Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst jh

CE-märkning

Rekommendera Poster

Gäst jh

Apropå CE-märkning,jag har köpt en bayliner 2655-99 som ej är CE-märkt.Innan ja försäkrade båten, ringde jag runt lite & kollade & kollade priser.Det är inga problem att försökra en sådan båt. Det blev Atlantica.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Är villkoren helt och hållet de samma som om den hade varit CE-märkt? Blir ersättningen den samma om olyckan, vilket gudarna förbjude, skulle vara framme? Vad vet du om eventuella skillnader i försäkringspremie? Mvh/ flipbop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! citat Atlanticatidningen 2 2004 : Som seriöst båtförsäkringsbolag försäkrar Atlantica inte olagliga båtar. Det finns andra bolag som inte har vaknat ännu och därför fortfarande tar in dessa båtar. Men snart kommer även de att upptäcka verkligheten och inse att en stulen båt som ersatts och senare kommer tillbaka är helt värdelös för bolaget. Och då kommer det att bli omöjligt att försäkra icke ce-märkta båtar. Vilket värde de då kommer att ha förstår var och en. Mycket intressant att Atlantica (= Moderna Försäkringar) kör med så diametralt motsatta budskap! ... men jag är inte förvånad! Det finns säkert några superskumma finstilta villkor som man inte har upplyst om i detta fallet! Jag har jag själv blivit utsatt för Moderna Försäkringars policy att köpa upp lågpriskonkurrenter (IKANO och Atlantica) och sedan chockhöja premierna, så Moderna Försäkringar är numera avskrivet från mina prospect. Villan och fritidshuset är överfört till mera rumsrena bolag, tyvär återstår båten fortfarande i Atlantica, men den kommer med 100% säkerhet avföras från Moderna Försäkringars register till denna sommar! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10% högre premie,lägre ersättning vid stöld/totalskada var det besked atlantica gav mej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jh

Atlantica försäkrar inte olagliga båter ! helt rätt, men en importbåt som ej är CE-märkt är ej olaglig /jh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jh! Läs mitt inlägg en gång till tack! Citat ur CITATET ! Och då kommer det att bli omöjligt att försäkra icke ce-märkta båtar. Vilket värde de då kommer att ha förstår var och en Det är alltså inte JAG som nämnt orden olagliga båtar eller innebörden av vad en olaglig båt är. Det är ATLANTICA i sin kundtiding! Det var liksom det som var hela poängen med det inlägget. !-) Här är länken till hela artikeln, se sidan 2! http://www.modernaforsakringar.se/files/nUbbWvyS.pdf mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en icke ce märkt båt. Pratade med atlantica för 2 år sen då sa dom att jag inte får någon ersättning om båten blir stulen men en premie skulle man betala idioter. Tacka vet jag Alandia bolagen till er som har en icke ce märkt båt kolla med alandia dom e mänskliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atlantica köptes inte upp av Moderna Försäkringar. Försäkringbolaget hette tidigare Atlantica och bytte namn till Moderna Försäkringar omkring år 2000 i samband med att man la om strategi från marin- och industriförsäkring till att bli ett nischbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dag

Vad tror du händer när olyckan inträffar och försäkringsbolaget upptäcker att båten ej var CE godkänt? Kommer ersättningen? Jag tror att försäkringen kommer korta ned ersättningen... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tarchon! Helt korrekt, jag vände på begreppet tyvär ... jag uppmärksammade tyvär inte detta faktum när jag teckande försäkriingen 2003, eftersom Atlantica då fortfarande hade den egna webb-designen utan Moderna Försäkringars logga ... så vitt jag minns :) Atlantica blev 1997 ett helägt dotterbolag till Investmentbolaget Invik. Redan 1994 ägde Invik 84% av aktierna i Atlantica. Kinnevik är sedan i höstas fusionerat med förvaltningsblaget Invik. Så Moderna Försäkringar har lite muskler i ryggen ... mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst olle

Vad är det som säger egentligen att grejerna på en båt är bättre bara för att det står ett CE märke på dom? En båt som är serietillverkad o godkänd i t.ex usa kanske t.o.m har bättre grejer orginal ju.De är ju också testade. I usa är dom ju så rädda för o bli stämda hit o dit. En jämförelse skulle ju vara på bilsidan..att man blev tvungen o bygga om alla bilar importerade efter -98 oavsett årsmodell. Är det ingen som reagerar på hur sjukt det här med CE är? Ligger nog mer än bara säkerhet bakom det här. Jag är förbannad på migsjälv att jag tyvärr röstade ja till Eu förrut,men nu har jag..o säkerligen majoriteten av svenska folket ändrat uppfattning. Idag hade det blivit ett rungande NEJ. För ju bara med sig sån här skit.Vad kommer härnäst måntro. Förbud mot import kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Håller med Olle om ifrågasättandet om syftet med CE-märkning, själv kommer jag beställa en en båt från over there inom kort, inte för att man kanske kommer tjäna så väldans stora pengar på det utan mer för att utbudet av begagnade båtar är så mycket större, mao större valfrihet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om jag inte missminner mig fungerar CE-märkningen (i stora drag) så här: CE-märkningen i Sverige infördes16/6 1998. Om båten är äldre eller tillverkad innan detta daturm krävs ingen CU-märkning. CE-märkning är för övrigt en lägre grad (lägre kravvillkor) än t.ex. norska Veritas. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat Olle: [KUR]En jämförelse skulle ju vara på bilsidan..att man blev tvungen o bygga om alla bilar importerade efter -98 oavsett årsmodell.[/KUR] 2x25kf.gif Sen när blev det fritt att privatimportera bilar till Sverige utan att besiktiga och regga i Sverige (dvs utan att de uppfyller vissa minimikrav)? Och dom kraven har väl funnits innnan vi blev med i EU!? mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst olle

Sant. Men jag menade att importerar du en bil,så behöver ju inte bilen/delarna vara CE märkta...o du behöver ju inte byta ut (om du har otur 118 olika saker) som kanske är lika bra som de inom eu godkända,men att de har inte den lilla fina ce loggan. Sjöfartsverket går ju ut med nästan hotliknande skriverier. De säger ju i princip att min båt o många andras är precis värdelösa,bara o skrota OM du inte får en liten ce logga för då är den vips jättebra. Det värsta är ändå att Sjöfartsverket berättar inte vilka anmälda organ som utför CE märkningen, det är inte lika viktigt som att avskräcka folk från att importera en usa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Vad var det som hände just 1998 med säkerhetstänket bland båtbyggarna utanför EU....någonting brysselfolket upptäckt som en annan inte vet om....har det hänt något extraordinärt med dessa båtar eller...? Kan någon förklara för mig, eller är det bara att man har velat påföra oss en ytterligare byråkratisk och kostsam pålaga helt i onödan. Jag ifrågasätter inte att vi ska eftersträva så sjösäkra båtar som möjligt för det ska vi, men ibland kan man undra över lösningar på saker och ting och om de står i proportion till de eventuella problemen. Men vad vet jag... Ha de/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märket betyder att tillverkaren försäkrar att prylen är tillverkad enligt gällande direktiv (t.ex maskindirektivet). I vissa fall, när det är en sk. farlig maskin krävs även ET-märke (Euro Test) som är en kontroll som utförs av tredje part (t.ex svensk maskinprovning eller tyska TüF). Är det någon som vet om båtar skall ha ET?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

CE-märkning på båtar är enligt min mening bara för att jävlas mot oss. Vi kan helt enkelt spara en massa pengar på att importera från USA, men det förlorar väl staten på... ...eller förresten, vattnet i europa fräter nog sönder skroven totat på bara några månader, eller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Citat: [KUR]CE-märkning på båtar är enligt min mening bara för att jävlas mot oss[/KUR] Vill minnas att det var typ liknande mot-argument när den obligatoriska kontrollbeskitningen av bilar infördes 1964 ... men idag är det nog tämligen accepterat att vi kräver en viss minimistandard på bilarna som rullar på våra vägar! Kan man inte här göra en viss jämförelse med utvecklingen av båtlivet, där båtarna blir större och snabbare, och därmed medförande risk för omgivningen ... vilket medför att vi kanske för allas säkerhet måste ställa vissa minimikrav på en båts grundkonstruktion! För att undvika en proteststorm nu, så vill jag betona att jag med detta inlägg INTE lägger några aspekter på huruvida jankee-båtar är sämre eller bättre än våra nordiska båtar! :-tackar mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svante G

