Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
facil26

kopplingschema

Rekommendera Poster

Finns det ngn elektroniskt kunnig person som kan hjälpa mej.Jag behöver ett simpelt 12V  schema som kan styra min ankarlanterna, med att tända alt. släcka allt efter dagsljustet. jag gillar ej att stiga upp i arla morgonstund o släcka den då jag ankrat i en skyddad lugn vik, den skall bara driva 5st ljusdioder.  Tack på föhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara lite överkurs att sätta skymningsrelä på en ankarlanterna som har lysdioder. Lysdioder drar inte mycket ström, torde vara 2-3 W i bästa fall. Skymningsreläet kommer att dra lika mycket ström som lampan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man skymningreläet med CMOS kretsar och MOSFET som relä kan man komma ner i låg effektförbrukning. Neråt 1- 10 milliwatt och kanske lägre borde gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är överkurs med skymningsrelä för att spara mindre än 1 Ah på en natt, det måste finnas bättre saker att lägga tid, penar och möda på för att spara den energin - och säkert lätt mycket mer -  från båtens batterier.

Men, jag tycker också att om nu facil26 vill ha hjälp så kan väl någon på området kunnig person hjälpa honom med ett schema som han frågar efter- och gärna även hänvisning till exakta produkter för att underlätta.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att 1Ah inte är så mycket. Men särskillt seglare (dvs de som verkligen seglar) tycks föra en ständig kamp för att hålla batterierna laddade så  lite här och lite där är bara bra att  man kan spara. LED belysning  i sig själv är den stor besparing.

Jag kör ibland med elmotor, vilket  är sena kortslutningen på maxfart (38A)  så jag har gjort  PWM styrning som sparar massor av ström på  halvfart.  Nödvändigt för min 2 taktsmotorn med bara belysnuingsuttag laddar  dåligt.

Och man ska man helst inte dra ur batterierna för mycket så de skadas så besparingar och laddning bra om de balanserar varandra någorlunda så inte batteriet töms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse, jag tror jag skrivit det tidigare men...den lösningen är LYSANDE i alla möjliga avseenden!! laugh

Jag älskar människor som har förmågan att tänka utanför boxen! Jag försöker göra det så gott jag kan, och som det heter: Även en blind höna kan ibland hitta ett korn. Det jag just nu funderar på är att göra något liknande men med en solcellsdriven ventilator som inte blir lika ful och skrymmande som de färdiga man kan köpa på Biltema eller hos båthandlarna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som L Lundell gjort var min tanke också, men hur fan skall man släcka vid gång i mörker då blir ju gångljusen åt hvete. därav anledningen till att jag vill styra den separat från förbrukarbatteriet. Däremot har jag slaktat en solcellslampa att lägga i solen, som funkar ypperligt att ladda små batterier till handhållen gps o panlampa.cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Slickar i mej berömmet. yes

Till bogproppen kör jag med fotkontakter. Svampknapparna år nödstoppskontakter.

post-571-1394236915,8293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

facil26:
Bara ett helt ogenomtänkt infall; om du på nåt vänster lyckas spegla/leda över lite gångljus så tror väl nattlanternan att det redan är gryning? :)
Kanske nån sorts optisk fiber, eller bara en reflex ifrån nåt blankt föremål??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt lagen så behövs det inte, (i lugna skyddade vikar) men jag känner mej tryggare.

Har hört historier om båtar som blivit rammade (av mindre nyktra kaptener).

Har jag lanternan tänd blir försäkringsbolaget glad om olyckan skulle vara framme.

Dessutom så är det lättare att hitta båten när jag ro ut till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur f*n skall man släcka vid gång i mörker då blir ju gångljusen åt hvete. 

Kom igen...se möjligheterna istället för problemen! wink Antingen sätter du en liten brytare mellan batteriet och glödlampan eller så slänger du en jacka över den...eller varför inte göra den löstagbar så att den kan ligga och lysa i ett stuvfack? yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rammade av mindre nyktra - det slipper vi ju nu när nya lagen har trätt ikraft ;-)

Nejdå.. Skämt åsido...

Vi har ALLTID ankarlanternan tänd när vi ligger på boj eller ankare - oavsett var och hur vi ligger..

Tidigare med lanternan i masttoppen körde vi med en liten batteridriven LED campinglampa som hissades i bakkant av bommen.. Kostade typ 29kr på ÖB i trollhättan för några år sedan - batterierna räckte minst en säsongs svajnätter (med andra ord minst 7-10 nätter normalbruk)..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ganska långt ifrån det schema som önskades så jag passar på att fråga varför inte fotogenlampa funkar bra längre? Då behövs inget kopplingsschema.  smiley

Se tråden för mera klok info om användande av fotogenlampa som ankarlanterna. 

www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1303769716

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...