Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst

Vax, polering och alla de tusen produkterna

Rekommendera Poster

Gäst

 

Vi köpte vår båt i juni/juli förra året och hon var fantastiskt fin i ytan och detta med vax & polering, plus allt annat som alla tillverkare rekommenderar, var inget som vi ens funderade på. Nu däremot känner vi att vi måste ta ett beslut också om detta och ge båten en skinande behandling inför sjösättningen. Folk rekommenderar alla möjliga produkter vilket bara betyder att man blir lite rådvill.

Vilka produkter lägger du på din båt inför sjösättningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill du ju ha ännu mer svar och bli ännu mer rådvillblush, jag kör för andra året i rad med TcNano, har i en tidigare tråd fördömt produkten men nu andra året så är det fan så mycket mer lättarbetat för att få en bra finish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Hej

Ingen fara, jag blir gärna mer rådvill om det baseras på kloka råd. Preparatet du nämner har jag blivit rekommenderad så det kanske förtjänar att testas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att dissade produkten första gången var att jag tyckte den blev matt lite för snabbt men jag drog på ett lager i somras på överbyggnaden och det var väldigt lätt, tog cirka en timma att få överbyggnaden kanonblank, jag tycker du skall testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det ska vi absolut göra. Följdfråga; vad använder du för medel som tar bort fläckar av bl a skor (sulor) och annat. Båtbranschens Vim...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är inte lätt. Jag tycker som Westfjord att Du kan testa TcNano. Jag har självt använt den produkten och den fungerar bra på lodräta ytor som inte är vända direkt mot solen, då blir den fort matt. Förra året så bestämde jag mig för att lämna konsument produkterna och använda riktiga saker istället. Numera kör jag Dulon 1 & 2 som är tvåkomponents vax. Man lägger på första lagret som får torka, sedan nummer 2 ovanpå det första lagret, när det är torrts eller nästan torrt så polerar man upp glansen. Det vaxet höll taket skinande blankt hela sommaren. Numera har jag även övegett alla Polish och använder även där riktiga grejer i form av Menzerna PF2500. Det är en medium rubbing som ger en glans av 8 på en 10 gradig skala. 10 kan Du aldrig komma upp i med konsument produkter och för hand. Så där min båt är lite matt så kör jag på med Menzerna för att ta bort oxid etc, och sen på med Dulon.

Mer arbete, javisst, men det finns inga genvägar till den perfekta finishen smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med 3M produkter i alla år som jag tycker är riktigt bra. Testade Meguiars rubbing förra året som det även blir i år. Vax kör jag nog vidare med 3M.

Köper allt på ebay UK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnuggar lite extra med TcNano, har tagit bort ganska tuffa fläckar med detta, skofläckar specifikt när man har dumma gäster ombord får man en del av deras gummisulor, dessa tar jag med lite lacknafta, funkar utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte hugga mot dina tips min vän, men behöver man rubbing 2 år i rad så har man ganska dåligt vax skulle jag vilja påstå, meningen med att använda bra produkter måste väl ändå vara att få upp en bra yta på kort tid som håller, och får man börja med rubbing har man knappast lyckats, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick också tips om Menzernas polermedel så det blev en beställning av Power- och Final finish. Dulon ska ju vara en fantastisk produkt men jag funderar på att lägga Fireglaze. Någon som har testat?

 

Senast ändrad av johan1976 | 01 april 2012 | 20:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Var har du beställt det?

 

Mvh/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har man kört med för grov poleringsmedel som sista lagret före man lägger på vax.

Precis som alla dessa som envisas med att polera med autosol kromglans och sedan lägga på vax.

Polering skall ske i de steg som ytan bejöver. Likanande arbetssätt som när man slipar en trädetalj. Först grovt slippaper sedan medel sedan finare slippaper 

Båtens gelcoat kanske redan är realativt bra och kanske bara behöver ett finare polermedel föra vax. Går man då på med medelgrovt och sedan lägger på vax så ser det relavtivt huffsat ut men nästa år får man göra om samma sak igen och igen och igen.

För de som inte orkar göra rätt så finns det rekondfirmor som även polerar båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör:
1. Tvätt. Vatten och Lefants cleaner för att få bort smutsen. Riktigt effektiv.
2. Djuprengöring. Turtles cleaner för metallicbilar. Funkar grymt bra! Tar bort skit på djupen och gammalt vax.
3. Vaxar. Med Hempels standardwax utan PFTE. Finns säkert bättre vax, men det funkar bra och är lättjobbat.

