Gå till innehåll
torsdag 11 september 2025
IW23

semesterlasta, baktung eller framtung?

Rekommendera Poster

Hur tänker ni när ni lastar båten, vilket är minst dåligt, om båten blir framtung eller baktung? Hur påvrkar drt seglingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt om det stämmer överens med segelbåtar men i min snipa så tänkte jag första säsongen att jag skulle lasta lite mer i fören för att hon ändå kräver ner sig lite i aktern när man kör så jag tänkte att det kanske skulle kunna jämna ut sig. Resultatet vart att hon blev rätt tråkig att styra då minsta lilla rattutslag/omfördelning av vikt i båten (barn) gjorde att hon liksom spårade ungefär som en bil gör i snömodd... Kanske en dålig liknelse men hoppas du ska förstå!

Har efter det hela tiden strävat att få en jämn fördelad packning i hela båten och är väldigt nöjd med det!

/Nils

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vikten centrerad med så lätta ändskepp som möjligt så vakar hon sjön bäst och stoppar inte upp lika lätt i motsjö vid lättvind.

Om man tvingas lasta ena änden mer än den andra skulle jag föredra att hon låg lite på häcken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en vattentank i fören på 90 l och ankarspel med 40 m kätting. Inga problem så länge man inte går i kraftig motsjö utomskärs.

Då har vi släppt ut vattnet i förliga tanken. Det är bra om lasten kommer så centralt som möjligt så tröghetsmomentet blir mindre. Helt klart stor skillnad om ett par hundra kg ska snabbt uppåt i en våg. Båten får en lägre frekvens liksom man får en pendelklocka att gå långsammare om lodet flyttas längre ut på pendeln. Det går ganska lätt att flytta lasten när det väl behövs. Bra att vara observant när båten dyker med fören och stoppar.

Märker inte annars på seglingen hur lasten är placerad och har bara en gång släppt ut vattnet vid motorgång i hård motvind från Malmö till Göteborg. Motström, krabb sjö och 10 m/s är inte njutbart på denna sträcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör faktiskt tvärtom, alltså flyttar fram tyngd vid motorgång med min Amigo 23 i bromsande krabb sjö.

Det verkar helt klart funka även om jag inte vet hur.
Kanske vakar aktern alltför dåligt jämfört med fören annars? Känns iaf som att fören pekar uppåt den mesta tiden så motorn får kämpa i en uppförsbacke och att sjöarna tas med den breda bromsande botten?

Fastnade exempelvis på den korta inomskärssträckan N. Bohus Malmön - Smögen i 15m/s västlig motvind. Alltså noll komma noll knop med fullgas på den lilla sexhästars inbordarn. Men med nerfälld sprayhood och gasten på en förkoj blev farten istället hela 2 knop. :)
[sprayhoodens vindmotstånd är nog stort och det är iofs svårt att värdera vilken av åtgärderna som gjorde mest nytta. Enligt teorin ökar dessutom vindmotståndet med kvadraten på relativa motvindens hastighet.]

Nå, du kan väl själv prova dig fram litet. :-)

Senast ändrad av Thomas-1 | 08 juni 2012 | 15:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att lasta centralt för båten jag har är så liten så det blir mkt i för och akter oavsett. Besättningen är ju i sittbrunnen så det är extra 120-180 kg. Kanske ngt att ta hänsyn till. Vid sämre väder brukar besättningen befinna sig mer centralt i båten...

Men då kanske så mkt tungt som möjligt fram är en bra ide då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill påstå att det är båttypsberoende om båten seglar bäst fram- eller baktungt lastad. Man får prova sig fram vilket som är bäst om man inte kan få besked av någon som har en lika dan båt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...