Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

Har inte alls med 76 DC att göra men precis detta har jag sett på 2st 64 dc. Undrade även jag när jag såg detta vad det beror på. Tungt ankare kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! 

Min tanke på 76 DC att detta skulle ffa bero på att batterierna, vattentanken samt kylskåpet alla är moterade på babordssidan!

Detta är dock bara min tanke då jag inte vet om övriga ägare till 76:an har noterat detta fenomen?

Hälsningar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har mina fendrar i det utvändiga stuvfacket i fören, dem får precis plats där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att den lutar något är inget jag tänkt på. Min förra båt en 63BR lutade däremot, så det är nog inte omöjligt att 76:an också gör det om man tittar noga. 76:an har ju trimplan som standard så det är inget som har någon betydelse. Vad är anledningen till frågan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Jo anledningen till frågan var väl att jag blev lite nojig när jag noterade detta och blev för en stund orolig att det skulle ha kommit in vatten i skrovet eller når som orsakade detta!? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Har i veckan beställt en 76 DC med leverans till vårensmiley.

Har några funderingar om utrustning.

Första är om någon har erfarenhet av att montera en inombordsgivare till ekolodet i en 76:a?
Jag vill helst inte ha en givare på akterspegeln.

Andra frågan handlar om solpanel för laddning av batterier. Någon som har någon ide på konstruktion med solpanel som går enkelt att sätta upp och ta bort samtidigt som den är lätt att stuva undan när den inte behövs? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis, vilken motor valde du? Tyvärr har jag bara erfarenhet av akterspegelsgivare och den har fungerat utmärkt även i full fart. Varför vill du inte ha akterspegelsgivare? Jag har en vikbar solpanel SW Exergon på 50W som jag låter ligga på däck under veckorna och när man är ute. Ihopvikt är den bara ca 30*35cm och utfälld ca 0,7*1,0m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, under devisen det är bättre att ha än att önska sig valde jag 300:an.
Om det finns möjlighet att få in en inombordsgivare ser jag det som en fördel att slippa göra en genomföring för sladden och skruva i akterspegeln. Ingen stor sak men finns möjligheten så...

Om jag förstår rätt har du monterat in extra förbrukningsbatterier? Hur länge brukar du klara dig i naturhamn med laddning från solpanelen?

Såg också att du har en Webasto dieselvärmare. Vad är anledningen till att du valde den istället för Wallas 1800?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har också 300an och den går mycket bra med den motorn, lite törstigare än jag förväntade mig dock. Fullastad för en veckas tur drog den ca 1,5 l/Nm.

Solpanelen laddar väldigt lite när det är mulet men vid sol max 2,77A. Ett förbrukningsbatteri räckte för oss i somras 1 dygn det är därför vi sätter in 3 st förbrukningsbatterier. Vi vill kunna ligga ute 3 dygn utan att behöva köra motorn. Efter tre dygn är ändå septitanken full. Solpanelen räcker för kylskåpet inte mer.

Vi valde Webasto på inrådan av marinan, den ska enligt dem vara bättre och ha lite mer effekt än Wallasen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

septictanken full efter 3dgr - Finns det bara sugtömning på dessa båtarna eller kan man pumpa rakt ut (jag vet att det är olagligt), är det macerator eller handpump för tömning av tanken hur är original-lösningen?

Är det någon av er som kör båten på trailer? Kan man dra den med vanlig bil? Självklart är det E-kort som gäller och egentligen en riktig pickup eller liknande att dra med, men ett par hundra meter på uppläggningsplatsen, eller kanske några km borde man väl kunna dra efter en vanligt personbil (typ V70).

Orkar en liknande bil sjösätta samt ta upp en 76:a på trailer?

