Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
simino

Nybörjarfråga om båtars begagnatvärde

Rekommendera Poster

Vi letar efter en familjebåt runt 7 meter. Det jag har svårt att förstå är hur prissättningen fungerar och vad som avgör en båts värde. Jag hade uppfattat det som att det dels hade med åldern på motor/båt att göra och dels med kapaciteten på motorn. Men nu när jag har kikat ett tag så ser jag tex att Nimbus 26 från första halvan av 70-talet kan kosta lika mycket som båtar från sena 80-talet med betydligt starkare motorer (just nu finns det tex en Fjord Weekender och en Bonum 255 jag kikat på). Hur går detta ihop sig? Den föregående är en diesel medan de två senare är bensindrivna. Är det bränslekostnaden som är så pass avgörande för prissättningen? Men samtidigt är det väl bra att ha en båt som går 20 knop snarare än 10 knop i marschfart och som har en 15 år nyare motor??

Kan någon förklara hur det hänger ihop? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inget svar för... ingen kan förklara hur det hänger ihop!

För att vara lite mer seriös så har du ett antal trender och missuppfattningar som samverkar här.
Dels så såldes väldigt många båtar under perioden 3-11 år tillbaka, mestadels amerikanska mindre motorbåtar men även en stor mängd segelbåtar från mellaneuropa. Detta faktum har bara nyligen satt sina spår i begpriserna ( typ varför köpa en halvrenoverad 70-tals halvtonnare när du kan köpa en knappt använd bara 5 år gammal modern 28 fotare för bara 100´ mer? )

Dels så vi konservativa. Vi båtmänniskor VET att en Nimbus är en fin båt, oavsett ålder. Fjorden är ju också en stilbildare men är den inte mindre, är den inte från Norge... är det inte bensin? Så den drar väldigt mycket och kostar mycket i underhåll... typ. Så resonerar vi nog många, jag raljerar nu och försöker få fram resonemanget bara. Men du fattar. Alla VET att en diesel är bättre. Utan analys så att säga. Att det kostar 2-3 gånger mer att renovera en diesel än en V8 vet vi inte... 

Sedan så finns det många annonser. Och av dessa är det säkert en hög procent som ser andra annonser eller vill ha tillbaka sina pengar. Priserna vi ser är alltså inte de som betalas...  men detta är också nytt sedan några år. För 4-7 år sedan så betalade många mer än annonspriset... faktiskt!
Efterfrågan var ibland större än utbudet.

Idag är utbudet större än efterfrågan samtidigt som helt nya båtar blivit dyra pga ökade kostnader, det in sin tur gör att det begagnade utbudet ännu håller en hög prisnivå. Sedan ska man inte blunda för att en båt har ett lägsta bruksvärde, en Nimbus eller en Fjord har en nivå även om du räknar bort att motorn snart pajar, att instrument och kyl snart måste bytas osv osv.  En segelbåt typ Fenix kostar ändå att producera plasten till så även om du måste byta riggen om 5 år, köpa nya segel, köpa ny motor, skaffa ny sprayhood och helt nya dynor samt litet ankarspel så kostar den ändå >100´ . En Albin Express 50´  och folkbåt 40´ eller en Maxi 77 35´ och Viggen 25´ osv. Och de ägare som redan tagit kostnaden vill ha pengarna tillbaka - om de kan.

Så det bästa jag kan säga är väl att köpa en båt där motorn är relativt nyligen bytt? Det är den enskilt största kostnaden på en motorbåt och du får ALDRIG igen de pengarna när du säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är alltså en variabel som handlar om status och tradition inblandad?

Men om man tar detta med bensin-diesel på allvar, hur stor i kronor och ören är skillnaden mellan bensin och diesel för en hobbyåkande familj utan fanatikeranlag med en båt med marschfart nånstans runt 18 knop? Jag vet inte alls hur många sjömil man kör på ett år men säg mellan tummen och pekfingret att man kör 150-200 NM, gör bränslet så himla stor skillnad i ekonomin då? Det borde väl inte röra sig om mer än ett par hundralappar hit eller dit i så fall?

Eller är det så att det finns ytterligare anledningar förutom ekonomin till att bensin anses sämre?

