Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Spancox

Solpaneler

Rekommendera Poster

Funderar på att lägga en eller två solpaneler på luckgaraget och då infinner sig vissa frågor.

Tål alla paneler idag att man går på dem, eller måste man kolla upp det speciellt?

Några erfarenheter om vilka som ger bäst pris / prestanda? Man får vad man betalar för. är inte bra nog i mina ögon, det finns gott om halvtaskiga produkter som lever på sitt varumärke och även motsatsen, nya märken som säljer på priset. Egna erfarenheter är bäst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

egentligen tål nog de flesta panelr att trampas på om de är ordentligt uppstagade underifrån. Självklart är det bästa att inte trampa på dem. Bla därför har jag mina på en targabåge.

Solpaneler är ganska lika varandra när det gäller effektivitet. Vi provade några paneler för några år sedan och det skillde väldigt lite. Den emkaniska kvaliteten verkar heller inte skilja så mycket. Så biligast är nog bästa köp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns några svenska nätbutiker som säljer solceller billigt. Jag föreslår att du tar kontakt med dem för att få besked vilka paneler som passar bäst för dig och din installation.

Resten är OT, sorry!

Priserna har rasat på världsmarknaden, men båttillbehörsaffärerna har inte riktigt hängt med även om det blivit mycket billigare att köpa solceller även där de senaste året/åren.

Ett prisexempel från www.24volt.eu 
2x50 W     1500:- kr

Om du kan så ska du försöka montera solcellerna så att de inte skuggas. Endast en liten skuggning av en cell gör i princip att inge ström levereras.

Det finns två typer av celler, minns inte vilka som klarar skugga bättre, men om jag skulle göra ett däcksmontage skulle jag välja den typ som inte tappar laddningsförmågan när cellen är delvis skuggad.

Jag skulle personligen välja att köpa solceller av ett svenskt företag där den svensk konsumentlagstiftingen gäller. Det är en känslig produkt som kan gå sönder och då är det skönt att slippa strulet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Mycket bra synpunkter!

Jag får grunna på hur vi gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast de som sitter på en ram är VÄLDIGT svåra att staga upp undertill. Dessutom är det lätt att ytan krackelerar.

Finns minsta risk att någon kan komma att trampa på panelerna så köp de tunna, lätt böjbara som är gjorda för att man ska kunna gå på dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående typer av solceller (saxat från länkad sida):

Typer av solceller och paneler

Polykristallina solceller känns igen på deras spräckliga blå färg. Den andra typen av kristallina celler är de monokristallina och de är klarblå till färgen, eller ibland nästan svarta. Deras verkningsgrad är något högre, ca: 16-17 procent. Den tredje vanliga typen av solceller är tunnfilmscellen av amfort kisel, den böjbara solcellen och dess verkningsgrad ligger normalt runt 6-8 %.

Tunnfilmspanelerna har dock en annan fördel och det är att man bara tappar effekt på den del av panelen som hamnar i skugga. En polykristallin, eller monokristallin solpanel tappar effekt ned till den mest skuggade cellens nivå, så ett löv på en av cellerna kan få solpanelen att tappa nästan all effekt. Dessa solpaneler fungerar alltså på samma sätt som en julgransbelysning.

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 21 augusti 2012 | 19:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag för några år sedan stannade av marknaden efter solpaneler som höll att gå på så var det bara tunna böjbara som gällde enligt tillverkarna, kollade även om man kunde stötta upp de som hade ram i aluminium men avråddes p.g.a att dessa behöver luften under för kylningen, värmen leds bort/ dämpas av den rostfria plåten på de böjbara, därför kan dessa monterad dikt an mot däcket. Nu var detta i och för sig tre år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, Flintstone - men jag tror att du glömde länken. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade länken i citerat inlägg av Mackey, men det var kanske lite otydligt...

För att förenkla kommer här direktlänken till infosidan: http://www.24volt.eu/solcell.php

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 21 augusti 2012 | 20:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte en 80Wpanel i år av ett företag i Stockholm via blocket som jag gav 1400kr (!) för inklusive frakt. Den tål inte att gå på då den sitter på aluram. Tycker nog att man ska undvika att gå på panelerna även om vissa ska tåla det. Har varit supernöjd med enna och den har alltid levererat bra med laddning även när det är lite molningt.
Det är bra att satsa på monokristalina paneler då det inte är lika känsliga för skuggning.
Några bilder på panelen och dess montering kan du se i mitt fotoalbum.

Några data om panelen...

Vit, härdat glas med EVA beläggning, väder-testade baslager, anodiserade aluminiumramar ge skydd mot olika miljöförhållanden
Väderbeständig kopplingsdosa med 15cm kabel på baksidan.
Visuell övervakning, prestanda mätning och provning av den elektriska stabiliteten i varje produkt utföras CE och IEC-certifierad.
Tillverkare / Varumärke: Tievol sol / TF-80-36M
Cell Type: monokristallin
Mått (LxBxH): 119cm x 54cm x 3,5 cm
Vikt: 9 kg
Maximal effekt (Pmax): 80W
Maximal spänning (Vmp): 17,5 V
Max ström (Imp): 4,58 A
Tomgångsspänning (VOC): 22,0 V

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle skaffa solpanel i slutet av 80-talet och funderade på hållbarheten. En säljare på båtmässan (Solteknik i Söderköping) plockade ner en solcell i aluram från väggen och ställde sig o hoppade på den, sedan klev han av och erbjöd mig att fortsätta hoppa själv. Solcellen var förvisso bara på 25W, de var inte så stora på den tiden. Säljaren lovade 10 års effektgaranti, det innefattade även om glaset gick sönder. Jag köpte och monterade på luckgaraget, först limmad med sika och senare lagd i en teakram. Det har trampats mycket på den solcellen. Efter drygt 20 år så finns det små sprickor som syns i kiseldelarna men glaset har hållit och solcellen ger fortfarande ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger man ett antal ribbor av tex teak under själva panelen så blir den väldigt tålig. Många båter har paneler monterade på luckgaraget och det är få som skadas, väljer man sen tex två 25W paneler istället för en 50W så blir montaget starkare. Dessutom får man mindre effektbortfall vid skuggnig. 

Men tunnfilmspanelerna är absolut de tåligaste, näckdelen är att man behöver betydlig fler för att få samma effekt. Dessutom blir det betydligt dyrare.

Bäst är forfarande att montera panelerna så att ingen kan kliva på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte tunnfilm utan monokristallina paneler. Det har funnits andra flexibla monokristallina paneler på marknaden men dessa verkar har försvunnit av någon anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har använt Teknikhamsterns tunnfilmspaneler, måttanpassade, i 2 år och är kanon nöjda.

Vi har byggt ett fast tak över sittbrunnen där vi monterat solpanelerna just för att man inte skall trampa på dem. De skuggas emellanåt av masterna men levererera ändå bra med ström.

Nu seglar vi i Medelhavet och solen kommer lite mer rakt uppifrån och det gör väl sitt till. Vi har 460 W på 24 volt och de levererar utan problem in ca 9 A (eller 18 A på 12 V) mitt på dagen.

Två stora fördelar med dessa paneler

1. Du kan få dem skräddarsydda till utrymmet du har till förfogande vilket gör att du kan maxa antalet W.
2. Dom är lätta.

Att sedan Teknikhamstern har en förträfflig service gör ju inte saken sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1.
Även jag har beställt måttanpassade paneler från Teknikhamstern, pga utrymmesbrist (saknar skjutlucka och därmed luckgarage) fanns inga andra alternativ. 2x16W blev det. Jag har ingen kyl i båten som drar ström, så panelerna räcker väl till att hålla batteriet fulladdat. Jag använder ström till att lysa upp båten med LED-lampor, hålla plottern igång samt ladda mobiltelefonen.

Kör panelerna parallellkopplade till en MaxPower-regulator.
Har bara fulladdat batteri tycker jag.

post-832-1394237231,4589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En aspekt av solpaneler som man kan gå på:

De är olika hala när de är blöta. Jag har en 45 watts panel på luckgaraget som följde med när jag köpte båten. Bra fäste.

I våras köpte jag två 35 watts av annat fabrikat och monterade på rufftaket i höjd med masten. Morgondagg, regn eller överbtryande sjöar: Som en såpad halkbana. Jag vurpar trots att jag är förberedd.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken! Mycket bra artikel som påminde mig om varför jag prenumererade på PB för typ tio år sedan. Kanske läge att slå igång en ny prenumeration?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...