Det går ej att jämföra med bilprovningen. På bilbesiktningen köper du ju bara en ny del....t ex på en amerikansk bil från t ex chrysler o sätter dit om du får anmärkning...men på båt...duger ju kanske inte orginaldelen ens, utan måste bytas mot en med ett jävla CE märke. O det fastän det inte finns nåt som säger att den egentligen är en bättre del....skumt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anders

försäkrings bolagen har insett sina fel och försäkrar icke ce märkta båtar Alandia utan reservation dom andra ibland extra premie. Sjöfartsverket skriver att man skall vara medveten om vilka risker en icke ce märkt båt medför Ex.att man inte har någon dokumentation över kabel tillverkningen att det inte finns någon ce stämpel på artiklarna bla. bla. bla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till SeaflOwer från Atlantica. Det är riktigt att Atlantica inte försäkrade icke CE-märkta båtar under större delen av 2004 eftersom beskedet från Sjöfartsverket tidgare var att dessa båtar var olagliga att bruka och sälja vidare. Under hösten 2004 kom Sjöfartsinspektionen, som ingår i Sjöfartsverket, ut med ett besked i helt motsatt riktning. Plötsligt var det inte olagligt. Eftersom vårt tidigare ställningstagande berodde på att det var olagligt och vi inte medverkar till olagligheter saknades nu grund för ett sådant förhållningssätt. Alltså ändrade vi våra regler efter Sjöfartsverkets kovändning. Detta utvecklas närmare i kommande (mitten februari) nummer av Atlantica-tidningen. Det där med Atlantica och Moderna Försäkringar har du fått helt om bakfoten. Det är inte alls så att Moderna Försäkringar har köpt Atlantica. Så här ligger det till; Atlantica bildades 1916 och hette så fram till år 2000 då bolaget bytte namn till Moderna Försäkringar. Atlantica är numera ett affärsområde och ett produktnamn för bolaget båtförsäkringsaffär. Dessutom är vi förmodligen det enda försäkringsbolag som inte har något finstilt alls i våra villkor. De är faktiskt skrivna så att alla ska kunna förstå dem. Conny Landström Affärsområdeschef Atlantica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Conny! Äntligen gör ni på Atlantica synliga här på forumet! Jättebra tycker jag! Det finns så otroligt många olika diskutioner här på forumet som har med både försäkringsfrågor och juridik att göra. Ofta hänger detta i hop som t.ex. övermotorisering för att ta ett exempel. Det är många gånger jag hade önskat att någon av försäkringsbolagen kunde blanda er i diskutionerna. Det skulle råda bot på mycket spekulationer. Och även mindre gåda råd från vissa när de säger saker i stoil med: Det går säkert bra att hänga på en 200 hk fast det står 40 på blå skylten! Ibland önskar jag att det kunde finnas folk som kan förklara de eventuella följderna av det ena och det andra, och många gånger är det just försäkringsbolagen som sitter på dessa kunskaper. Vi andra spekulera som oftast, men utan att veta. Det var den ena aspekten. Den andra är att det är ju trevligt både för Atlantica och för oss båtägare om ni vore här bland oss. Som en del av oss. Närhet till kunden och med en direktkontakt. Ni har nog också mycket att vinna på det misstänker jag. Hoppas att du/ni på atlantica får tid att göra detta tilll en vana. Är säker på att vi skulle uppskatta det mycket. Kanske inte alla....men väldigt många av oss! Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående CE-märkning: Från den europeiska branchen kunde man snabbt identifiera hotet från väst. En enorm fritidsbåtsflotta jämfört med Europas. Med proportionellt mycket större begagnadmarknad där varje objekt betingar ett lägre pris än dito i Europa. Är man om sig och kring sig lobbar man således för en regel som utesluter handel av utomeuropeiska båtar som genom billig import hotar den egna branchen. (Jämför byggnads och Vaxholms kommuns situation med baltiska företag) CE-märkningen är helt enkelt en påhittad produkt för att snedvrida konkurrensen och skydda en haussad och infekterad branch! , tack för ordet - jag var bara tvungen... /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Vibbe

Hur fungerar Generaliportörers CE märkning? Finns det någon lista typ den som bilindustrin lämnar till vägverket om vilka delar som är intypade i EU. I sådana fall ska det väl gå att importera en båt som finns intagen i Svergie via importör och jämföra delar mot lista och få godkänd CE båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! I vissa fall är det inga problem alls, i en del andra fall är det lite mer strul, och i vissa övriga fall är det ett rent helvete att CE-märka! Innan man ger sig på en sådan sak som att importera bör man noga kolla upp vad som gäller för just det båtexemplar som man vill ta in. Läs gärna det senaste nummret av Atlatica-tidningen. Där finns även angivet ett företag som kan vara riktigt matnyttigt att kontakta. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...