Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
tobbe69

Velig man man behöver snabbt råd om köp/ej köp...Sea Ray 250

Rekommendera Poster

- har en riktigt fin Sea Ray 250 Sundancer -89 på gång

- dokumenterat renoverad med motor i mkt bra skick

- inga kända skador eller skavanker

 

Med en prislapp på 140 000 kr, är detta ett bra köp för min familj med 2 3 medlemmar ? Jag är ej speciellt båtvan, men känner mig snabblärd. Klarar man att dra ut som ensam vuxen med en sån motorbåt, eller är det ett måste att vara två vuxna ? Min hustru är iofs inte många cm längre än min 11 årige som och rätt lika styrkemässigt. Så klarar sig jag son att dra ut ensamma tror ni ?

Att den slurkar soppa det bryr jag mig ej om då vi inte kommer att åka några långa långa sträckor med den utan mest guppa runt i mälaren som en flytande sommarstuga.

 

så....tips och råd ?



Senast ändrad av tobbe69 | 08 september 2011 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea ray är oftast bra båtar, men allt hänger så klart på vem som haft den innan, även en bra båt kan bli skrot med fel ägare.

Ja så klart du klarar det själv,det är ju ingen jättebåt och det är väl perfekt att börja med. med en 11 åring som hjälper till så är det ju inga problem. det är väl bara att ta det lungt och testa sig fram, puttra runt i mälaren är väl perfekt i början, även om det snabbt blir lite tråkigt att plaska runt i grodhavet.

Det som är riktigt spännande är att lägga till i gästhamnar första gångerna, när det är fullt med publik på bryggorna. den nybörjare som inte har fjärillar i magen då ljuger. men det är samma där,,alla har vart nybörjare och efter några gånger när du lärt känna båten så är det en baggis,, och då brukar man byta båt..ha ha..

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärfar hade en sådan i några år och jag fick därför anledning att gå igenom båten...

Inget fel på den skulle jag vilja säga, funkar faktiskt riktigt bra för en familj. Skulle jag själv köpa en liknande så skulle den vara normen så att säga och sedan är det inte alls lätt att finna en lika bra båt för de pengarna. 140´ verkar helt rätt nivå om motorn är bra.

Det enda jag fixade på svärfars båt var landströmsinstallationen som antagligen ej gjorts i USA alternativt ändrats av en ren amatör här hemma i Sverige. Kolla den!

Sedan ansåg jag att batterierna var dåligt fastsatta, med dåliga polskor ( men jag har nyligen blivit polsko-nörd så det kan säkert fungera i alla fall ) Men däremot - om du ska ha flera batterier ombord så får man fundera ganska länge var man ska placera dem. Svärfar lät mig montera en 230V inverter för att driva en micro, väldigt smidigt att ha.... men du måste ha fler batterier då som sagt.

Storlek är inget problem bara du inser att båten är ganska vindkänslig vid tilläggning.... men inte för tung att hålla med handen. Så även om båten driver iväg lite i sidled så kan man oftast rätta till det? En krok med lina som fästs på en båtshake är en bra grej i det läget? Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaren. vet att båten är importerad, CE-märkt o klar så, men landströmmen är ju viktig att kolla. kommer att kunna vässa priset ytterligare så det kan nog bli en bra affär.

 

vad landar man på när man cruisar runt i 15-20 knop tror ni ? strax under 2 liter eller mer ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker 240 och har ingea problem att ratta ensam om det inte blåser alltför mycket. Den är ganska vindkänslig som någon nämnde och driver gärna lite.

Träning ger som bekant färdighet smiley och efter ett par vändor så vet du hur båten beter sig. Nervös och bajsnödig är man alltid med folk 'som vet bäst' på klippor och bryggor wink

 

Nu vet vi inte vad du har för v8 men att den drar under 2 liter är inte sannolikt om motorn är en 5.7 från 89.

Se över batterier och laddare då det inte är kul att hela tiden behöva tänka på förbrukare och inte kunna lita på att man har kräm. Räkna med 7-10000 om du ska byta till bra batterier och en bra laddare.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn är en mercruiser 350 iaf, batterier och laddare endast något år gammalt. har tänkt lägga några tusenlappar på en regulator och ett par solpaneler iaf. har husbilssemestrat i flera år nu och då är solpanelerna suveräna.

kanske blir ett köp då, velig som man är wink. antingen klippa denna större från -89 eller köpa en kring 21 fot och kanske 10 år nyare....det är just det där med att man inte vet riktigt hur mkt vi kommer att utnyttja den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man..kan..gå..den..enkla..vägen..när..det..gäller..landström.....kör..man..allt..på..12volt..så..räcker..det..med..en..c-tec..25amp..laddare.inkopplad..på.dina..batterier...så..gär..jag..på..min..usa-båt..och..tcker..det..funkar..fint..!..för..vad..behöver..du..driva...på..230v..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så....gör...jag....med....har...kopplat...bort...kylen...från...landström...annars...bränner....man...den....skriver....konstigt....på...vanlig...dator...för....att....jag...kan... wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som en riktigt bra deal och båt (mycket bra pris tycker jag om den är ok).  Det är en trevlig och social modell. Har kört en liknande en hel del som jag tyckte mycket om.

Om det är något för dig beror självklart på hur du kommer nyttja båten. Vill ni kunna sova över i den bekvämt lite då och då så är modellen mycket bra. Om du bara tror att du kommer ta dagsutflykter så kanske en mindre kan vara att föredra. Finns en del Daycruisers och Bowriders runt 21 fot som passar bra för familjer utan övernattningsbehov (typ Sea Ray 215 och 210).

Manövreringen och hanteringen kommer du säkert lära dig relativt snabbt.  Speciellt om du kan köra in dig under lite lugnare förhållanden (vilket det oftast är i mälaren). Det kan även vara trevligt att ta med en vuxen bekant (som har lite sjövana i alla fall) i början. Om inte annat för lite moraliskt stöd. Räkna dock med lite vindfång generellt på den modelltypen.

(Generellt, kolla på skick på båt och motor, inga strukturella skador eller dålig komp etc. snegla regelbundet på temp och oljetryck även efter du köpt den. Skick och funktion tycker jag man ska ha som fokus, snarare än CE tjafset eller fabrikat på båt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja nu har jag till slut köpt denna båt, blev ett riktigt bra pris på under 120. kommer upp till stockholm om 8 dagar. frakten rätt dyr och bökigt med logistiken.

 

däckställning noa, press o siggebockarinköpta. måste nog srarta en nybörjar ABC-tråd om alla saker kring båtar...man lär sig ju tids nog iofs...

 

men fråga 1 : tar man av hela kapellet vid vinterförvaringen och enbart låter nos press täcka båten i vinter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till vad som låter som ett riktigt bra köp. Hade jag haft en 250 skulle jag nog inte sålt den så billigt faktiskt.

Med tanke på att du antagligen ska täcka hela båten så kan det vara bra att ta in kapellet (jag brukar försöka se till att det inte förvaras så att det kan bli fukt/mögel på kapellet).  Sen kan man även ta in så många lösa dynor som man har möjlighet till.  Jag brukar även ha ett par torrbollar i båten, speciellt när man har en äldre midcabin, som ofta har en hel del textil framförallt i ruffen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...