...och båten ser sedan fin ut hela sommaren.
Tvättar under säsongen med såpa och sjövatten.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med halkskyddsmönstret på däck (ni som har sådant)? Jag har sett att Lefant har ett non-slip vax avsett för detta. Någon som testat detta vax eller har något annat tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju inte speciellt överdriven på att polera på båten. Men har jag den på land och tvättat av den och kanske gjort ren vissa riktigt skitiga delar med Autosol så brukar jag gå över med nån typ av vax.

Sist hade jag slut på alla skvättar som stått efter alla års polerande och gick till Nordens skeppshandel på Smögen för att köpa nån typ av polywax. Vi är ju som vi är här ute, och vi säger rätt ut det vi tycker utan krussiduller. Det fanns bara en sort som jag fick lov att köpa.  http://www.ultra-gloss.com/Dokumenter/UGSPontheboat.htm Jo de hade en hel del andra sorter på hyllan, men personalen på Norden vet att det är väldigt sällan som kunderna har rätt och dessutom ofta inte förstår sitt eget bästa.wink

Nu vågra dom ju inte sälja nån skit, för då får dom höra det direkt. Vårt hemlands vilda tungomål är hårt och obarmhärtigt. Tyket som Göteborgarna skulle säga.

Tyckte att det fungerade som Stefan sa. Skall bli intresant att se hur det ser ut när jag tar upp om ett tag. Kör nog med samma i år igen.

 

 

post-945-1394236996,6637_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Pratade med killarna på båtvarvet och de rekommenderade produkter från 3M smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett proffs polerade min båt med 3M, ljusblå kork

Med maskin.

Dock mycket viktigt att inte köra för hårt då det kan bränna och ge svårreparerade skador.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. Dock är det inte samma båt jag polerat varje år. Har bytt båt alldeles för många gånger och har även några båtar som jag förvaras som skall hållas snygga.

Oavsett vax så har jag märkt att det blir stor skillnad om man vaxar två gånger.

En annan grej. Läste på ett proffs hemsida för längesen. Han hävdade att man mer eller mindre aldrig behövde köra med Abralon(vattenslip). Inte ens på svårt oxiderade ytor. Hans tips var då givetvis Meguiars som han sålde. Dock skulle man köra med lammullshätta. Någon som vet vad skillnaden är att köra med lammullshätta kontra vanlig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Var har du beställt Menzerna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en akter som har varit rätt hårt ansatt av uv-ljus ochdärigenom blivit matt och kritar väldigt, men snål som man har blivit så tänkte jag att jag måste prova nått nytt.

Köpte Biltema Boat cleaner tvättade med vatten först och sedan  arbetade för hand, funkar med maskin också och måste säga att det fungerade OTROLIGT bra, har nu en akterspegel som är blank som nyvaxad fast inget vax är på ännu. ska lägga på TC-nano på hela skrovet men då ska resten poleras med boat cleanern först. tänkte göra samma med däcket fast det efter hon har kommit i sjön.

Har läst att man kör samma medel på halkskyddet fast med en rotfruktborse istället?

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

3M har en produkt med blå kork som heter maskinpolish; försöker hitta den men det är ju inte det lättaste. Någon som vet?

 

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ser att du provade deras cleaner

Jag provade Biltemas Brilliant wax förra året blev jättenöjd .Kommer att göra samma sak i år igen  1 burk  ca 70 kr .

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Husmors tips!

Det finns ett överlägset sätt att få bort märken från svarta skosulor och dylikt.

Det kladdar inte, det är extremt billigt, inga kemikalier, det har funnits på marknaden i minst 75 år, kan användas av minsta barn, finns ännu inte i nanovariant

Ett suddgummi !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga nu när vi ändå är inna på ämnet: Tänkte gå loss på scandäck med rubbing då det kritar sig och är matt. Men vad försleglar man ytan med efter rubbing? Vax blir ju halt som f...n :/ Några tipps?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Är det ett speciellt båtsuddgummi? Har kollat med Storebro och de säljer suddgummi som heter Suddrubber deluxe, 3x3cm för 789 kronor. Kanske är detta något att ha smiley

Oftast är de enklaste lösningarna de bästa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är viktigt att komma ihåg att det inte funkar med ett suddgummi från Biltemadevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

smiley

Biltema; båtfolkets strykpojke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...