Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kalik

Jula gräsklippar motor som inombordare! Nån som testat ?

Rekommendera Poster

Det mesta såsom ratt och växellåda tycks vara hämtade från samma trädgårdstraktor/åkgräsklippare... Recycling!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på att ta bort min utombordare på min segeleka (6,2x1,9) och ersätta den med en luftkyld bensin eller dieseldriven vattenpump (slampump) med hög kapacitet. Jag har tänkt att den ska fungera som en typ av vattenjett. Fördelen är att installationen skulle bli hyfsat enkel ett hål under vattenlinjen i fören för intag av vatten och ett hål för utloppet i nedre delen på akterspegeln. Idén är kanske helt galen men jag har svårt att släppa den. Är det någon som har sett eller hört talas om den här typen av installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på att ta bort min utombordare på min segeleka (6,2x1,9) och ersätta den med en luftkyld bensin eller dieseldriven vattenpump (slampump) med hög kapacitet. Jag har tänkt att den ska fungera som en typ av vattenjett. Fördelen är att installationen skulle bli hyfsat enkel ett hål under vattenlinjen i fören för intag av vatten och ett hål för utloppet i nedre delen på akterspegeln. Idén är kanske helt galen men jag har svårt att släppa den. Är det någon som har sett eller hört talas om den här typen av installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på att ta bort min utombordare på min segeleka (6,2x1,9) och ersätta den med en luftkyld bensin eller dieseldriven vattenpump (slampump) med hög kapacitet. Jag har tänkt att den ska fungera som en typ av vattenjett. Fördelen är att installationen skulle bli hyfsat enkel ett hål under vattenlinjen i fören för intag av vatten och ett hål för utloppet i nedre delen på akterspegeln. Idén är kanske helt galen men jag har svårt att släppa den. Är det någon som har sett eller hört talas om den här typen av installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på att ta bort min utombordare på min segeleka (6,2x1,9) och ersätta den med en luftkyld bensin eller dieseldriven vattenpump (slampump) med hög kapacitet. Jag har tänkt att den ska fungera som en typ av vattenjett. Fördelen är att installationen skulle bli hyfsat enkel ett hål under vattenlinjen i fören för intag av vatten och ett hål för utloppet i nedre delen på akterspegeln. Idén är kanske helt galen men jag har svårt att släppa den. Är det någon som har sett eller hört talas om den här typen av installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten skulle säkert röra sig framåt, i varje fall i stiltje. Men verkningsgraden blir antagligen extremt låg. Ett vattenjetaggregat är ju en pump byggd för extremt stort flöde, låg tryckstegring och extremt kort rör (för att få låga förluster). Där stämmer ju ingenting med en vanlig vattenpump. Den har ju måttligt flöde, skaplig tryckstegring och ett långt smalt rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenjeten har dålig verkningsgrad framförallt i låg fart men visst skulle båten röra sig. Tekniken finns hos någon typ av bogpropeller och för drift av miniubåtar. Det gäller bara att hitta optimal flödeshastighet och en pump som kan ge det.

Sätt igång och prova! Det skulle var väldigt smidigt på en segeleka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på att ta bort min utombordare på min segeleka (6,2x1,9) och ersätta den med en luftkyld bensin eller dieseldriven vattenpump (slampump) med hög kapacitet. Jag har tänkt att den ska fungera som en typ av vattenjett. Fördelen är att installationen skulle bli hyfsat enkel ett hål under vattenlinjen i fören för intag av vatten och ett hål för utloppet i nedre delen på akterspegeln. Idén är kanske helt galen men jag har svårt att släppa den. Är det någon som har sett eller hört talas om den här typen av installation?

Jag experimenterade med en radiostyrd modellbåt och en strålkastarspolarpump avsedd för bil.

Jovisst, det funkade rätt bra, det var en liten lätt båt och en pumpen kom väl från VW Golf, om jag minns rätt, den hade ju väldigt bra kapacitet. Det blev ett rätt stort hål för intaget i båtens botten. Munstycket, eller dysan, utgjordes av en bit mässingsrör fastlödat på ett roderblad av mässing. Problemet var väl att strömförbrukningen blev rätt hög och att jag inte lyckades få till nån backfunktion, då "skopa" saknades. Sedan sögs det in en massa skräp som flöt i vattnet i pumpen som då blockerades.

 

Senare använde jag en vindrutespolarpump, en kugghjulspump som jag fann i en Volvo Duett, motorn byttes mot en sedvanlig "modellbåtsmotor". Denna använde jag i en modell i skala 1:87 av ett Ro/Ro fartyg med järnvägsspår, nästan helt lik Stena Scanrail. Där användes pumpen som bogpropeller, då den var reversibel, men även där sögs det in skräp i pumpen. Pumpen hamnade senare som brandpump i en hamnbogserare, och Stena Scanrail fick ny ägare, döptes om och hamnade vid en slutdestination på en större modelljärnväg. Även originalet är ju sålt.

 

Armén och civilförsvaret sålde ju ut en massa pumpar, många med luftkylda VW industrimotorer, det var ju rätt bra kapacitet på dessa, den största modellen med VW motor var på 1200 l/m. Det var tyska Rubergpumpar. En sådan kanske hade varit användbar?

 

Och om man nu skall försöka sig på att få detta tillbaka till longtailbåtar...

-Kanske en stavmixer i aktern på en modellbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, stavmixern ska hänga på toaletten med en skylt "Använd endast i nödfall"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju vara ett alternativt användningsområde, då det "skiter sig".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...