bladh 1 Postad 12 April , 2012 Hejsan, jag har lite nybörjarfrågor runt bottenmålning. Har en Ryds 478 som i höstas blev avtvättad och inställd över vintern. Nu är det dags att fräsha upp den inför våren igen. Men hur gör jag med bottenmålning? Den var målad förra säsongen, är det då bara att köpa valfri bottenfärg och måla på eller måste jag slipa, välja rätt färg osv osv? Det är min första båt så därav de dumma frågorna hälsn. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 April , 2012 Dom flesta hårda färger går att måla på hård färg, polerande på polerande, det bästa vore dock om du kunde kolla med tidigare ägare vad det är för färg han använt. Löst sittande färg skall skrapas bort och kanterna där det lossnat slipas ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 884 Postad 12 April , 2012 Det är som sagt bra att peta loss lös färg, men bara det som flagar lätt. Sedan föredrar jag våtslipning, då slipper man själv och framför allt båtgrannarna allt damm. Du kan ha ett gansak grovt papper, jag har använt 240-papper men jag tror det är ännu snabbare med 120-papper och ytan blir inte för grov med det. Använd gärna ett sliphandtag (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164725932) som om det är lämpligt även kan sättas på ett förlängningsskaft. Sjölj av slippappret ofta i en hink med vatten och spola av båten bit för bit innan geggan torkar. Var försiktig när du spolar av båten så att du inte skvätter färg på dig, din båt, grannarna eller deras båtar... Räkna med ett par timmars jobb, men inte mer om du inte har mycket skador. Om plasten är frilagd kan det funka att måla i med bottenfärg, men det är bättre om du grundar dessa partier. Du kan säkert be att få den lilla skvätt grundfärg du behöver för ett mindre bättringsarbete av någon båtgranne om du erbjuder en gentjänst. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser