Gå till innehåll
tisdag 28 oktober 2025
Marrexxx

vart tar handelsflottan vägen?

Rekommendera Poster

Den svenska handelsflottan har halverats på de senaste fem åren. Samtidigt som sjötransporterna ökar i världen flaggas svenska fartyg ut till Finland, Danmark m.fl.
Det är inte ett misslyckande säger Jessica Rosenkrantz, moderat ledamot av trafikutskottet ..

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5268279

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ett i högsta grad exportberoende land, det mesta av exporten går vi sjötranspoerter.

Att inte ha en handelsflotta är som att skänka bilen till grannen och hoppas på att man får låna den varje dag för att ta sig till jobbet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilket av de nordiska länderna man flaggar brukar nästan enbart ha med fackliga krav att göra. Svenska sjöfacket förstörde ju amerikabåtarna på 70-talet och nu kanske hela handelsflottan försvinner. på ett annat forum som handlar mer om färjetrafik finns mer att läsa om de olika ländernas fackliga krav och arbetsmarknadslagar som styr vart man väljer att flagga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag handlar det inte bara om bekvämlighetsflagg utan också om att rederierna lämnar landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om facket förhindrade att svenska ombordanställda seglade för samma hyra som en filippinbesättning  så ställer jag mig nog på fackets sida. Amerikabåtarna, Kungsholm och Gripsholm var gamla, utslitna, långsamma och för små för att klara konkurrensen mot flyget. Det klarade fö inga atlantångare. Tyvärr var den svenska staten långsam med att starta ett internationellt fartygsregister på samma sätt som många andra länder gjorde. Detta gjorde att många svenska fartyg flaggades ut. Fraktfart är internationell och konkurrensen är hård. Ska man kunna konkurrera så måste det ske på lika villkor, samma bemanningskrav, samma löner osv. Det kan också vara värt att tänka på att antalet ombordanställda i Sverige aldrig varit speciellt stort. Det mycket befäl som gått över till utflaggade fartyg, de brukar inte klaga de har oftast betydligt bättre villkor nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...