Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Thule

Rätt fett till smörjning av propeller axel?

Rekommendera Poster

Hej, har precis bytt fett( fått rekommenderat på marinbutik) i min smörjnippel för min raka axel på en Volvo penta md 40 motor. Upplever ett ökat läckage sen jag bytte, inga onormala mängder men mer än fg säsong. Kan det ha samband och finns det någon som vet vilket fett det ska vara? Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fettet som ska täta från vatteninträngning. Fettet ska bara smörja  tätningen. Om det tränger in vatten via tätningen, är det fel på den. Om det är en tätning med talgfläta, kan man prova att dra till muttern lite, eller byta talgfläta. Man bör också kolla motorns uppriktning ibland, så att motorn inte hänger i axeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säker på att du har rätt. När jag köpte båten fick jag det förklarat för mig att smörjkoppen var till för att täta axeln. Skulle räcka att vrida ca ett halvt varv för tätning. Någon annan som har en åsikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga upp en bild så får du nog ett exakt svar, annars skulle jag spontant säga att jag röstar på att rollen har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt hemlands vilda tungomål (bohuslänska)heter det helt enkelt hylsefede. Lite mer begripligt är kanske Propelleraxelfett.

http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?sok=Propelleraxelfett&id=1612&kid=&q=2&s=1&o=0&l=20&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html

Som Rollen skriver är det ju primärt talgflätan som tätar. Jag har ju visserligen segelbåt, men det är inte ofta jag drar hylsan. Inte varje år och bytt talgflätan har jag bara gjort några enstaka gånger på 45 år i regel närjag bytt båt. Nu har jag en annan typ av propelleraxeltätning, som varken behöver talgfläta eller smörja.

Ett litet tag på fettpressen på de gamla hylsorna ibland hörde ju till rutinerna.

En viss tätande effekt har ju hylsfettet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är snarare en kopp med en skruv på. Kommer bild så fort jag varit ute vid båten, regnprognos idag :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast bilden visar ju en kopp med skruv på, monterad på en mässingshylsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han kanske menar en stor fettpress. En sån har jag ny som jag aldrig fick monterat.wink



Senast ändrad av toaen | 16 juni 2012 | 12:44

post-945-1394237126,2088_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt en sån är det jag menar, stor fettpress! Tack för bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har missförstått det hela (ha tålamod med mig..) och håller nu fullt med att det ev är talgflätan jag behöver byta smiley

Frågan är hur pass omfattande detta arbete är och om jag behöver ta hjälp från varv eller om det är något jag kan göra själv?

Stort tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte självklart att du har en talgfläta bara för att du har en fettpress, om du bortser från fett koppen på toaens bild tidigare, är det en sådan tätning du har? eller om det inte finns några justermuttrar på den så har du packboxar/simmerringar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märker att jag får göra ytterligare undersökningar om läckaget. Ska ta några bilder och lägga upp så blir det lättare att förklara tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla som följer denna tråd. Nu har jag varit ute vid båten och fotat packboxen, läckaget kommer från den delen där man ser fett. 

Tacksam för svar och om det finns något man kan göra själv innan man kontaktar en marina. 

Stort tack!

post-10018428-1394237234,4456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga ifrån en som aldrig haft båt med rak axel - vad är talgfläta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talgfläta är ett flätat snöre med fyrkantig profil, som är insmort med talg.  Angående läckaget kan det bero på att motorn hänger i axeln. Man bör koppla loss flänsen från backslaget, och kolla uppriktningen, och kontrollera att axeln ligger mitt i röret, när den är kopplad till backslaget. Och att inte vinkelavvikelsen är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaret!

Då har man lärt sig något idag medwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...