Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
NicolasJ

Volvo Penta DP... drev frågor och svar

Rekommendera Poster

VP DP280 - DPX etc.. drev är ganska populara, tror jag, så kanske ha en dedikerat tråd? Jag sökte och funnit bara några mycket speciella inlägg om dem. En ombyte av erfarenheter ska inte skada :-) Skada kan ju uppstå om man vet inte om det finns något fel inte åtgärdat..

Att börja med: jag har en DP-E drev från 2006 kopplad till KAD32P 170 hp diesel (Aquador 23HT 2.5 ton). Vad jag verkligen inte gillar är de stötiga växlingar på drevet, dvs med ett rejäl slag ( thud, clunk etc.) och jag känner en shock på skrovet. Inte så dramatiskt, men ganska okomfortabelt, speciellt till reverse. Sällan den växlar mjukt. Har någon sådan stötig växling på Volvo Penta drev? Jag naturligtvis Googlade och fann en del foruminlägg om detta - några säger att detta är normallt för Volvo, andra att detta är ett fel vilket måste åtgärdats.
Jag körde bara 1 full säsong, drevet orkar bra, gammal olja (syntet) utan vatten (men var något mörk efter 200 timmar gjorde av förra ägaren), inga metalpartiklar på magnetpluggen, fräsh olja nu. 400 timmar totalt. Aluminium duopropellrar A5.

Den kone växling är ju ganska samma på alla DP... drev, och jag läste att slag och stötar vid växling kan förekomma på alla dem. Men ibland de känns som alltför kraftiga. Era erfaringheter? Jag börjar bli lite galen på detta :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har en D6-350 och ett DPH drev och jag upplever samma sak. Känns olustigt och rått när man lägger i växeln. Ingen skillnad på frammåt eller back. Vet att jag sett något någonstans om en mjukvaruuppgradering som skall hjälpa men hittar inte tillbaka dit där jag såg det. Jag har kalibrerat reglagen idag enligt EVC installationsguiden men inte provkört ännu. Båten är en 35 fot Forbina. Vore kul att höra fler erfarenheter från andra och speciellt om någon har ett tips på lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt 290 dpa växlar silkeslent... Det kanske betyder att konan är på väg att ge sig? Mitt 280 hade ett tydligare ingrepp, läs duns. Det kanske ska vara så? Har jag renovering att vänta tro, nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag växlar okså med en distinkt duns. Inget direkt smygande.  Men kanske inte så man hoppar till...



Senast ändrad av Anders_St | 13 juli 2012 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört ska det klonka lite. Annars håller konan på att ge sig och det kommer börja slira.

Det  klonkar i båda mina drev och var likadant i min förra båt. 290 DP i båda båtarna.