Men kanske är det så att det är vettigare att köpa något säkert kort, oavsett om det är logiskt eller inte, bara för att försäkra sig om att ha en hyfsat lättsåld båt den dagen det är dags för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jämförbara mina siffror är, men då när jag åkte bensin V8 (7,4 liters Volvo Penta) blev det inte lika mycket åkt som nu då jag har en diesel (AQAD41). Att köra upp 400 liter bensin va inte speciellt svårt medans jag nu får ligga i om jag skall elda upp samma mängd diesel.

Min 200hk diesel som jag har nu förbrukar ungefär 1,1 liter/distans vid en marshfart mellan 22-25 knop. Om bensinaren drog under 2 liter/distans va jag glad, visserligen i 25-30 knops marshfart. Båtarnas skrov är ganska så olika, den ena en amerikansk DC och den andra en finsk allvädersbåt, men viktmässigt är dom lika båda strax under 3 ton.
Det kanske ger en fingervisning av skillnaden i förbrukning mellan diesel och bensin.

Lycka till med båtköpet, oavsett vilket bränsle det blirsmiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis hänger det ihop med förbrukning/kvalitet båt.

Men en bensinare går ca 2000 tim innan renovering gämfört med det tre dubbla (diesel).

Lycka till



Senast ändrad av nimbus230 | 21 februari 2012 | 20:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka så här,  vad vill jag ha.

Ett transpotmedel från punkt A till punkt  B och inget mer,,, eller en båt du själv tycker är snygg, och kommer att gilla i många år

Stort eller litet, Lättskött eller krävand

Bränslesnålt eller viss förbrukning för jag får något annat istället, tex fart.

etc.

Sen ser man vad marknaden har att erbjuda, man upptäcker rätt snart att många andra verkar värdera det jag själv värdera, Tex kännt fabrikat, kvalitetskänsla osv.

Kolla några båtar och du kommer attupptäcka att det skilljer rätt mycket på nära håll både ut och invändigt, vissa är som nya och andra är mer risiga än vad det ser ut som på bild.

Men det är du som bestämmer, tycker du det verkar för mycket,,,, kom med ett bud !

Inte alls omöjligt att den som legat ute med en båt kan acceptera lägre pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min orsak att köpa en diesel var att risken för brand i bensingaser vid tankning försvinner. Det inträffar ett par olyckor per sommar av typen; tanka, alla hoppar i båten; vrid om nyckeln; poof och eldhav.

(Rätt metod är; kör motorrumsventilation ett par minuter, enbart föraren i båten vid första motorstart direkt efter tankning.)

Sedan fick jag reda på att dieslar har en annan risk; läckage i högtrycksrören ger en fin dieseldimma som är nästan mer lättantändlig än bensin om det t ex finns en gnista i närheten.. Dvs brand under drift är en risk. Hur man än vänder sig har man ändan bak. :-(

Driftsekonomi? Jo en diesel är i sin konstruktion ca 10-20% effektivare än en bensinare. Det är en faktor vid begagnatköp. Dock är det mycket tveksamt om man som privatåkare kan tjäna in merkostnaden för en diesel om man ska byta motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du ser ovan så värderas en diesel högre... man tycker den är mer ekonomisk, ger högre andrahandsvärde osv osv.... även en diesel som är 10 år äldre än en V8 betingar högre pris.

Jag vet - för jag har ägt en Fjord HT21 med en V8 som gick hur bra som helst ( drog inte så mycket på låg marchfart, 21 knop men hade förmågan att dra iväg i 37 knop med lätt last )

Min kompis köpte istället samma båt med en motor som var utbytt till en diesel. Han betalade lite drygt dubbelt så mycket som jag för sin båt. Två andra skillnader som vi lätt kunde se själva:
Hans båt satte sig på aktern vid stillaliggande, motorn vägde nog dubbelt så mycket som min V8?
Hans båt tog evigheter på sig att komma upp i planing. Min sa TJOFF så var den iväg...

Men okej, hans båt drog lite mindre. Vid 21 knop så var hans motor en anings ansträngd men drog ändå en deciliter mindre per sjömil. Fast den lät mer... kunde åtgärdats med mer mattor iof sig.

Det är mycket känslor på sjön. Så slutsatsen är väl att priser inte alltid är helt logiska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer du grottar i alla för och nackdelar desto mer kommer du få problem att välja båt! Ett båtköp måste tilltala hjärtat mer än förståndet, för älskar du din båt står du ut med alla fel och brister ,som alla båtar har ..mer eller mindre ! Kärlek och pengar fixar det mesta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Jag tror att det är rätt och riktigt som ni skriver att dels ifrågasätta prissättningen om den verkar hög och dels välja båt med hjärtat. Bra att känna till detta med argumenten för diesel/bensin.

