facil26 3 Postad 13 Januari , 2012 Finns det ngn elektroniskt kunnig person som kan hjälpa mej.Jag behöver ett simpelt 12V schema som kan styra min ankarlanterna, med att tända alt. släcka allt efter dagsljustet. jag gillar ej att stiga upp i arla morgonstund o släcka den då jag ankrat i en skyddad lugn vik, den skall bara driva 5st ljusdioder. Tack på föhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 13 Januari , 2012 http://lmgtfy.com/?q=skymningsrelä 12v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Januari , 2012 Verkar vara lite överkurs att sätta skymningsrelä på en ankarlanterna som har lysdioder. Lysdioder drar inte mycket ström, torde vara 2-3 W i bästa fall. Skymningsreläet kommer att dra lika mycket ström som lampan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Januari , 2012 Gör man skymningreläet med CMOS kretsar och MOSFET som relä kan man komma ner i låg effektförbrukning. Neråt 1- 10 milliwatt och kanske lägre borde gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 577 Postad 14 Januari , 2012 Håller med om att det är överkurs med skymningsrelä för att spara mindre än 1 Ah på en natt, det måste finnas bättre saker att lägga tid, penar och möda på för att spara den energin - och säkert lätt mycket mer - från båtens batterier. Men, jag tycker också att om nu facil26 vill ha hjälp så kan väl någon på området kunnig person hjälpa honom med ett schema som han frågar efter- och gärna även hänvisning till exakta produkter för att underlätta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Januari , 2012 Håller med om att 1Ah inte är så mycket. Men särskillt seglare (dvs de som verkligen seglar) tycks föra en ständig kamp för att hålla batterierna laddade så lite här och lite där är bara bra att man kan spara. LED belysning i sig själv är den stor besparing. Jag kör ibland med elmotor, vilket är sena kortslutningen på maxfart (38A) så jag har gjort PWM styrning som sparar massor av ström på halvfart. Nödvändigt för min 2 taktsmotorn med bara belysnuingsuttag laddar dåligt. Och man ska man helst inte dra ur batterierna för mycket så de skadas så besparingar och laddning bra om de balanserar varandra någorlunda så inte batteriet töms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Januari , 2012 Knyck inkromet i en trädgårdslampa. Jag flyttade över allt till ankarlantärna. Och fick den soldriven. http://lasselundell.se/page6.html Senast ändrad av Lasse-L | 14 januari 2012 | 14:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Januari , 2012 Lasse, jag tror jag skrivit det tidigare men...den lösningen är LYSANDE i alla möjliga avseenden!! Jag älskar människor som har förmågan att tänka utanför boxen! Jag försöker göra det så gott jag kan, och som det heter: Även en blind höna kan ibland hitta ett korn. Det jag just nu funderar på är att göra något liknande men med en solcellsdriven ventilator som inte blir lika ful och skrymmande som de färdiga man kan köpa på Biltema eller hos båthandlarna. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 14 Januari , 2012 Så som L Lundell gjort var min tanke också, men hur fan skall man släcka vid gång i mörker då blir ju gångljusen åt hvete. därav anledningen till att jag vill styra den separat från förbrukarbatteriet. Däremot har jag slaktat en solcellslampa att lägga i solen, som funkar ypperligt att ladda små batterier till handhållen gps o panlampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Januari , 2012 Tack för det. Slickar i mej berömmet. Till bogproppen kör jag med fotkontakter. Svampknapparna år nödstoppskontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Januari , 2012 facil26: Bara ett helt ogenomtänkt infall; om du på nåt vänster lyckas spegla/leda över lite gångljus så tror väl nattlanternan att det redan är gryning? Kanske nån sorts optisk fiber, eller bara en reflex ifrån nåt blankt föremål?? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 17 Januari , 2012 Behöver du verkligen ankarlanterna i en skyddad lugn vik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Januari , 2012 Enligt lagen så behövs det inte, (i lugna skyddade vikar) men jag känner mej tryggare. Har hört historier om båtar som blivit rammade (av mindre nyktra kaptener). Har jag lanternan tänd blir försäkringsbolaget glad om olyckan skulle vara framme. Dessutom så är det lättare att hitta båten när jag ro ut till den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Januari , 2012 hur f*n skall man släcka vid gång i mörker då blir ju gångljusen åt hvete. Kom igen...se möjligheterna istället för problemen! Antingen sätter du en liten brytare mellan batteriet och glödlampan eller så slänger du en jacka över den...eller varför inte göra den löstagbar så att den kan ligga och lysa i ett stuvfack? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 17 Januari , 2012 Rammade av mindre nyktra - det slipper vi ju nu när nya lagen har trätt ikraft ;-) Nejdå.. Skämt åsido... Vi har ALLTID ankarlanternan tänd när vi ligger på boj eller ankare - oavsett var och hur vi ligger.. Tidigare med lanternan i masttoppen körde vi med en liten batteridriven LED campinglampa som hissades i bakkant av bommen.. Kostade typ 29kr på ÖB i trollhättan för några år sedan - batterierna räckte minst en säsongs svajnätter (med andra ord minst 7-10 nätter normalbruk).. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 577 Postad 18 Januari , 2012 Vi är ganska långt ifrån det schema som önskades så jag passar på att fråga varför inte fotogenlampa funkar bra längre? Då behövs inget kopplingsschema. Se tråden för mera klok info om användande av fotogenlampa som ankarlanterna. www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1303769716 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser