Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Hstrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    86
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Hstrom

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Igår efter ca en timmes körning fick jag några larm från motorn. Körde ut till hummerstället ca 10 min (ca 3000 rpm) sen låg jag mest på tomgång och körde för att ta upp och lägga i hummertinor. La i och ur växel ganska mycket då jag skulle hålla båten på plats när kompisen drog upp tinorna. Så efter en ca 1 timme så får jag flera olika larm, temp, kraft-relä, kontrollera evc (och kanske något mer). Vi la i den sista tinan vi hade i båten och började köra mot hamnen i 5-6 knop. Då dog motorn efter 2-3 min. Stängde av tändningen och båten startade igen och jag körde vidare i 5-6 knop några minuter och allt kändes normalt. Ökade sen farten successivt och allt kändes normalt (dock larmen kvar). Kan inte se något konstigt i motorrummet, började dock skymma så vi packade ihop och åkte hem. Var nere nu på lunchen och då har jag bara ett larm kvar som säger Kontrollera evc enhet och felkoder: MID 164, PSID 231, FMI 2 Någon som kan vad dessa betyder? Jag hade ur motorn nu på hösten då jag hade ett litet läckage i skölden. Har bara kört en vända efter det som var igår morse när vi la i tinorna och då gick allt fint. Motorn är en 4,3 GXI från 2010.
  2. Ring Christian på Sydväst Marin. Håller till i Ytterby men åker ut och gör service på plats. Han monterade mitt drev häromdagen efter ompackning. Flexibel och duktig!
  3. Hör med LS Karlsson Marin i V Frölunda. Dom gjorde ett bra jobb med mina drev för ett par årssen.
  4. Hej, Jag har köpt en båt i Sthlm med en tillhörande Garmin 198C. Det sitter ett bluechart kort i för ostkusten (MEU496S). Då jag har båten på västkusten undrar jag om det är någon i omvänd situation som vill byta kort för västkusten? (MEU470) Mvh Jonas jon.hstrom(at)gmail.com
  5. Hej, Jag har köpt en båt i Sthlm med en tillhörande Garmin 198C. Det sitter ett bluechart kort i för ostkusten (MEU496S). Då jag har båten på västkusten undrar jag om det är någon i omvänd situation som vill byta kort? (MEU470) Mvh Jonas jon.hstrom(at)gmail.com
  6. Förmodligen kompressorremmen eller remmen till cirkulationspumpen som slirar när kompressorn kopplar in.
  7. Bra tråd! Glöm inte att kolla returen så att det inte sitter skit där. Det hände på min pappas båt med liknande symptom. Trevlig sommar!
  8. Hej, Har du inte en strömbrytare som är emergency som kopplar ihop båda batteribankarna? Isåfall är det bara att vrida på emergency och ladda som vanligt. /Jonas
  9. Hej, Jag har haft en 26 epoca. Har nu en större Nimbus. Har/är väldigt nöjd med båda båtarna. Ska ni sova en familj är det nog bara epocan som gäller. AD41 är nog lite i klenaste laget. Jag skulle gått på en Kad 42 eller helst en Kad 300. Men med dieslarna blir det riktigt trångt i motorrummet. Många svordomar när man ska serva.Jag hade en V8 i min och det var lite bättre plats men ändå trångt. Oljefiljer var uppflyttat för att enklare kunna bytas. Jag vet inte om denna sats finns till dieslarna. Jag var som sagt väldigt nöjd med båten. Kör nu en Ballista. Mvh Hstrom
  10. Hej, Du har väl även en knapp att trycka in för att höja dreven över +4? Men jag har en knapp till varje drev så det är ju skumt om båda lagt av. Om det nu inte är samma relä till båda dreven?
  11. Även med motorbåt går det att åka långsammare än 25 knop... Under semestern puttrar jag gärna i 7 knop så man får lite mer tid på havet. Är det någon längre transportsträcka så går jag oftast i 22-28 knop beroende på sjön. Brukar nog använda motorerna runt 60-70 timmar per år. Sjösättning på torsdag....
  12. Hej, Problemet är nog lite i att med IPS och även med fasta axlar har du ingen möjlighet att vinkla upp dreven. I somras fick vi vågor på ca 2 meter med oss när vi skulle in mot mollösund (32 fots motorbåt med dubble kad42) och trimmade då upp ganska mkt och gick i 17-20 knop över vågorna och fören gick ner ganska mkt men inte så att det kom över fördäcket. Det blir ju även svårare om botten börjar grunda upp så vågorna blir brantare. Man får även akta sig för att dra av gasen för mycket när du går ner i vågdalen för då tappar du styrförmågan och bara surfar med. Men i vissa fall är det nog bara att acceptera att naturen styr och man får bara åka med och anpassa så gott man kan. /Hstrom
  13. Gick varvräknaren ner när kompressorn gick igång? ca 1700 varv för att lite senare komma ikapp och följa med som vanligt? Isåfall kan det vara remmen till cirkulationspumpen som slirar. Den driver alla andra remmar. Varvräknaren får sin signal från generatorn. Jag hade detta problem i somras på min ena kad 42.
×
×
  • Skapa nytt...