Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
GreenSpeed

Roddrigg?

Rekommendera Poster

Någon som kan förklara vad rodrigg är?

Ersätter det toppvant? Fördelar och nackdelar?



Senast ändrad av GreenSpeed | 10 maj 2012 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen rigg alls, det är stångtråd istället för wire i vant och stag. 



Senast ändrad av Lasse-L | 10 maj 2012 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som de gamla segelekorna med sprisegel som oftast roddes i motvind eller stiltje.

Kan ju också vara rodrigg som jag aldrig hört men kunde vara stångrigg. Ostagad mast kan väl vara det man närmast tänker på då. Har haft några såna båtar. Kraftig mast som håller utan stagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddrigg är när stående riggen består av massiva vant (dvs en tjock ståltråd) till skillnad från vire som består av flera kardeler.

Masten är i princip likadan men vantskruvarna och fästen brukar vara av annan typ.

Fördelarna är mer styrka, mindre vikt och stummare (mindre fjädring), lämplig till kappsegling främst.

Nackdelar är att vanten är känsligare för böjning, kan därmed inte hanteras lika oaktsamt som en wire och bör ej heller böjas eller rullas. (Får man ett knä eller veck i tråden så är det inte bra för hållfastheten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodrigg är ångestskapande. Man ser nämligen inte om den är på väg att ge sig. Sedan är den dyr att byta, så det blir lätt att man drar lite på det.... Men till nästa säsong då jäklar! Eller kanske ska man fundera på PBO när man ändå är på G??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga (kanske onödigt) varför det är ångstladdat och varför man inte ser skador kan man säga följande.

Vanten i en rod rigg består som sagt av en tråd (stång), typ pianotråd. Antingen är tråden (stången) hel hel eller så är den av. Det finns inga mellanting, i alla fall inga man lätt kan upptäcka.

Om man har vajer-vant kan man se eller märka att någon eller några kardeler har gått av och då är det hög tid att ta ner seglen och byta vant, men det behöver inte leda till plötsligt haveri.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att wire sällan går av lite sådär mitt på, utan den brukar gå av vid en infästning i t ex en spridare, eller så släpper en taluritpressning.

Med det vill jag säga att det bästa är att försöka hålla koll så gott det går, men att inte gå ut att ha ångest för allt som kan tänkas inträffa.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...