Hur mycket tycker ni att renoveringar som inte har med motorn att göra ska få dra upp priset? Tänker tex på nytt kylskåp, nytt kapell, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl värdera åtminstone halva nypriset för dessa grejor om de är nyare än 5 år. Men du skall även ta en titt på hur alla förändringar i båten är genomförda. En del som är händiga har förbättrat installationer  så att det är klart bättre än hur de var från början.

Andra har bara förstört det som från början var hyggligt bra. Att de då monterat in nya grejjer gör inte saken så mycket bättre om det är klantigt eller slarvigt utfört.

Jag skulle även kolla sådant som är omöjligt eller mycket svårt att åtgärda, tex skador i skrovet, synligt slitage, dåligt utförda reparationer i fribord och för, fuktskador i däcket, sprickor i köinfästning mm som kostar massor att åtgärda. I förhållande till detta så är nya gardiner, dynor och spis jättebilligt.

Om du köper en båt som är risig i de delar som inte går att fixa kommer du inte att trivas med båten och det kommer att kännas mycket surt att kosta på varje gång. Om du däremot kommer över en välhållen pärla kommer det kännas bättre i längden och heller inte helt fel att uppdatera lite varje år,  typ kännas mer meningsfyllt, även om det kostar.

Skall du ha båten länge är skicket viktigast. prylar går att byta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: Varför är risken så stor för brand i en båt med bensinmotor, men knappt i en bil med bensinmotor? Om påfyllningslocket sitter vid sidan av båten så borde ju bensinångorna försvinna den vägen. Ändå så talas det om att ventilera motorutrymme ?

Däremot så förstår jag att lösa dunkar skall inte fyllas på inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil har ingen botten i motorrummet. Det  är väl ventilerat både runt motor och bensintank.

Och jovisst. Om tankventilationen sitter rätt och fungerar så alla bensinångor hamnar utanför båten; inga problem.

Orsaken att man ventilerar motorrummet är att där sitter det saker som kan ge elektriska gnistor när man startar motorn. Men det drar förstås inte bort några bensinångor från andra ställen.

Dock. Varje sommar återkommer artiklarna i tidningen båt exploderade efter tankning. Inte så ofta, men ett par gånger per säsong. Så borde försvinna är inte 100% av gångerna.

(Sedan finns det idioter som t ex tankar i spöhållaren och fyller kölsvinet med bensin. Men de tillhör en egen och snabbt minskande kategori. :-)  )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prisskillnaden mellan diesel och bensin beror knappast på brandrisken, Men det handlar mycket om tyckande. Själv tänker jag att gasol som är tyngre än luft är farligare än bensinångor som avdunstar och har därför spritkök och bensinare....

skämt å sido men faktum är att man många gånger kan få mycket båt för pengarna om man väljer en lite udda båt med bensinmotor .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart ni ska ha en fjord 24 weekender, klart mycket roligare att både åka och köra jämfört med en gammal plogande nimbus. Har nimbusen en md21 så räkna inte med att åka fortare än 6-7 knop om du vill att motorn ska hålla ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du nu?

Har du några bevis för ditt påstående att en Diesel motorn går 3 ggr så långt innan motsvarande Bensin motor måste renoveras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Diesel rocks, dubbla dieslar; dubbelrocks ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Japp det gör vi.
Skämt åsido. Har räknat på det lite och kommit fram till inspirerad av VB nr 2 2012 där de bytte ut en ”bensinare” mot en Hyundai diesel.  Om man jämför korrekt dvs. inte som VB som jämförde med att byta till diesel mot att inte byta alls. Väldigt märklig jämförelse enl. min åsikt.  Så förutom både vikt, prestanda och allt övrigt till dieselns fördel så går det faktiskt att räkna hem den ganska snabbt enbart på soppa besparingen. smiley

