Gå till innehåll
lördag 22 november 2025
Mackey

Laga däcket och bibehålla grova knottror

Rekommendera Poster

Hur lagar man i gelcoaten på däck så att man får ungefär samma knottror som på det som inte är lagat.

Mina funderingar har gått i dessa banor;

- Man kanske kan göra en form/stämpel i silikon genom att gjuta av det ursprungliga däcksmönstret och sedan trycka mönster på det som är nyreparerat innan gelcoaten torkat. (Fattar ni vad jag menar?)

- Kan man använda en tandborste eller någto annat för att dutta till knottror i gelcoaten innan den härdat.

Mitt däck har ganska grova knottror, kanske upp till 1 mm nivåskillnad i knottret.

Tacksam för alla tips och idéer.

Mackey

PS
Denna fråga skulle typiskt passa bra i PlastSnack som jag föreslagit i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421338

PPS
Skrev om tråden eftersom jag slant på tangenterna när jag skrev rubriken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat själv, men har för mig att jag har läst att man kan göra en sådan där stämpel du beskrev av modellera. Om man låter plasten härda innan man tar bort modelleran vet jag inte, men det känns rimligt. Fördelen är ju att modellera är vattenlösligt och det fastnar inget i mönstret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé!  Med modellleran!

Man ska nog pröva på en bit först. Så inte det färgar av gelcoaten. Så det

inte går att få bort.

Har själv en värmare som jag int är nöjd med var den sitter. Flyttar man den, blir det en hål som måste fixas till snyggt... Blir inget med det i år. Men, nästa.. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök lite om att tillverka formar/pluggar. Det finns en ganska stor hobbysektor som sysslar med att gjuta, och dessutom en del professionella tex effektsminkare och dessa har ju leverantörer av sina material. Jag har för mig att de oftast använder latex. Kolla med http://www.mapont.se.

Fördelen med att använda ett mer beständigt material är att du kan använda formen flera gånger.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips så långt.

Latex verkar ju vettigt, det vet jag att man gör formar av om man vill gjuta av saker och det är som sagt ett fast material som inte färgar av sig.

För mindre arbeten verkar ju modlellera (i rätt kulör så att det inte gör något om det färgar av sig) vara ett alternativ. Om formen förbrukas är det ju bara att göra en ny lite snabbt.

En kulör nära den man ska laga bör gå att hitta, ex.vis. på Biltema för 40:- kr.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Rita-och-pyssla/Modellera-26984/

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjutmallar finns att köpa från USA i olika mönster, de säljs av ett företag som heter MAS Epoxies

Se också en tråd i ämnet på Coronetklubbens forum

Det luriga är att hitta rätt mönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läst i någon tråd någonstans om att grovsalt använts till detta. Strös ut ovanpå och sedan när allt torkat så sköljs saltet bort och kvar blir ett tomrum, halkskyddsmönster. Känns dock som det borde skapa en smutsfälla.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det funkar säkert - men du får inte samma mönster som det ursprungliga om inte det också var gjort med grovsalt. I så fall kan man lika gärna stöppla med en pensel eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipperskeppare:
Bra länk, hittade den här demofilmen: http://www.masepoxies.com//Videos/NON_SKID_REPAIR.html

Verkar rätt nödvändigt att ha en tunn mönsterduk som rullas ut, snarare än en platt stämpel?
Gissar att det med en platt stämpel är svårt att få bort all luft, och att få ned stämpelmönstret i exakt nivå med det övriga mönstret? Däremot en gångjärns-fixerad duk som rullas ut enligt filmen ger inte de problemen.

Själv har jag ett synbarligen oregelbundet grovt skrovelmönster på min 70-talsbåt, och regelbundenhet är nog ett måste?
Leker litet löst med tanken att på plats försöka gjuta en latex-duk (enligt Flintstones länk) som sen kan fungera enligt rullprincipen ovan. Men moment 22, gjutning på plats ger ju också skadans mönster. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey,

Om du bestämmer dig för att beställa från Mapont som jag länkade till ovan så hör av dig. Jag vill skaffa en liten grej därifrån med de har begränsning på ordersumma. frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas,

Vad tror du om att måla stämpeln med gelcoat, lägger på gelcoat på skadan och sedan trycker dit den preparerade stämpeln och låter dem härda ihop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att risken blir stor att man får luft mellan laminatet och gelcoaten istället, då lär den spricka och släppa. Kan du inte testa att köpa en burk gelcoatspackel på t ex Biltema och testa metoden som låter vettigast på en yta som inte är på båten och du inte är rädd om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade detta.Köpte en sorts modell lera i en konst affär .

Den modelerade men efter tycke sen stelnade den.

Hade den till mindre reparationer.

Funkade sådär. Men jag tryckte kanske på för tunt läger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...