Gå till innehåll
söndag 11 januari 2026
Faderullan

Talgfläta -hur hårt skall den spännas?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Har bytt talgfläta enligt konstens alla regler, de som gäller i min regelbok vill säga. Råder en hel del religion i ämnet om hur flätan skall skäras och sättas in. Jag valde en religion och har det hela så långt klart att jag skall spänna åt hylsan. Den religiösa diskussionen om hur flätan skall monteras kan vi därför lämna därhän...

Problemet är att jag knappast kommer åt det hela sedan motorn sitter på plats. Jag kör med vinkelväxel och packboxen hamnar ungefär under kopplingskåpan. Därför borde jag få packboxen så korrekt spänd som möjligt innan motorn åker in igen. Det finns knappast något angivet moment att finna men gäller handdraget med:

-vänligt men bestämt.

-fast hand.

-milt våld

-eller så att pulsådern i pannan börjar pulsera och svetten bryter fram?

Som måtstock på min handkraft kan sägas att jag är medelålders, medelvikt, av medellängd och medlemåttligt kroppsbyggd. Har dock jobbat som elektriker så jag har ett jäkla grepp i händerna av allt kabelklippande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har såna bara i toans pumpstång och det blir ett par ggr per sommar man får dra åt så det inte läcker. Skulle tro det är rekommendationen, dra tills det slutar läcka och lite till. I ditt fall får du väl dra åt lite för mycket och låta det slitas in. För mycket friktion skapar värme och då kan taljflätan möjligen skadas så det ska väl vara lagom. Fler svar kommer säkert.

Kan du förbereda nåt sätt att dra åt den när du monterat motorn. T.ex lägga runt nåt band med möjlighet att spänna där kommer åt med ett skaft kofot el. likn. Bör inte vara omöjligt att ordna det innan motorn kommer på plast.

Lägger du t.ex ett spännband fem varv runt och har en ögla på åtkomligt ställe har du fem varv att skruva. Kanske räcker tills nästa motorbyte.

Förstår du inte min lösning så förklarar jag gärna mer.

Nu finns det kanske en s.k kontramutter så den går ju inte att dra åt som man ska. Där skulle behövas ett tvåvägs band så du kan skruva åt båda hållen. Annars kanske det kan räcka med att fixera åtskruvningsbandet och ha kontramuttern lös tillräckligt många varv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Forgus, jag förstår hur du menar, det kan ju fungera. Kan vara marigt att få tillräckligt moment med så lite hävarm, även om det inte skall behövas särskillt mycket.

När jag likt Ernst på tv satt barfota med benen i kors och tittade på problemet kom jag att tänka på ett verktyg jag använt på min folkvagnsbuss från 1971. Till den har jag ett specialverktyg för att få upp den stora centrummuttern på bromstrummorna. Den visade sig ha samma dimension som spännhylsan och kontramuttern. Det är ett plattjärn som passar på en 46mm mutter och har också ett hål för hylsnyckeln. Meningen är att man skall kunna spänna med ett långt hylsskaft samtidigt som man går på med släggan. Om jag kapar och modifierar det verktyget så att det blir en öppen nyckel så borde det rymmas in samtidigt som man kan använda spärrskaftet till att vrida med. Hittade en bild på nätet:

post-10012234-1394237195,5694_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om axeltätningen är så svår att komma åt, skulle jag byta den till en modern underhållsfri tätning, om den får plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så, tittade litet på sådana men de var dessvärre längre än den existerande talgbandstätningen. Och jag har redan nu trångt om saligheten i motorrummet och en cm till på motorpaketets längd skulle innebära rätt stora ombyggnader som syns i sittbrunnens inredning, något jag vill undvika i en lite antik båt där man vill bevara det mesta i originalutseende. Åtrminstone sådant som syns.

Att en bit talgband kostade tre euro mot en ny packbox på ca 300 ¤ spelade också in :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... religion är inte min starka sida, men sett ur ett sådant perspektiv borde länken nedan vara litet av en bibel? (Obs att klickar du full size krävs tydligen escape för att komma ur i denna nya variant, men men?)
http://www.specmaseals.se/UserFiles/Latour/specmaseals.se/Media/SealsHandbok_2012/index.html#/40/

Friktionsvärme kan alltså bildas snabbare än den avleds/kyls ifall kontakten med en snabbt snurrande axel är för tajt. En taljfläta i sig själv leder knappast värme utan är beroende av att smörj- kylmedel tillåts tränga in i den helst smala (läs vattentäta) spalten mellan propellaxeln och flätan.
Detta med friktionsvärme beror ju också mycket på hur fort axeln snurrar, så exempelvis vid talgfläts-tätningar av roderaxlar kan man nog dra förbandet redigt hårt?

Gjorde f.ö. själv för tjugotalet år sen nog det mesta fel vid byte av propellerfläta, men likväl funkar det fortfarande. :)
Har iofs segelbåt och använder inte 1600 RPM:s-motorn mer än ca 20 timmar årligen, så nypor av salt kan nog behövas nedan. Min skrovgenomföring har i alla fall en fettkopp för vattenfast* trögflytande fett, och det pressas ner mellan en främre- och bakre axelbussning.
(F.ö. två ca fem centimeter långa fiber- bussningsrör** som pressats in i själva genomföringens ca 20 centimeter långa bronsrör, inga gummidetaljer där inte. Längden styr upp axelns riktning såpass att vibrationshämmande motorkuddar inte kan användas utan skrovfast mellanlager med flexibel koppling för om detta. Vilket jag f.ö. har.)
Men en klar fördel i mina ögon med gummibälgsfria genomföringar är att de tål högt tryck från ipressat fett utan att spricka, även om i mitt fall bakre bussningen riskerar att pressas ut akteröver eftersom talgfläte-tätningen ju effektivt stänger den förliga vägen.

Nå, själv drog jag först åt spännförbandet rejält för att forma/ packa samman den förmodligen smått kletiga talgflätespiralen och släppte därefter en smula. Säkert oortodoxt och fel, men ingen tycks ha  skvallrat så min propelleraxel hört nåt. ;)            

*)  Överhettas fettet tycks det bilda hårda mörkbruna flagor.
**) För övrigt gjorda av åldrigt... ähum... asbesthaltigt material.

Senast ändrad av Thomas-1 | 04 augusti 2012 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dra inte åt så hårt att axlen inte han snurras

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas och Kalle!

Verkar vara så att hur jag än vrider och vänder på det så får jag lov att åla mig in under akterdäcket och vindare in under motorn och justera packboxen några gånger. Blir nog till att fixa till det där verktyget för att komma åt åtminstone hyggligt. Länken till Spcemas katalog var jättebra, den har man ju nytta av i många sammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju visserligen en motorbåt, men på de segelbåtar jag haft har jag inte dragit hylsan så ofta. I varje fall med strörre intervall än vart annat år. Men det beror ju på hur mycket du kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...