Gå till innehåll
lördag 07 mars 2026
Gäst

RF-skruvar i aluramar

Rekommendera Poster

Gäst

Båtens rutramar i aluminium har skruvar i rostfritt. Trots tidens tand ser det bra ut men kan man isolera dessa skruvar med olja, pasta eller något liknande. Tänkte först att jag skulle byta ut skruvarna till aluminium men håller dessa att dra. Materialet är ju inte särskilt dragfast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Sika på vissa skruvar i aluminium bara för att testa. På andra har jag använt gängtejp. I båda fall för att förhindra vatteninträngning. Utan saltvatten ingen galvanisk korrosion.

Skulle det leta sig in lite vatten finns den mjuka Sikan eller gängtejpen som kan ge lite expansionsutrymme för aluminiumoxiden så fyllnadsmaterialet är dubbelverkande..

Är det klena huvuden på skruvarna skulle jag rekommendera gängtejpen. Sikan sitter ju lite tuffare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfria skruvar/bultar i aluminium trivs inte ihop. Har sedan 60-talet använt crompasta till alla skruvförband. När jag fått tag på en utombordare eller något annat har jag lossat alla skruvar/bultar smort dom med crompasta, och kan efter >30 år lossa dom utan besvär. Förmodligen kan kopparpasta fungera lika bra. (Crompastan är inte avsedd för polering av krom.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var kan man få tag på crompasta? Sökte på Google och hittade inga sidor på något språk jag förstod.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag jobbade på Decca på 60-talet fick jag 3 tuber över. Alla radarantennernas skruvförband skull smörjas in. Tyvärr har etiketterna trillat bort under åren. Kanske är den förbjuden, var mycket giftig. Har någon ½tub kvar.

http://lasselundell.se/page14.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopparpasta ska man aldrig använda ja brukar använda keramisk fett funker jättebra som isolering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vill du sälja den till mig smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, behöver den själv till mina båtar och motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...