Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
isterband

Era synpunkter på ett bokningssystem

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Jag ingår i en projektgrupp som arbetar med att förbättra och underlätta vistelsen i en av södra Sveriges större gästhamnar. Vi har funnit att det råder många oklarheter kring priser, båtplatser och tillgång till vardagliga förnödenheter i hamnen. För att förenkla för båtägare att nyttja hamnens tjänster håller vi på att utveckla en bokningstjänst.

 

Själva idén som vi hade tänkt oss är en webbportal som kommer att finnas både som en mobil applikation och på internet. I den här webbportalen kommer man att kunna boka båtplatser, landström, wi-fi, reservdelar, bränsle m.m.

 

Tanken är att ge båtägare möjlighet att nyttja en mängdrabatt om man bokar flera platser, desto fler platser som bokas desto billigare pris. Ett exempel på hur detta är tänkt att fungera:

 

Du bokar en båtplats i hamnen och betalar standardpris för båtplats och de tjänster hamnen erbjuder. Om du i efterhand bjuder in en vän att boka plats i hamnen får ni båda sänkt pris på era båtplatser och tillgång till rabatt för t.ex bränsle, mat och andra förnödenheter.

 

Vi håller fortfarande på att utforma detaljerna kring konceptet men vill gärna veta vad ni tycker om grundidén.

 

Tycker ni att det här är en idé som skulle fungera och något ni skulle vara intresserade av? Vi söker era åsikter eftersom ni är experter på området.

 

Vi riktar oss främst till seglare och större båtar men välkomnar såklart alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ledsen att göra dig besviken, men jag tror inte på idén med rabatter. Om man seglar tillsammans hamnar man naturligtvis i samma hamn. Då blir bokningsrabatten bara något som gör att de som seglar ensamma straffas. Den som seglar ensam har ju ingen att bjuda in till hamnen. Det finns ingen anledning att krångla till det enkla...

Intresset för bkningssystem är generellt lågt för mig, man vet aldrig var man hamnar till kvällen... Risken med ett bokningssystem är att det inte finns platser för de som verkligen finns närheten av gästhamnen för att någon annan som inte hinenr fram har bokat platsen. Detta kan man lösa genom att man får betala platsen en avgift när man bokar, men om man inte kommit till hamnen före låt säga 18 så får man ändå iinte behålla platsen, då går den till de som finns på plats.

Jag tycker nog att det mest verkar krångla till semestern att ha boknings- oc hrabattsystem. Om an bokar för långt bort blir det stress och bokar man för nära missar man kanske en massa fin segling.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbokning av gästplatser är ett otyg, vi som seglar dit vindarna bär seglar numer i maj och september....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mackey men det är ju inte mig ni riktar in er på utan de stora båtarna med ägare som har större plånbok som helst ska ligga bredsida... inga fördommar här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällar man nog till skaran som hellre önskar lägre pris än att man ska boka via nätet/appar. Spelar ingen roll med en massa rabetter, den är ändå en tjänst som brukarna ska betala för. Satsa istället på faciliteterna i hamnen, el/wifi/wc/dusch osv. Har man en hamn i sikte och kommer dit på kvällen och det visar sig är full så går man in ändå och lägger sig på ngt sätt. Man går inte vidare till en annan hamn kl 19-20 på kvällen.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte vad som händer i södra Sverige och är hemskt glad att jag inte bor där. Det verkar vara någon sorts drive med glada euntisiaster utan någon erfarenhet av sjöliv som bestämt sig för att försöka göra hamnägandet mer lukurativt.

Vi vill ha billiga, säkra hamnar med möjlighet att få färskt vatten och el. Och det vi önskar oss minst av allt är att vi tvingas till att vara planerande och bestämma hur semestern ska se ut i förväg genom att boka var vi ska sova. Man kan helt enkelt inte bestämma var man ska vara dag för dag på sjön - en kuling, stiltje, vind från ett oväntat håll - allt kan ställa alla planer på huvudet och var du hamnar på natten är aldrig helt säkert.

Det ni planerar passar husbilsfolket - ge er på att organisera bra ställplatser för dom istället för att krångla till vårt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt i det ciaraud skrev.



Senast ändrad av pgh73 | 25 september 2011 | 20:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter skitjobbigt. Låt något vara enkelt för en gång skull och dra inte ín massa IT lösningar i båtlivet som bara kommer strula som bara den och göra folk skitförbannade.  



Senast ändrad av Rolle85 | 25 september 2011 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i en av dina tidigare trådar i ämnet tror jag inte bokning löser någons problem. Det är ett icke-existerande problem ni försöker lösa. Enda resultatet blir tomma platser till ingens glädje. Och ett system som man utvecklat som måste betalas med höjda hamnavgifter. Suck!

I den här webbportalen kommer man att kunna boka båtplatser, landström, wi-fi, reservdelar, bränsle m.m.

Boka landström i förväg? Hänger någon upp en skylt vid eluttaget då: upptaget för båt X som kommer in 19:00? Medans andra får använda grenkontakter?

Och boka bränsle i förväg??? Vilken bensinmack skulle överleva om man var tvungen att boka plats i förväg för att få tanka? Och vem skulle ens komma på idén att boka en plats till sig innan man åker dit, även om man skulle få förtur? Och bli hatad...

Du bokar en båtplats i hamnen och betalar standardpris för båtplats och de tjänster hamnen erbjuder. Om du i efterhand bjuder in en vän att boka plats i hamnen får ni båda sänkt pris på era båtplatser och tillgång till rabatt för t.ex bränsle, mat och andra förnödenheter.

Hmmm. Om man vill komplicera det hela och låta de som kommer ensamma att betala högre avgift så tappar man garanterat kunder. Standardpriset lär ju vara högre än i liknande andra hamnar.

Någon skapar garanterat en webbsida eller en Facebook-grupp där man kan anmäla sig som vän för natten. Där hittar man andra vänner som också ligger i hamnen i fråga. Alla som vid bokningen av platsen orkar kolla den webbsidan också hittar sina nya vänner och får rabatt! Jag kan faktiskt tänka mig att ordna den webbsidan om det behövs.

Fast man borde nog mer eller mindre direkt kunna använda tidbokningssystemet Doodle (www.doodle.com). Det finns ju redan och är gratis att använda! Man anger dag och sitt namn och där hittar man sina nya nattvänner! Så ALLA får rabatt!

Låter det fortfarande som en slug idé att dom som utger sig för att vara vänner, får rabatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isterband är Lankrabba. jo jo.

På sjön är vi artiga, man har flagga, namn och hemmahamn i aktern.

Att den som är här som privatperson framträde under signatur är en sak men  gör du en marknadsundersökning så presenterar du dig ordentligt, dvs vem är du, för vem och på vilket uppdrag vill du ha synpunkter, och vem är vi.???

Dina idéer kanske funkar i skogen men inte på sjön.  Hur bra tror du internett funkar i tio sekundmeter när man måste boka om gästhamnen? Lägg ner. 

Vänliga hälsningar

Marre

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inga fördelar?
Nej, jag kan nog inte komma på en enda.

Nackdelar?
Ja massor!

Håller med de som säger att detta funkar på land där man nästan alltid kan planera var man vill vara när. Havet funkar inte så!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag ni är lite väl negativa. I dagsläget finns ju Dockspot.

Själv har jag varit väldigt trött på att ta mig till en hamn för att finna att den är knökfull. Det har hänt mer än en gång att vi seglat söderut mot hemmahamnen med intentionen att övernatta i någon trevlig gästhamn (vilken som helst som ligger på vägen), men inte funnit en endaste plats!!! Det har ofta slutat med att vi seglat hem till hemmahamnen och övernattat där istället. Det är så TRIST att behöva skynda från hamn till hamn för att hitta gästhamnsplats. Har man småbarn så är det roligast för alla om man kan få komma i land och kanske få lite ström och riktiga toaletter och gärna en glasskiosk då och då.

Det som har burit mig emot lite är att dockspot är så in i norden dyrt. Ofta dubbla hamnavgiften eller mer... då börjar det bli lite väl saftigt om man skall använda sig av det upprepade gånger.

I övrigt tycker jag det är en trevlig idé. Jag betalar gärna ett par kronor extra för att kunna vara ute och njuta av någon naturhamn och sedan veta att det finns en plats som väntar på oss. Ett hamnplatsbytar system hade inte heller varit fel men vi har plats på en privat marina så jag tror inte att det skulle uppskattas.

Har båt på västkusten som blir fullkomligt överfull i juli månad... det finns helt enkelt inte plats till alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dessutom hund och då känns det inte heller så trevligt att lägga sig som fjärde båt utanför någon annan och kliva över med hund i famnen. Speciellt inte klockan fem på morgonen när hunden plötsligt får för sig att den är kissenödig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag och min familj har använt dockspot hela sommaren och tycker det är kanon! Någon nedan skrev att det var dyrt men jag tycker inte 10% på hamnavgiften dyrt... då finns det andra avarter som borde vara med i dockspot i stället...

För den som inte vill planera utan segla in när andan faller på så finns ju den möjligheten fortfarande. Vi utnyttjade detta i sommras också. 

Fram för fler positiva människor i detta forum...

så tips till er...kontakta Dockspot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va - har dockspot blivit billigare? Jag vill minnas att det var ett par hundralappar det handlade om... isåfall är det ju kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då finns det andra avarter som borde vara med i dockspot i stället...

Vad,fattar inte?

Sen är jag positiv för det mesta.Men jag har en negativ instälning till marinor som tar för mycket betalt för mindre service. Tex promarine.

Man kan inte bara gapa och svälja utan man måste få vara kritisk.

Jag har iofs aldrig bokat via dockspot men 10 % låter inte så farligt.

Precis när jag skrev dessa ord kom det över mig-Introavgifter-10 % nu,hur mycket sen?Nää nu är jag för kritisk kanske :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinor med förbokning är ett otyg det skapar bara snobbstämpel.

Och det finns inget värre än att komma in sent och väl uppe hos hamnkapten

får man veta att den platsen är upptagen.

Nej först till kvarn sen när man kan gå torrskodd från en till andra sidan hamnen över alla båtar då är det fullt. 

Pris skall vara per meter eller fot tycker jag, el skall ingå sommartid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är fullt i hamnarna så är det väll ganska synd att skapa plats genom att göra så färre vill åka dit? Om inte förbokning av plats avskräcker folk från att åka dit så blir det fortfarande lika fullt. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä 10% blir ju inte många kroner om man har en normalstor båt. Att vara med kostar inget.... Med avarter menar jag de som tar dubbelt pris för att boka utan att lägga till något...

 

Hoppas det blir sommar snart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fåtal förbokningsbara platser påverkar knappast antalet besökare. Fördelen är ju uppenbar om man bemödar sig med att tänka efter... Den som anser sig kunna betala några kronor extra för att få en garanterad plats har möjlighet att göra detta. Finns det inga sådana platser kvar så vet jag ju att jag åker dit på chans som alla andra (för efter kl 14 är många hamnar knökfulla om vi pratar västkusten i juli). Jag unnar stockholmare och annat löst folk att besöka västkusten och jag unnar hamnarna att ta emot maximalt med besökare för att vi skall ha levande skärgård. Själv kan jag tänka mig att betala extra för att få en garanterad plats då och då så jag kan vara ute och segla några extra timmar.

Det känns som om flera som svarat inte har provat dockspot eller har förstått hur det fungerar? Det kanske skulle vara bra att börja i den ändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killen som startade docspot hadde maxi 77:a som hette Obelix kommer jag ihåg , hm, hm

nej då. Jag spekulerar inte...

Som sagt. Snart är det sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bokningssystem för gästhamnar är en jättebra lösning som jag saknat länge.

Just för att jag föredrar naturhamn. Ibland vill man ju in och bunkra, gå på restaurang etc. Istället för att tvingas åka från naturhamnen tidigt på morgonen för att få en plats i gästhamn kan jag ligga kvar hela dagen utan att oroa mig för om det finns plats i gästhamnen.

Tycker inte det ska finnas några tidbegränsningar. Vill jag komma mellan tex kl 22 och 23 så ska det vara full möjligt. Kommer jag däremot inte inom det tidspann jag bokat så ska jag självklart inte vara berättigad plats. Kanske också någon form av straffavgift i fall jag har bokat och inte dyker upp utan att höra av mig. Som hos tandläkaren. Måste alltså vara registrerad i systemet för att kunna boka. Ett önskemål är att bokningssystemet är oberoende av vem som äger/driver hamnen.

Att sen gästhamnsavgifterna numera är skandalöst dyra tycker jag är en helt annan fråga. Att Promarine håller på att få monopol på gästhamnsmarknaden är också oroande. Det verkar som att SXK lobbar denna fråga men vi måste så klart fortsätta ställa krav och vädra vår oro på olika forum för att få mer fokus på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...