Har tittat på 64 DC och 65 DC (63 var alldeles för liten, går ju knappt att komma in i ruffen), och även om 65:an känns större i sittbrunnen och är smartare med mer centrerad dörr till ruffen, så har ju 64:an en i mina ögon bättre trappa till fördäck - inte alls lika brant. Men båda två har för trånga ruffar tycker jag, för dåligt ljusinsläpp och för lågt i tak. Så jag har börjat titta på 68 DC och 76 DC istället, där den senare kanske känns mer användbar. Båda är tillräckligt små att hantera själv, men har pentry och toa så man kan vara ute ett par nätter.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Septitanken har både en tömningsledning med däcksbeslag för tömnngsstation och en tömningsventil som man kan tömma ute till havs. För oss är det inga problem med 3dgr, vi ligger aldrig på samma ställe med än 2dgr. Båten väger 1650kg och motorn ca 290 Kg, kanske 150Kg bensin kvar, 200kg övrig utrustning tot ca 2300kg. Du måste ha en dragbil som klara denna vikt typ en King Cab, Mitsubishi Pajero. Har du en bra asfalterad ramp så kan nog en V70 funka men du ska nog helst ha en AWD och automatlåda. Jag har en XC70 och har inte vågat ta upp med den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra ägaren av min båt hade just en V70 D5, ingen automat och ingen fyrhjuls drift, dock en fin och snäll ramp.

Själv kör jag min med en Tiguan och det funkar alldeles utmärkt, 30 kärra visserligen men det är inte så många gånger man kör med båten bakom. Dock tror jag båten är något för tung för att det skall vara helt laglig. (blev faktiskt stoppad förra hösten av polisen, dock var det inte trafikpolisen så det gick att prata bort dom, mycket trevliga poliserna)

Rampen vi har är ganska brant men det har inte varit några problem.

 

Mvh Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan!

Bytte nyligen in vår 65a till en 76a. 

65an var en kanonbåt men kändes lite för liten för oss då vi är 2 + 3.

Den nya är en 2012a med en Yama 250, ganska basutrustad. Tänker vänta lite med att beställa plotter bla, då jag tror att det kommer något nytt på den fronten..

 

Ha det

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte att jag lägger upp några bilder på nya elsystemet med Ctek 250S Dual, Smartpass, M300, batteribank med övervakning BattMeter3.

post-9852-1394237292,3244_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan

 

Jag antar att det lilla mätaren som sitter monterad brevid septitanken skall visa hur mycket som är i tanken.

Jag har märkt att min inte funkar, även om tanken är tom indikerar den nästan alltid fullt.

Är det någon som haft ur denna givare och rengjort, jag antar att det är någon rörlig del som sitter fast.

Mvh Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hos mig sitter mätaren inne i ruffen ovanför toan. Jag hade tvärtom problem med att den visade tomt hela tiden trots att toan var full. Marinan har nu bytt givaren på garantin får se om den funkar nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, jag skulle kunna säga ''vad var det jag sa'' men det hjälper ju inte när jag själv varit korkad.

Jag är just nu väldigt sugen på att byta till en 300hk och undrar lite, hur mycket kan man pruta på en yamaha hos en återförsäljare, vad har dom för marginaler?

Även dom borde väl gå ner i pris i dessa dåliga tider, eller?

Just ni har jag sett att dom kör med motorbytar kampanjer, alltså kan man få en F300 för ca 260 000:- .

Hur mycket mer finns att hämta här tror ni?

Mvh Henrik

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Återkommer till motorbytes frågan.

Är det någon som har bild på nya instrumenteringen för dom rektangulära instrumenten.

Om jag nu slår till på en ny V6a skulle det vara kul och ha dessa instrument, man får ju dock bygga om lite så det skulle vara kul och se hur det ser ut på nya modellen.

Och ingen som har någon aning om säljarens marginaler på en motor?

När dom har motorbyteskampanjer, får dom rabatt från Yamaha då?

Mvh Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle vara mycket uppskattat Jarb, har du även bild på nya layouten i 76DC skulle det vara toppen.

 

Mvh Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

O måtten på reglaget som du ju oxå måste byta pga att F300B bara kan växlas elektriskt. Bilder på nya instrumentbrädab på 76an finns nog på Yamarins hemsida skulle jag gissa.

post-26269-1394237420,9276_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack Jarb.

Som vanligt är du en klippa när det gäller yamaha:-)

Jag vet inte om jag är blind men jag har svårt att hitta bild på nya layouten på instrumenten.

Jag letar vidare.

 

Mvh Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy