Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ossy

Bogpropeller-fördröjningsrelä

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag tänkte montera en Vetus 4,2hk bogpropeller på vår båt i vinter. Det finns en manöverspak med tillhörande fördröjningsrelä att köpa till ett, i mitt tycke, mastigt pris. Då tycker jag att det borde funka med en vanlig återfjädrande on-off-on-brytare, för SB resp.BB manöver. Men fördröjningsfunktionen skulle nog vara bra att ha, ifall man ofrivilligt råkar utföra en kontramanöver för fort. Finns det någon uppfinnarjocke, som har byggt ett sådant själv, som kan dela med sej av sina kunskaper. Mycket tacksam för svar.

Mvh Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vetus har ett tidsfröjdröjningsrelä som du kan använda till egna reglare 

heter BPDT 12/24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tittat på Sleipners bogpropellrar ?  De har fördröjningsrelät inbyggt tillsammans med själva propellermotordelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma bana då jag vill kunna styra bogproppen med foten. Själv tänkte jag bara ha en liten grej mellan kontakterna så man inte kan trycka på båda samtidigt. Fast ett relä hade vart det bästa så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för grejer mellan strömbrytarna och plint till kontaktorer? sad

Får ta hjälp för det där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om grundtipset är höger och vänster, så är väl grejerna själva garderingen.

Ett par kondensatorer med var sitt förkopplingsmotstånd ger nog tidsfördröjningen. De två dioderna på varje reläspole ser till att laddningen i kondensatorn laddas ur rätt väg. Gäller bara att få rätt värde på kondensatorn och motståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort beskrivning:

Motståndet är för att begränsa strömmen till (elektrolyten) kondingen´ s uppladdning, ca 50 - 100 ohm.

Kondensatorns laddning håller kvar relät någon sek, kond ca 5000 uF.

Tiden beror på kondingens storlek och strömåtgången i relät.

Övre diodern spärrar för att kondingens laddning inte förbrukas i kontaktorn.

En billig, rå, enkel och driftsäker koppling, har den till bogpropp och ankarspelen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla svar. Ska se om man kan mecka ihop en lösning nu.

Mvh Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar lite över Lasses principschema. Ovanför SB resp. BB kontaktor är något som ser ut som någon sorts brytare, tillhör dom reläna, eller? Är inte så haj på alla elsymboler.

Mvh Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är brytarna(de på golvet i bilden ovan) som manövrerar bogpropellern. Påminner om de dom har i Jeopardy :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är inte brytarna dom högst upp, som ser ut som svampar?/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ramlade poletten ner. Fick klura en stund, men till slut så... Vettiga inköpsställen, några tips? /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på Elfa, det finns ju olika typer av kondensatorer och motstånd. Vilken typ ska man välja? Mina frågor tycks aldrig ta slut. Men jag är jättetacksam för alla svar./Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Är du inte bevandrad i elektricitetens magiska värld så får du ta hjälp av någon.

Värdena på kond. är beroende av reläts strömförbrukning.

Jag tar och provar mej fram. Har tillgång på skrotlåda full av div pryttlar.

Motståndet är inte kritiskt billigt ½ watts duger.

Enklast är att köpa 2 färdiga tidrelä med fördröjt frånslag.

Bild färdiga relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte redan har köpt bogpropellern så kan väl som sagts tidigare ett vettigt alternativ vara att kika på SidePower/Sleipner. Jag har en sådan och har bara en vippströmbrytare med lång arm som reglage som jag i sin tur har kopplat över tändningslåset.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan köpt en Vetus 4,2 hk. Annars hade det ju varit vettigt att köpa en där fördröjningen sitter på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lött ihop en protptyp efter Lasses principskiss, med undantag av en detalj, nämligen diodena vid sidan av spolarna tiil reläena (dom mellan och - på spolarna). Vad fyller dom för funktion? Prototypen funkar hursomhelst, med en fördröjning på ca 2 sek. Bara nyfiken...Tack för alla tips f ö. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du har fått det att funka. Det är en beprövad teknik som kommer att hålla i många år.

Till frågan: När ett relä släpper fungerar den som en generator.

Dioderna över reläerna är till för att släcka den bakström som allstras när relät släpper. Den spänningsstöten som genereras kan upp gå till flera tusen volt och kan knäcka eventuellt inkopplad elektronink, och spara styrströmmens kontakt.

De kallas. skyddsdioder, i reläkonstruktörernas vardag, lika naturligt (med en diod parallellt över spolen) som att du håller till höger när du kör ditt fordon.

Jag hade en lång diskution med Ankorlift (Volvo Penta Q-line) om att de inte hade dessa dioder på ankarspelets kontaktorer. Men dom lärde sej den hårda vägen efter flera haverier med att fjärrstyrningsburken havererade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lödde dit dom också nu. Jag litar på dej, känns som om du har kläm på det här...

Tusen tack!! /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...