Marrexxx 66 Postad 13 September , 2012 Den svenska handelsflottan har halverats på de senaste fem åren. Samtidigt som sjötransporterna ökar i världen flaggas svenska fartyg ut till Finland, Danmark m.fl. Det är inte ett misslyckande säger Jessica Rosenkrantz, moderat ledamot av trafikutskottet .. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5268279 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 September , 2012 Sverige är ett i högsta grad exportberoende land, det mesta av exporten går vi sjötranspoerter. Att inte ha en handelsflotta är som att skänka bilen till grannen och hoppas på att man får låna den varje dag för att ta sig till jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 14 September , 2012 I vilket av de nordiska länderna man flaggar brukar nästan enbart ha med fackliga krav att göra. Svenska sjöfacket förstörde ju amerikabåtarna på 70-talet och nu kanske hela handelsflottan försvinner. på ett annat forum som handlar mer om färjetrafik finns mer att läsa om de olika ländernas fackliga krav och arbetsmarknadslagar som styr vart man väljer att flagga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 September , 2012 I dag handlar det inte bara om bekvämlighetsflagg utan också om att rederierna lämnar landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 15 September , 2012 Om facket förhindrade att svenska ombordanställda seglade för samma hyra som en filippinbesättning så ställer jag mig nog på fackets sida. Amerikabåtarna, Kungsholm och Gripsholm var gamla, utslitna, långsamma och för små för att klara konkurrensen mot flyget. Det klarade fö inga atlantångare. Tyvärr var den svenska staten långsam med att starta ett internationellt fartygsregister på samma sätt som många andra länder gjorde. Detta gjorde att många svenska fartyg flaggades ut. Fraktfart är internationell och konkurrensen är hård. Ska man kunna konkurrera så måste det ske på lika villkor, samma bemanningskrav, samma löner osv. Det kan också vara värt att tänka på att antalet ombordanställda i Sverige aldrig varit speciellt stort. Det mycket befäl som gått över till utflaggade fartyg, de brukar inte klaga de har oftast betydligt bättre villkor nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser