Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
yamarin650

Yamaha varningslampa

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 4 takts 115t motor från 2023Den har bara gått 100 timmar men direkt vid 100 timmar tändes motorlampan. Är det för att visa att det är dags för 100 timmars service?

hur resettle jag den

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Vad står det i instruktionsboken?

Mvh

Pär

Har den inte med tyvärr utan är långt ute i skärgården

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en Svensk version men vet inte riktigt om den är exakt samma som du har hemma.

Tyvärr översatt av någon tekniskt okunning person med CAT-verktyg eller intelligensbefriad AI.

Fick några goa skratt när jag bläddrade igenom lite snabbt🤣

Finns på Engelska men där fanns 10 000 cookies att välja bort innan jag kunde öppna sidan så den föll bort, googla på "2023 Yamaha F115 owners manual", ev "users manual" om du inte bryr dig om cookies eller vill sitta i 25 min och välja bort detta otyg.

Bläddra fram till du kommer till instrumentering och kolla om du hittar ditt instrument och om du kan återställa för att se om symbolen återkommer.

Dokumentet är länkat till resp. sida från index, kolla om det funkar i din mobil eller vad du har med dig.

Normalt sett betyder en motorsymbol "Check engine" och att det kan finnas fel eller felkoder som behöver åtgärdas och raderas. 

Har Yamaha lagt in så att motorsymbolen visas om det är dags för service, ja jag vet inte hur jag skall uttrycka mig men bra är det ju inte...

Förvara alltid instruktionsboken i båten, helst i en zip-påse så den inte möglar eller blir fuktig.

Läs igenom instruktionsboken, speciellt avsnittet om varningssignaler och symboler som visas i instrumentet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min manual för min F300 står det när den symbolen tänds; "Om det händer fungerar inte motorn  normalt. Kontakta omgående en Yamaha-återförsäljare".

Står inget att den skulle fungera som servicepåminnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Här kommer en Svensk version men vet inte riktigt om den är exakt samma som du har hemma.

Tyvärr översatt av någon tekniskt okunning person med CAT-verktyg eller intelligensbefriad AI.

Fick några goa skratt när jag bläddrade igenom lite snabbt🤣

Finns på Engelska men där fanns 10 000 cookies att välja bort innan jag kunde öppna sidan så den föll bort, googla på "2023 Yamaha F115 owners manual", ev "users manual" om du inte bryr dig om cookies eller vill sitta i 25 min och välja bort detta otyg.

Bläddra fram till du kommer till instrumentering och kolla om du hittar ditt instrument och om du kan återställa för att se om symbolen återkommer.

Dokumentet är länkat till resp. sida från index, kolla om det funkar i din mobil eller vad du har med dig.

Normalt sett betyder en motorsymbol "Check engine" och att det kan finnas fel eller felkoder som behöver åtgärdas och raderas. 

Har Yamaha lagt in så att motorsymbolen visas om det är dags för service, ja jag vet inte hur jag skall uttrycka mig men bra är det ju inte...

Förvara alltid instruktionsboken i båten, helst i en zip-påse så den inte möglar eller blir fuktig.

Läs igenom instruktionsboken, speciellt avsnittet om varningssignaler och symboler som visas i instrumentet.

//Pär

Men super tack👌

hittade en sida där det står att man kan fortsätta köra iallafall fall 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...