Har redigerat inlägget pga. att min stavningskontroll verkar ha fått helspel



Senast ändrad av blondbella | 24 februari 2012 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi ju inte för avsikt att köpa en båt där motorn ska bytas utan vi vill hitta en båt med motor i gott skick och som utan vidare håller 10 år till. Så frågan är i så fall hur driftmedlet påverkar ekonomin och underhållet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nä ursäkta om mitt inlägg var litet OT. Iaf din fråga är väldigt svårt att svara på generellt. I de flesta fall så är min åsikt att det har mkt mer med motorns skick att göra än om det är en Diesel eller bensin.  Men skall man rent tekniskt ge ett råd så är en diesel generellt pga. av sin konstruktion och funktion betydligt att föredra i en båt.  Bara för att ta något exempel. En dieselmotors förbrukning är i högre grad beroende av belastning än en bensinmotor där varvtalet har en större betydelse. Varför en dieselmotor inte är lika beroende av en vxl. låda. (inte så vanligt på båtar)
Ex Om du i marschfart kör på 1 l/Nm med diesel och med bensin kör på 2l /Nm så är det mkt troligt at i deplacementfart så kan du köra dieseln på 0,3 l/Nm medan bensinaren ligger på 1l/Nm. Dessutom får du inga sotningsproblem med dieseln medan en bensinare kommer att förr eller senare få problem med sotbildning. Etc etc…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men driftsekonomin är ju förvisso intressant för de flesta gissar jag!

Kan man lita på säljarens uppgifter om bränsleförbrukningen? Jag förstår att denna fråga är svår att svara på, men bör man räkna med att säljare är överdrivet optimistiska? Jag intresserar mig för en 7-meters kabinbåt som har marschfart på 15 knop och enl uppgift från säljaren drar 1L bensin per NM. När jag jämför detta med några andra båtar vi kikat på så har bensinmotorer som går över 10 knop i marschfart legat över 1 L/NM. Som sagt, kan inte mycket om båtar och motorer så det kan hända att det finns andra faktorer som påverkar. Vi vill gärna ha en båt som går över 15 knop men vi vill å andra sidan inte behöva betala närmare 500 spänn i bensin för en kvällstur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 7m kabinbåt med marchfart över15 knop och bensinmotor drar minst 1,5l/Distans. Räkna med det i era kalkyler. Skullen den dra mindre så är det bara lite . Och är det en förstabåt som ni ska ha så räkna inte med att ni kommer att ha den 10år, ni kommer garanterat att komma på att flera saker kanske inte riktigt är bra och kommer att byta ut den mot en annan innom 3år. Bara att prova sig fram tills man träffar rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planade båt i 7 metersklassen går vanligtvis väldigt tungt i farter mellan 7 till runt 20 knop så båten du tittat på kan knappast vara en planande båt. En icke planande båt (deplacementbåt) kan det inte heller vara eftersom skrovlängden är alldeles för kort. Återstår halvplanande båt där kanske marschfarten ligger på 15 knop men drar den då en liter är det årets köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha båt som går över 15 kn så får du räkna med ett planande skrov.

 

Mina tankar kring detta..

En kabinbåt som  tex yamarin 68 Kabin med en utombordare Yamaha 200Hk drar ca 1,1L/nm i planande fart mellan 22-30 och under 7 kn. Toppfarten torde ligga runt 40?.

Med en mercury V6 bensin 4,3 liter drar förbrukningen iväg upp mot 1,5L mil utan att den är billigare i inköp.

En Diesel är överlägsen i form av högre verkningsgrad men kostar mer i service, inköp räntor etc men bättre 2:a hands värde. Går det sönder kostar det också mer.

Jag skulle definitivt sikta på en Diesel om man har båtar över 7-8 meter och deplacement > 2t  om man kör mycket.

Men i de mindre båtarna strax under 7 meter och deplacement under 1,5t skulle jag sikta på en modern bensinare med insprutning då det knappast lönar sig då du kanske tjänar ett par Dl per nm  med diesel. Större båtar blir skillnaden dramatisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kabinbåt som  tex yamarin 68 Kabin med en utombordare Yamaha 200Hk drar ca 1,1L/nm i planande fart mellan 22-30 och under 7 kn.

Det här var intressant. Vad beror det på att motorn drar mer när man kör den långsammare, alltså i det fall du beskriver mellan 8-22 knop? Hur mycket mer drar den? Planar den först vid 22 knop eller hur hänger det ihop?

