Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Vilken vädertjänst?

Rekommendera Poster

Tänkt bara kolla vilken vädertjänst ni använder och litar mest på. Känns som det är väldigt olika bud när man zappar mellan SMHI, yr.no, klart.se osv... På sjön är det ju radio/VHF som jag använder mest men vilken är bäst innan man ger sig ut, prognoser ett par dagar framåt... 

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zappar mellan de olika och drar ett snitt.

SSRS kustväder är bra, nackdelen är i mitt fall att min närmsta kustort ligger 20Nm rakt öster ut från fastlandet.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöräddningen hämtar sitt väder från yr.no så de bör nog vara samma. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi har inlett en ny epok vad det gäller alla dessa vädersajter, alla är just nu eniga att det blir skitväder från och med imorgon och hela helgen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar välja den som lovar bäst väder. Ibland varnar dom hellre för mycket än för lite för skitväder så ingen ska komma till skada. Tanken är god.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar kolla på Klart.se. - för att det är enkelt. Skall jag ut och segla tex 24-timmars kanske jag går in lite mer för att kolla prognoser på andra siter.

Jag har ett lite ambivalent förhållningsätt till vädret och väderprognoser. Vädret blir det det blir och jag kan inte göra så mycket åt det mer än anpassa mig. Därför bryr jag mig inte så mycket om vad prognosen säger.

Det som jag tycker är viktigt att ha en aning om är om det kommer att blåsa mycket. Dvs kuling och där över. Sen om det regnar eller skiner sol är egentligen helt ointresant. Dimma och åska är också saker att ta i beaktande - åtminstonne om man skall ut på sjön.



Senast ändrad av toaen | 21 juni 2012 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på västkusten och tycker klart.se är mest pålitlig. Tidigare var det yr men den är inte lika bra längre. Kör också dmi.dk som är kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindstyrka i realtid, behövs det?  Det är väl bara att gå ut och titta?

SMHI är bra på att berätta vad det har varit för väder dagen innan wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...