freed 0 Postad 29 April , 2012 Nu ska skrovet blänka! Tvättade med högtryck och schampo. Körde sen biltemas boatclean och vax men finns det något bättre medel för att få skrovet riktigt rent? Några mirakelmedel som är riktigt bra som ni brukar använda? Hur funkar oxalsyra? Sista putsen imorgon sen plurret nästa vecka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 29 April , 2012 http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=rönnqvist&forum=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 April , 2012 Oxalsyra haver jag skrivit om här: http://lasselundell.se/oxalsyra.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 29 April , 2012 Tack, rönnqvists verkar grymt. Vågar man använda det på skrovet och däcket, sittbrunn osv eller är det endast på den bottenmålade delen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 273 Postad 30 April , 2012 Det verkar som om du gör saker lite baklänges. De effektiva rengöringsmedlen tar bort vaxet du lagt på, det är liksom poängen. Bort med alla lager med gammalt vax innan nytt vax ska på. Jag kan f ö använda Turtles cleaner på metalliclack. Grymt effektiv och lättjobbad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 30 April , 2012 Man ska inte använda starkare medel än vad som behövs eftersom vissa starka medel sliter på ytan. Gäller även polering där kraftigga medel repar ytan så den kommer behöva poleras med finare medel före vaxning. Rengöring med oxalsyra brukar ge en matt gellcoate och kan i vissa fall vara bättre med något snällare rengöringsmedel så man slipper polera upp glansen igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 273 Postad 30 April , 2012 Håller helt med, och det är därför jag tjatar om Turtles. Den innehåller inga slipmedel. ...och här är den!http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/cleaner-rubbing/turtle-sup/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 30 April , 2012 Oki bra, det blev lite bakvänt. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet så jag tänkte gå över det en gång till. Jag trodde jag skulle kunna polera bort vattenlinjesmutsen men icke! Det får bli något starkare vid linjen sen kör jag vaxen upptill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 30 April , 2012 Själv ska jag nu åka till båten och göra en insats med lite vanlig polish och vax och hoppas jag slipper använda kraftigare medel. Köre en kraftigare polering med 3M för två år sedan och förhoppningsvis finns en hel del av ytan kvar i bra skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 30 April , 2012 Klar för sjösättning! Det blev ganska bra till slut. Körde oxalsyra vid randen. Till hösten testar jag rönnqvists så blir det förhoppningsvis lite enklare nästa vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 30 April , 2012 Fireglaze med en proffs-polermaskin, ej oscillerande, och med en polerrondell Soft. Detta förutsätter förstås att värsta oxidationen redan är borttagen med lämplig polish, med tex 3M fastcut och maskin. Då blir ditt skrov fint. De flesta produkter som säljs på mackar och i båtbutiker gör ingen större nytta, tyvärr. Köp på ett bilvårdscenter istället, tex här -> bbvnet.se Senast ändrad av Consensus | 30 april 2012 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziox916 0 Postad 1 Maj , 2012 Vi kör också med oxalsyra och då främst på gula fläckar längs vattenlinjen. Utvecklar ditt tips med ett liknande idé som jag läste om i tidningen På Kryss, där man blandar i potatismjöl för att slippa att oxalsyran skvätter runt. Så här låter receptet: 2msk oxalsyrepulver (Köpte vår burk i skeppshandeln i Limhamn) 1,5 dl vatten som kokas upp. Blanda 1,5 msk potatismjöl 0,5dl kallt vatten och häll över i oxalsyreblandningen. När smeten blir tjock (går väldigt fort, väntar du för länge blir det löst igen ). Häll över i en gammal glasburk och låt svalna. Detta är så himla enkelt, billigt och framför allt väljer man ett miljövänligt alternativ till att hålla båten fin. Win-Win Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser