Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
thorsten

Solcellsregulator, nära eller långt från batteriet?

Rekommendera Poster

Ja, som topic säger, Jag har ca 7m kabel mellan Solpanelerna och batterierna. Jag har klurat lite på vart jag ska montera min regulator.

Låt säga såhär:

Monterar jag regulatorn vid batteribanken så blir det en längre bit för strömmen att färdas och den kommer att vara okontrollerad på över 14v = Större spänning, mindre spänningsfall. 

 

Men monterar jag regulatorn precis vid panelerna så kommer spänningen att vara kontrollerad till 14v och har ett spänningsfall på nån %.

 

Hur skulle ni gjort? 

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i vilket fall bör du sätta en säkring nära batteriet och sätta regulatorn där det är torrt.

Kabeln från solpanelen kommer alltid att ha spänning så den måste vara skyddad.

Solpanelen kommer att leverera spänning från 12 volt och uppåt kanske upp mot 18 volt beroende på typ, regulatorn tror jag strävar efter att ge 14,4 volt, Då borde det vara så att spänningen är högre i kabeldelen mellan solpanelen och regulatorn än efter regulatorn, det innebär då att strömmen (Ampere) är lägre och därmed motståndet. ( R = U / I ) ( I = P / U )

=>  ( R = U x U / P )

Jag tror därmed att det är smartast med regulatorn nära batteriet...

Få se om Elektrikern håller med ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer i teorin, men har ingen betydelse i praktiken då det inte rör sig om några större strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men regulatorn känner av när batterispänningen är på max . Då  är det bäst den sitter vid batteriet utan kabelresistans som begränsar strömmen.  Sitter den långa kabeln före spelar resistansen mindre roll och laddningen blir mera optimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfallet på en sträcka på sju meter är mest av teoretiskk betydelse om kabeldimensionerna är tillräckliga, jag skulle hellre prioritera en plats där regulatorn är skyddad för väta och ändå är lättåtkomlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att all elektronik måste skyddas från fukt och väta efter vad det står på enheten vad de klarar.

Men sitter inte vanligen batteriet i ventilerat torrt utrymme? Ska man sätta regulatorn med långa kablar till batteriet bör man ha sensorledning också framdraget till batteriet .

Om regulatorn går att placeras vid batteriet ger det minst trassel med spänningsfall som begränsar laddningen i onödan.

Varför krångla till det i onödan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatorn bör sitta så nära batterierna som möjligt med avseende på spänningsfall. Men det behöver inte dras till sina extremer. Däremot så har bra solcellsregulatorer temperaturreglering. Då är det viktigt att temperatursensorn har samma temperatur som batterierna. Framför allt vill ni inte att regulatorn är mycket svalare än batteriern. Då kan batterierna koka.

MaxPower har temperatursensorn på kretskortet och bör då placeras nära batterierna.

Mastervolt mppt laddare har externa temperatursensor och då ska temperatursensorn sättas på batterierna men regulatorn behöver inte vara så nära.

Se generellt... Ja den ska vara nära. Men... Det beror på storlek på solcell, kabeldimensionering, batterilådans placering och vilken typ av solcellsregulator du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du dra själva termometern till det stället batterierna är. Det är, vad jag förstår, temperaturen där batterierna befinner sig som tempgivaren är intresserad av för att kunna reglera laddning efter tempförhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna gamla tråd då jag misstänker att jag kan ha gjort en tankevurpa vid solcellsinstallationen förra helgen.

 

Jag har en monokristallin solpanel på 50W kopplat till en 10A PWM-regulator med temperatursensor som i sin tur är kopplad till en batteribank om 2st 75Ah förbrukningsbatterier och 1st 75Ah startbatteri.

 

Frågan jag ställer mig är om jag gjorde en dundermiss som placerade regulatorn vid elcentralen för landström istället för i själva batteriboxen. Elcentralen sitter skyddad från sol inne vid toaletten och batteribanken sitter i ett stuvutrymme nere i ruffen.

 

Till saken hör att ventilationen från mulltoaletten är inkopplad som ensam last på regulatorn då denna ständigt ska snurra och därmed helst ska kopplas utanför det vanliga elsystemet med huvudströmbrytare. Inkopplad i regulatorn bryts strömmen till toaletten endast när regulatorn känner av att volten blivit för låg. Lat som jag är vill jag helst slippa dra om det kablaget..

 

Hur stor är risken att min förhållandevis lilla solcell överladdar batterierna på grund av felaktig temperatur? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du dra själva termometern till det stället batterierna är. Det är, vad jag förstår, temperaturen där batterierna befinner sig som tempgivaren är intresserad av för att kunna reglera laddning efter tempförhållanden.

 

Temperatursensorn i regulatorn är inte flyttbar, så för att kunna få helt korrekta värden behöver jag flytta "hela" regulatorn till batteriboxen.

 

Regulatorn använder är denna https://www.seasea.se/regulator-pwm-10a

70625-1.jpg

 

Det ser ut att finnas en plats där man eventuellt skulle kunna koppla in en extern temperatursensor (se jack i ovankant på bilden ovan) men jacket är igenplastat och min teori är att de inte valt att ha detta jack aktivt på en så billig regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen dundermiss, skillnaden i temp i batteribox resp nuvarande placering är troligen inte så stor och 50W är inte jättemycket.

Lite dyrare regulatorer har extern temp mätning men det är inte alltid den gör någon skillnad(!)

På sikt, framförallt om du ökar på solpanelerna, köp en bra regulator.

--

Behöver du verkligen en fläkt som går för jämnan? Många verkar klara sig utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...