Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
surteanders

anoder aluminium eller zink på västkusten?

Rekommendera Poster

Inte vet jag, men här en firma som rekommenderar alu-anoder i både bräckt och salt vatten. Säljer inte ens zinkanoder till detta drev när det är ifrån -91 eller senare.
http://www.usazincs.com/store/ALPHA-1-GEN.-2-ALUMINUM-ANODE-KIT.html

Antagligen är drevets lättmetall självt näranog lika offerbenäget som zink (-0,763V), så aluminiets (-1,66V) större offerbenägenhet ger det bättre skydd?
Sök  f.ö. gärna själv  elektrokemiska spänningsserien i wikipedia.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 december 2011 | 15:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tröttsamt att skriva självklarheter som likförbannat blir ifrågasatta, tog därför bort mina inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sökte och fick detta ....Vilken offeranod ska jag använda på mitt drev (när jag använder båten i både söt- och saltvatten)? Offeranoder installeras i fabrik på alla Volvo Penta-drev och sköldar (TSK). Om du köpt en begagnad båt måste du kontrollera anoderna! Anoder är tillverkade för olika miljöer och reagerar på dessa. Det finns några generella rekommendationer vid val av anoder. Se tabell nedan. Anoder som används i sötvatten får en vit oxidbeläggning (aluminium), eller blir gula (zink) vilket gör att anoden inte fungerar när den kommer tillbaka i saltvatten. Zinkanoder reagerar på samma sätt i bräckt vatten medan aluminiumanoder kommer att fungera bra i flodmynningar och andra bräckta vatten. Magnesiumanoder är inte utformade för att användas i saltvatten, du bör därför överväga att byta anoderna om du har din båt i saltvatten längre än 7 dagar. Detsamma gäller zink- och aluminiumanoder om du flyttar din båt mellan olika vatten. Det är viktigt att kontrollera anoderna och om nödvändigt rengöra dem efter byte av vatten. Anoderna kan också passiviseras bara av att vara ifrån vatten. Om drevet varit uppfällt, eller t ex placerat på trailer en tid, se till att ta en titt på anoderna.  Om en anod t ex ser gul ut eller är täckt av vit beläggning har den blivit passiviserad och behöver borstas ren eller bytas ut för att ge skydd. Detta kan göras genom att borsta upp med hjälp av sandpapper eller slipduk. Obs, Använd aldrig stålborste. Du måste använda slipduk utan järnoxid, annars kan anoden bli passiviserad. Se till att kontrollera anoderna ofta och byt dem om mer än en tredjedel har korroderat. Alla anoder är inte av samma kvalitet! Använd därför alltid anoder tillverkade av Volvo Penta eftersom de testats för att försäkra maximalt skydd på drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anod Material Vattentyp Sköld (TSK) Zink Saltvatten Drev (aquamatic) Zink Saltvatten Sköld (TSK) Aluminium Bräckt vatten Drev (aquamatic) Aluminium Bräckt vatten Sköld (TSK) Magnesium Sötvatten Drev (aquamatic) Magnesium Sötvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terrafobica:
Så du anser att det är självklart med zinkanoder i detta fallet?
Hmm ... Mercrusier själva tycks ju inte rekommendera det, så kanske är du snäll och motiverar närmare varför zinkanoder ändå bör användas??
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...