Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
neubert

TA TBE SPRUTAN!!!

Rekommendera Poster

Vill bara säga till er som inte har tagit TBE vaccinet att genast gå och göra det!! Kom själv hem idag från en vistelse på infektionskliniken i Eskilstuna där jag inte varit så kaxig den senaste vecka pga TBE viruset efter att ha blivit biten av fästing. Jag LOVAR att ni inte vill gå igenom detta!!!

Gör nu som jag säger!!! wink

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vaccinerad sedan flera år tillbaka, nästa spruta ska tas 2014.  Jycken får Frontline Comp och det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit ett antal sprutor, med några års mellanrum, mot detta elände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började att ta sprutor mot TBE när jag köpte båt i Stockholms skärgård 2001. 

Alla som jobbade i fält på företaget jag var anställd hos fick sprutor mot TBE. Jag en påfyllnadsdos. Fick en impuls och kollade nu. Det var min 4;e spruta. Fick den 4/12 -07. Hög tid för ytterligare en påfyllnadsdos.

Påfyllnadsdoser skall tas efter 3 till 5 år. För oss över 60 med 3 års mellanrum.

Tack för påminnelsen.

Har sen början av 1990-talet haft Borelia åtminstone 5 gånger, så jag vet i alla fall några varelser som gillar mig - Fästingar.

TBE-sprutan hjälper inte mot borelia, så man får va uppmärksam om man får sådana utslag.

 

PS

Gör som neubert säger



Senast ändrad av toaen | 06 juni 2012 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, för attans, ta den!

Jag höll på att stryka med av TBE för 26 år sedan. Man visste knappt vad det var då. Jag låg inne på isoleringen i tre veckor med hjärninflammation och flera dagar av feber över 41*. Jag tappade halva vikten och yrade så att jag inte visste vad som var dröm och verklighet.

Det var sommaren mellan nian och gymnasiet. Efterdyningar var huvudvärk, påverkan på nervsystemet och koncentrationssvårigheter. Gick från toppbetyg till att ha extremt svårt att hänga med första året. Koncentrationssvårigheterna tog flera år att komma över. Jag vet faktiskt inte än idag om jag är helt återställd. I högstadiet kunde jag läsa faktaböcker en hel dag i sträck och komma ihåg det mesta. Numera har jag svårt att hålla koncentrationen mer än ett par sidor. Jag hoppas på att det beror på att jag har mer i huvudet numera ;)

Vaccinera er! Allt annat är dumheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...