Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
JamesRVS

vilken sorts batteri/skiljerelä ska vi ha?

Rekommendera Poster

hej

tror det blir dax att byta våran batterier.

vi har ett bodels- och ett startbatteri

140Ah och 120ah

kopplat bodels till solpanel.

Det verkar som vi behöver åxå koppla in ett skiljerelä  (rekommendera vilken?)

Allting var så när vi köpte båten (Orreskär26)

Alla tips och kommenderingar är välkomna!

ha de bra!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Berätta gärna vilket batteri som är startbatteri och vilket som är förbrukningsbatteri samt vad det för motor och hur stor är generatorn?

Underlättar säkert för de som kan hjälpa dig i detta ärende, jag är ingen elexpert så jag överlåter det till de som har liknande system i sina båtar.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp Biltemas skiljerelä. billigt o bra. Jag har 4 st i drift äldsta är nog 7 år gammalt och har aldrig varit några problem med dom.

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Wildeside:

Köp Biltemas skiljerelä. billigt o bra.

Håller med, har funkat i nio år för oss.

Den enda nackdelen med dessa elekroniska skiljerelän är att de drar några mA kontinuerligt. Låt säga att de drar 10 mA, men jag tror det är lite mindre. En  vintermånad utan någon laddning dras batterierna ur lita om man inte kopplar bort det (vilket är lätt).

10 mA x 30 dygn x 24 timmar = 7 Ah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Håller med, har funkat i nio år för oss.

Den enda nackdelen med dessa elekroniska skiljerelän är att de drar några mA kontinuerligt. Låt säga att de drar 10 mA, men jag tror det är lite mindre. En  vintermånad utan någon laddning dras batterierna ur lita om man inte kopplar bort det (vilket är lätt).

10 mA x 30 dygn x 24 timmar = 7 Ah

Har lärt mej att koppla ur alla batterier och underhålls ladda några gånger under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Wildeside:

Har lärt mej att koppla ur alla batterier och underhålls ladda några gånger under vintern.

Ja, jag laddar också på vintern och jag har en liten strömbrytare kopplad på sense-ledningen till skiljerelät som jag slår av på vintern = skiljerelät drar ingen ström.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, jag laddar också på vintern och jag har en liten strömbrytare kopplad på sense-ledningen till skiljerelät som jag slår av på vintern = skiljerelät drar ingen ström.

Enklast att koppla ur batterierna så vet man att inget kan dra någon ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev JamesRVS:

hej

tror det blir dax att byta våran batterier.

vi har ett bodels- och ett startbatteri

140Ah och 120ah

kopplat bodels till solpanel.

Det verkar som vi behöver åxå koppla in ett skiljerelä  (rekommendera vilken?)

Allting var så när vi köpte båten (Orreskär26)

Alla tips och kommenderingar är välkomna!

ha de bra!

4 timmar sedan skrev Wildeside:

Köp Biltemas skiljerelä. billigt o bra. Jag har 4 st i drift äldsta är nog 7 år gammalt och har aldrig varit några problem med dom.

Japp, medhåll, jag har nu två av Biltemas skiljerelä inkopplade och jag har ett i reserv, vilket nog är onödigt, då det verkar som om dessa skiljerelä håller i många år.

Man kan även koppla på annat sätt, man låter generatorn styra ett standardrelä som kopplas på DF, relät drar när generatorn laddar och kopplar då ihop batteribankerna. Välj ett billigt standard 40A relä, även det från Biltema och koppla 30 till en 25-30A* hängsäkring, sedan till startbatteriets plus, 87 kopplas till förbrukarbatteriets plus.

85 kopplas till minus, och 86 kopplas till DF på generatorn. Kablarna till minus och Df kan vara 1,5 mm2, dom andra bör vara minst 2,5 mm2 eller 4 mm2 beroende på hur långa dom blir.

* Säkringen väljs utefter kablarnas grovlek och generatorns max utström.

Men det blir betydligt enklare med en skiljerelä.

Batteriladdning om vintern, jag har då kopplat mina batteriladdare över en timer, som underhållsladdar batterierna några timmar varje natt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...