Det är ju i princip en växellåda utan koppling. Svårt att få det att inte klonka utan koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en distinkt spakrörelse med ett dovt klonk. Om drevet växlar silkeslent är det läge att planera för ett byte av konan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 290 Dp drev kopplat till V8, klonkar då backen läggs i, vilket beror på att det är ett onödigt stort glapp från backhaken till den pinne som den hakar i. Lätt att kolla genom att ta tag i derevet och dra det fram och tillbaka, eller bara låta en nng titta på drevet när man går från fram till backväxel. Konkopplingen i sig själv ger inga ryck utan det är backhakens konstruktion som är milt sagt primitiv..... Har testat att lägga på material på haken för att minska spelet till pinnen, blir betydligt bättre då. Om det också påverkar vad som kan hända vid en grundstötning återstår dock att utvärdera! Tror den fungerar ok även med det mindre spelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, det var många idag, tack :-) ! I stort sātt är det alla som har dessa stötiga växlingar, men jag tror fortfarande att mina är alltför kraftiga... Kanske det kan bero på att min båt är mindre och drevet är ju monterat strax 50 cm under baksoffan.. Thomas-CC-Lancer: otroligt att höra precis som jag tänkte och gjörde själv! Jag lägde en brass plastin (shim) på de pinnarna så att spelet på drevet upp-ner nästan försvann. Efter första sjösättningen i maj verkade det nästan inga stötar, men bara för en tiondal manövrer, sen stötar, bang, thud, klunkar etc.. Vara tillbaka.. Kamske brass var alltför mjuk och bara var planad sönder. Kanske Du är rätt om idiotisk glapp på pinnarna, som jag också misstänkt. MEN.. de folk med DPX etc viken inte har någon glapp verkar ha problemet också.. All in all, denna tråd är ju öppet för alla andra frågor om DP...r.. Till exampel, är Ni alla ägare av typ DP290 - DP-E med styrhjälm medvetna att smörja styrlever genomföring genom nippel på levern med högtrycksmörjare (från Biltema som jag gör)? Varje 50 timmar som instruktionboken kräver? Det görs inifrån och på t.e. Aquador 23 är JÄtte trångt, så de säger att det är sällan som gör detta. Kan leda till trög styrning och slitage, också till mycket vatten i svinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du också testat att minska glappet i backhaken. för att kolla om dina shims deformerats o spelet kommit tillbaka så är det ju bara att igen kolla hur mkt drevet rör sig när du går från fram till backväxel. Jag kanske var lite väl generell när jag sa att konkopplingen inte ger några ryck alls, det krävs också att varvtalet på motorn inte är för högt, ju lägre varv desto mjukare växling. Det gäller också att ha en rätt justerad växelvajer så att neutralläget verkligen är rätt i förhållande till gasreglagets läge, ligger det lite snett kan tomgångsvarvtalet börja påverkas inna växeln går i. Det kan också vara bra att kontrollera att gasvajern har lite spel innan den börjar påverka gasspjället, så att växeln verkligen hinner gå i innan varvet börjar öka.

Ett tag hade jag en V8'a med en mkt snäll kamaxel som tillät tomgångsvarvtal nedåt 500 rpm då var växlingarna silkesmjuka, inte en tillstymmelse till klonk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min KAD32p tomgång är på 600 vad är redan lägre än normala 675.. Det är vad instrumentpanellen visar. Känns så också. Spaken också går ordentligt från inkopplingen till att varvtalet stiger. Glappet jag inte kollat annu.

 

Senast ändrad av NicolasJ | 14 juli 2012 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har ett 280 drev, köpte allting otestat och omonterat misstänker nu efter iläggning (och efter mycket om o men fått igång motorn) så har jag lite bekymmer.

Det låter illa, skorrar, när jag svänger på drevet, som att något tar i, detta är alltså utan att någon växel ligger i. Några tankar på vad det kan vara? allting låter helt okej när man kör rakt fram (i den mån det går då motorn dör om man belastar den för mycket, vilket jag gissar beror på för dåligt med syre.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att styrning laggertappen (attachment) är sliten. Det går bra att smörja den rejält med ett teflon fett - jag använder Quicksilver från Erlandsons, art.no 14925. Efter ett nästan par månader under vattnet det ser ut precis som när jag lagde det! Min ser ut ganska fräsh (men efter bara 380 timmar) - se bilden. Också titta att busning är skruvat ordentligt i styrhjälm, min var ganska skruvat ut och styrning kändes ibland att den kärvar. Se bilder i mina nästa postar.

Hur att demontera laggertappen se sida 26 i verkstadboken: 
http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1

post-10022767-1394237171,7422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla busningen också.

Men.. om Du själv monterade drevet, Du vett allt detta.. Men kanske blir nyttig för någon också..



Senast ändrad av NicolasJ | 15 juli 2012 | 18:44

post-10022767-1394237171,9365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga att det bara låter när motorn är igång,
Men ser inte bättre ut än att vi får dra upp båten igen och montera bort drevet för inspektion!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara drivknut då.. den ju roterar också när växeln är inte kopplad.

Jag tar alltid bilder på allt vad tas isär - kan hjälpa enormnt senare :-) har 2000 efter bara 1 år!



Senast ändrad av NicolasJ | 15 juli 2012 | 18:51

post-10022767-1394237172,0215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivknutarna låter illa när man gasar utan växel i och styr åt ena eller andra hållet. Det låter illa även om knutarna är bra.... så inget att oroa sig akut för. Men, kolla vid upptagningen i höst! I läge rakt fram ska det tystna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...