Empirikos 0 Postad 9 Oktober , 2011 Hej, jag skulle vilja ha tips på hur man kan förbättra kylförmågan i vårt kylfack med Supercool.I somras när det var som varmast var det svårt att få ner temperaturen under 10 grader. Själva kylboxen är traditionellt placerad i pentryt och klädd med någon slags plåt invändigt.Jag har funderat på att byta till någon form av kompressor har dock en begränsad budget på ca: 5000 kr. Skulle vara trevligt att slippa bekymra sig över matförvaringen samt att kunna ta sig en kall öl emellanåt. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 9 Oktober , 2011 Peltierelementen är inte så bra på att sänka temperaturen så en varm ruff blir en varm kyl. En kyl av den typen borde ha en kylyta kyld av havsvattnet. Det används på en del kompressorkylar för att ytterligare öka effektiviteten. Ett billigt sätt är att varma dagar köpa en kasse is och ge lite extra kyla Det dyrare sättet är tyvärr att skaffa en kyl med kompressor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Oktober , 2011 Kylaggregat Classic Compact http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=667&artname=Kylaggregat - Isotherm&sok=kyl Köpte mitt på den sk Julrean för under 4000 kr. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 10 Oktober , 2011 Ok, en kompressor skulle då kunna vara ett alternativ. Vad behöver man tänka på vid monteringen av en kompressor liknande den hos Hjertman? Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 10 Oktober , 2011 Min erfaring är, att Supercool inte duger. Allt för liten kylkapacitet och allt för stor elförbrukning. Om du i stället installerer kompressorkyl, så är det bäst att placera kompressordelen så långt ifrån bo (sova)-utrymmen och med bäst möjlig kylning (luftcirkulation) runt aggregatet. Normalt är der ca. 2m rörförband mellan delen i kylskåpet och kompressordelen, hvilket giver en viss frihet til at placere. I min båt har jag placeret kompressordelen under cockpitdurken bakom motorutrymmet - det fungerar mycket bra. (Beason 31) Hans-Henrik Senast ändrad av hhmcsv | 10 oktober 2011 | 14:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 82 Postad 10 Oktober , 2011 Helt rätt som Hans-Henrik säger -Supercool ger för dåliga kyla och drar för mycket ström. Det är egentligen bara här uppe i Norden som Supercool säljs eftersom det fungerar ännu sämre om man kommer till varmare vatten. Men allt har sitt pris, att köpa och installera en kompressorkyl kostar minst 4-5000:- eller ännu dyrare om man ska ha en lite mer sofistikerad modell. För dom pengarna kan man handla mycket ny mat ifall man besöker gästhamnar med butik ofta. Alternativet är att försöka ge sin Supercool så bra ventilerad och kall luft som möjligt och sedan komplettera med ytterligare ett batteri för att ha el-backup. Sedan köper man fryst mat då man kommer åt så att den medans den tinar i boxen avger kyla. Från den tid jag hade Supercool i min båt (det var på tidigt 90-tal) så kommer jag ihåg att den orkade med att hålla ungefär 8 -12 grader i boxen beroende på hur varmt det var därute. Med den temperaturen håller mjölken någon dag kortare än den borde men det är ju definitivt bättre än ingen kylbox alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eriksten 0 Postad 10 Oktober , 2011 En stor fördel med Supercool är att de håller väldigt länge. Min är ca 30 år gammal och fungerar fortfarande bra. Något som behöver bytas då och då är fläktarna, en inne i boxen och en utanför. Fläktarna sitter monterade i agregatet. Har du kontrollerat att båda fläktarna fungerar? Ett förslag är att lägga 4500 på solceller och 500 på att isolera boxen och se till att agregatet har kall luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 849 Postad 11 Oktober , 2011 Hej! Har för första säsongen haft en kompressorkyl och är mycket nöjd. Vi har tre 80 Ah batterier som används som både start- och förbrukningsbatterier (avskiljbart startbatteri) och en solpanel på 50 W vid max-sol. Eftersom vi seglar kör vi bara motor några minuter varje dag, med några få undantag. Det har funkar utmärkt, inte haft strömbrist en enda gång på hela sommaren faktiskt. HAr laddat med laddare ett par gånger hela säsongen. Kan varmt rekommendera en cool kompressorkyl. :-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser