Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Petter10

Dum fråga om olje-, oljefilterbyte!

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner!

Tyvärr måste jag besvära med en riktigt dum fråga. Jag köpte en ny båt under vintern, den förra ägaren bytte inte olja och oljefilter vid upptagningen. (Motorn är en MD 21A). Han gjorde detta under sommaren. Om jag nu ska byta olja och filter, ska jag sjösätta först? Jag läser att man ska varmköra motorn först, och jag antar att det inte är någon höjdare att göra på land?

Med hopp om mera vårvärme!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du byta när båten står på land även om det givetvis är lättare att om båten ligger i sjön.
Varmkörningen är för att du lättare ska kunna suga upp oljan genom hålet för stickan och motorn behöver inte gå särskilt länge för att oljan ska bli mer lättflytande. Väljer du att göra det innan sjösättning så gör du så här:

Har du färskvattenkylning så räcker det att du tar bort impellern för sjösystemet, sen kan du lugnt köra motorn den korta stund den behöver för att oljan ska bli lite drygt fisljummen. Sen kör du ner slangen i hålet och pumpar upp bef olja och byter sen filtret som vanligt.

Har du direktkylning blir det en liten aning mer krångel, men fortfarande behövs ingen ingenjörsexamen: koppla på en slang till sjövattenintaget på impellerpumpen, dra slangen till en hink med vattenoch starta upp som vanligt. Se bara till att du har kontinuerlig vattentillförsel till hinken, impellern får INTE gå torrt, ens en kort stund. Kör motorn en kort stund och pumpa ur oljan o byt filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore det min båt skulle jag skippa bytet, om inte båten varit körd väldigt många timmar under hösten. Bortkastade pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet (om det är ett sådant) är ju att TS enbart har säljarens ord på att olja/filter är bytta, han vet ju inte säkert...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är oljan helt ofärgad så kan du nog strunta i olje/filterbytet, men är du lite osäker skall du följa killerboos råd, jag skulle ha bytt, liten kostnad men stor trygghet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i samma situation förra våren då jag på hösten köpt en båt där motorn (MD21B) hade spräckt kyllimpa så jag kunde inte varmköra och byta olja innan våren då jag bytt kyllimpa. Jag stoppade ner slangen till kylvatteninsuget i en stor hink som jag fyllde med vatten med trädgårdsslang som jag lät vara kvar med vattnet på (det tar fort slut i hinken annars) och lät motorn gå på tomgång några minuter. Pumpade sedan ur oljan utan problem och bytte filter. Håll bara koll i hinken så vattnet inte tar slut och impellern går torr.

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saken är ju den att det är bäst att byta olja strax före upptagning.  Så för att komma i fas  håller med att det sannolikt är bortkastade pengar att byta olja om det är gjort under förra sommaren.

Om du nödvändigtvis vill byta vänta tills du har båten i sjön då blir det enklare att armköra motorn innan du byter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack båtvänner för mkt intressanta tips och tankegångar!

Då jag vet att oljebytet blev gjort kanske man ska avvakta med detta till senare delen av sommaren inför upptagningen som en del tipsar om? Men ändå kanske göra en kontroll av hur oljan ser ut för säkerhets skull.

Bränslefilter, impeller, ev anoder ska jag väl ändå byta direkt!

Båthälsningar (trots 2 dm nysnö inatt!)

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern brukar jag ta ur och okulärbesikta. Är vingarna spästiga och inte har några sprickbildningar vid roten så får den gå en säsong till. När det gäller bränslefiltret så får det gå i många år, men då har jag koll på att det inte är någon smuts i tanken. Förbrukar inte mer än mellan 50-100 l/säsong Anod bytes när den gamla är förbrukad till ca 50%. Så här gör jag och jag tror nog att man kan anpassa alla rekommendationer till sitt eget båtliv och kunnande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte krångla med oljebyte på land. Enklare att varmköra en sväng när båten är i vattnet.

Sedan har jag (den religösa?) åsikten att finessen med oljebytet är att ha ny fräsch olja i motorblocket under vinterförvaringen. Skulle vänta tills sista åtgärd innan upptagning i höst med oljebyte. Så fort blir inte oljan dålig.

Ser oljan ny ut på stickan så är det inget snack om saken; vänta till i höst. Men i en diesel blir oljan svart väldigt fort så även om den är svart är den troligen OK om bytt förra sommaren.

Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2012 | 12:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...