Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tfrisk

Tips på funkis ankarlanterna?

Rekommendera Poster

Hola! 

Med lite mörkare kvällar i antågande plockades den gamla fotogenlyktan fram, fylldes och tändes och hängdes i fören vid ankring på svaj. Blev lite slabbigt med fotogenen, och lite rostflagor, och lysvidden kan man fundera över...

Hur gör ni? Vilka ankarlanternor uppfyller Era önskemål? 

Med vänliga hälsningar

Thomas F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en sådan där billig solcellslampa som man ställer ute i trädgården. Den laddas upp av ljuset på dagen och tänder sedan automatiskt när det mörknar. Ska lysa 8 timmar enligt spec.

Inte helt reglementsenlig kanske men ett alternativ till fotogenlampan som man inte vet riktigt hur länge den lyser.

Vill man vara lite mer proffsig för en billig penning kan man ta en lysdiodlampa (pannlampa/ficklampa) som är batteridriven, den lyser starkare men är ofta riktad åt något håll.

Sedan kan man naturligtvis göra på rätt sett, alltså installera en riktig ankarlanterna som drivs av båtens elsystem. Kostar givetvis mer men ligger man ofta på svaj i närheten av trafikerade leder är det säkert en bra investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade att köpa en solcellslampa för trädgårdsbruk, men missade att den lyste tämligen svagt och tämligen gult, så det blir till att hitta en vitare och kanske starkare... Gillar tänket underhållsfritt :-)

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en trädgårdslampa och flyttade över inkråmet i en riktig lanterna.

Syns på > 1 Nm

post-571-1394236797,8424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör fotogen. Ingen kinalampa utan en riktig, gammal Jena Feuerhand som nog kan betraktas som orginalet till alla vanliga fotogenlyktor..

Den tål blåst upp till storm (starkare vind har jag lyckligtvis sluppit för ankar), klarar 3 höstnätter på en påfyllning och drar ingen ström.

Passar på att påpeka att jag tycker att en ankarlanterna självklart skall sitta i ögonhöjd, inte 15-20 m upp i masten.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju lite hur man ankrar. I naturhamnen finns inga krav på lanterna, men det är både trevligt och informativt om man syns. En fotogenlampa eller motsvarande i bomnocken i sittbrunnen som lyser lite mysigt bländar inte heller som en godkänd kraftigt lysande lantera gör, men att ankra i taskigt väder i en farled med en fotogenlampa som enda lanterna känns tveksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man vara tokig nog att ankra i en farled gäller nog att tända allt som finns inklusive däcksljus och grill....

Intressant är väl hur långt och väl lanternan syns och där skiljer det en hel del. En rejäl gammaldags fotogenlykta med rent glas duger gott som läslampa - vilket kanske motsvarar en glödtrådslampa på 5-10 w. Hur många eldrivna ankarlanternor har motsvande ljusutbyte? För att inte tala om alla solcells-LED- trädgårdsbelysningar man anar ljuset från på ankrade båtar numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte ljuslängden räcka får jag ta min trädgårdslanterna.

post-571-1394236798,2245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...