Vad vill man ha för hastighet på en kabinbåt för en småbarnsfamilj som förmodligen kommer gå mest i Mälaren? Alltså det är ju såklart en smakfråga, men skulle du ha resonerat? Det jag tänker är att man kanske inte piper runt i 25 knop på en familjeutflykt utan snarare vill åka lite lagom (~15 knop?) men ändå inte för makligt, kanske en båt som planar runt 12-13 knop? I så fall ska man alltså undvika motorer som har en marschfart runt 20-25 knop, är det så man ska tolka det du skriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar inte att om du ska en båt över 15 kn så måste den vara planande.

 

Det jag menar är att många helplanande båtar har en tröskel mellan 7-18kn då dom sätter sig på rumpan drar massa bränsle  sedan går dom mer på ytan av vattnet.

På min planande båtkontruktion 5,5 m 100 Hk kan man färdas runt 5 kn 0,5 l distans och från 18-28 kn runt 0,7 l distans. 

Medan vid planingströskeln drar den det tredubbla och är odräglig att köra.

Detta ger högre toppfart och bättre bränsle ekonomi men i gengäld inte lika stabila. Är det gropig sjö kan jag trimma in maximalt för att få båten att gå blötare och stabilare.

Vissa har tom trimplan på sina båtar för att minska effekten av att den sätter sig på baken eller för att kompensera lastförskjutningar och sidvind.

 

Förbrukning på olika båttyper http://www.leiflarsenmarine.dk/Yamaha-Korfakta-2011.pdf

 

Halvplanande båtar känns stabila i samma intervall men priset är en högre förbrukning om du inte vill puttra i 7 kn.

 

Som sagt svårt att avgöra vad andra ska tycka.

Smaken är som bekant olika vad man gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i de mindre båtarna strax under 7 meter och deplacement under 1,5t skulle jag sikta på en modern bensinare med insprutning då det knappast lönar sig då du kanske tjänar ett par Dl per nm  med diesel. 

Vi Båtägare testade i nr 4 2011 två lika båtar från samma tillverkade där den ena hade en utombordare och den andra inombordare. Längden var över de 7 m  (7,52 m inkl badbrygga) men vikten utan motor var 1150 kg så de hamnade under 1,5 ton.

Minsta skillnaden i förbrukning var vid 35 knop där bensinaren drog 22 % mer bränsle. Största skillnaden var vid 20 knop där bensinaren drog 52 % mer bränsle. Vid 25 knop var skillnaden 46%

Att våran drog så mycket som 0,67 förra året berodde dels på att vi åkte in till Sthlm tre gånger med fullastad båt 3x50 nm och dels på en del vattenskidåkning & ringåkning.

Kanske lönar det sig inte ändå men mer än någon dl handlar det nog om i ren förbrukning iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var intressant. Vad beror det på att motorn drar mer när man kör den långsammare, alltså i det fall du beskriver mellan 8-22 knop? Hur mycket mer drar den? Planar den först vid 22 knop eller hur hänger det ihop?

Svar: Planande båtar har tre gånglägen:

1) deplacementfart, väl under planingströskeln. Gränshastiget = antal meter i vattenlinjen, dvs väl under 7 knop för en 7 m båt. Relativ bränsleförbrukning: 1/nm.

2) På väg upp planing. Båter sätter sig på rumpan med nosen uppåt, det mesta bränslet går åt att göra stora svall som retar upp omgivningen och förstör bryggor.  Relativ bränsleförbrukning: 3-5/nm.

3) I planing, nosen sjunker, farten ökar markant när man passerar planingströskeln. Båten går mycket lättare. Bränslet används mer att driva båten framåt än att göra svallvågor. Relativ bränsleförbrukning: 2/nm.

Farten växlar mellan olika skrov, men de känns väldigt tydligt vid första provturen.

Med min egen båt kör jag antingen:
- 7-8 knop i läget 1). Favoritläget, avkopplande, semesterfart.
- Eller så är det 16-21 knop i läget 3). Transportläge, när t ex det är regn på väg eller Systemet håller på att stänga.

Men hur gör jag då i Stockholms hamn där det är max 12 knop på vissa ställen? Jag kör mina 7 knop. Undviker läge 2) till varje pris.

Undviker också Lindalsundet (norra utfarten från Stockholm) där samtliga 40-fotare framförs i läge 2). Vilket ger obehagligs svall för alla andra, bökiga även för min ganska tunga (4 ton) 31 fots Saltö 31.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, superbra svar, då förstår jag hur det hänger ihop!

Även om man blir galen på alla modeller och varianter som finns och vad man ska välja...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...