Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Westfjord26

Varmköra dieselmotor?

Rekommendera Poster

Jag brukar alltid varmköra min motor innan jag kastar loss, brukar bli till ca 65-70 grader, lägger mig då på ca: 1000 varv, när man är ute i gästhamn eller naturhamn och ser andra med dieselmotor så tycker jag mig ofta se att många bara startar och sticker iväg, vilket är bäst för motorn? när jag startar bilen, pckså diesel så inte sjutton varmkör jag den. Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger inte still och varmkör men kör på låga varv utan turbotryck innan motorn är genomvarv. Likaså ligger jag på låga varv när jag närmar mig angöring. Gör samma sak med min dieselbil. Om man i mörkret öppnar huven på en turboladdad bil efter lite hårdare körning ser man att turbon lyser röd av värme och oljan tål inte vilka temperaraturer som helst så avkylning av turbon är inte fel. Handbromsen i bilen ska man inte heller dra åt om man kört lite hårdare ett tag då bromsarna kan ta skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på tomgång tills hon är uppe i 60 drygt, har jag brottom så varvar jag ca 1200varv och då blir hon varm mycket snabbare.

Läste instruktionsboken så jag körde in henne rätt när hon var ny och där stog det att man ska få motorn varm såfort det går, har för mig att det står 1500 varv varmkörning och sedan varva ur mycket men inte helt och undvika tomgångskörning.

I grova drag, det var ett årsedan så jag minns inte exakt.

Jag gör samma med bilen (bensinturbo) marindieselturbo har väldigt effektiv kylning så den blir inte så varm som på en bil men jag brukar planera körningen så att det blir några minuter tomgångskörning innan jag stänger av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag gör när jag kommer ombord är att kolla olja och vatten, starta motorn och se om den går som den ska, därefter, ta jag in allting som ska vara med från bryggan, öppna kapellet, ta upp bordet och lite till.

Under tiden motorn hinner bli varmt, där efter är det bara att koppla lös och köra ut.

Du inte behöver göra det, du kan om du vill köra ut på direkten men sakta så att motorn hinner att varma upp till rätt temperatur.

Kan tänka mig att det som jag gör är bäst för motorn.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en del var inne på är det bäst för motorn att bli varm relativt fort. Man bör dock inte belasta motorn hårt innan den är varm.

Kolvarna är av tunnare och ofta annat material än cylinderväggarna varpå de inte värmeexpanderar i samma takt. Dessutom är oljan kall, vilket inte heller är bra.

Tänk på att en motor är inte varm bara för att vattnet är det. Oljan tar längre tid än så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser både vatten och oljetemp i smartcraft instrumenten.

Ligger man på tomgång och friläge så belastas ju inte motorn och man får en väldigt lång kallkörning.

Lägger man sig på lite högre varv med växel i så att motorn får lite motstånd utan att turbon börjar ladda så får man en kort kallstart och det är nog bättre för motorn som mange säjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor ska om möjligt aldrig varmköras obelastad. Vill man varmköra vid bryggan så lägg i växel och kör med något förhöjt tomgångsvarv. En modern diesel alstrar så lite spillvärme att den nästan aldrig blir varm på tomgång. Jämför med en modern dieselbil. Där finns det t.o.m tillsatsvärme för att få upp motortemp och kupévärme. Förr, innan miljödiesel, var faran att motorn gick för kall och hade en så dålig förbränning, att det blev för mycket oförbränt kol i avgaserna och det medförde att cylinderloppen blev för polerade, med täthetsproblem som följd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä,förstår heller inte vitsen,puttra iväg på 12-1500 varv istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket som är bäst för motorn finns det visst delade meningar om men ett är ju säkert; ingen har tagit skada av att åtminstonne kolla så att motorns funktioner funkar innan man kastar loss. Nån eller några minuter på tomgång värmer ju inte motorn men man hinner ju kolla att det kommer kylvatten och att man inte har några bränsle läckor (om man öppnar huven alltså) innan man kör iväg. Betydligt enklare att fixa såna problem vid bryggan än drivande utanför hamnen fem minuter senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt,Skrev kanske lite otydligt,jag gör samma men väntar inte tills den är uppe i arbetstemp ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda vitsen som jag kan se är att det blir några min. längre laddtid. Att göra en säkerhetscheck efter start kan inte räknas som varmkörning. Själv brukar jag starta och åka inom några minuter. Där emot kan motorn få gå 5-7 min efter tilläggning, om den fått gått hårt innan och tid för låglast innan tilläggning varit kort. Om tiden för låglast varit tillräcklig stoppas motorn samtidigt som förtampen läggs fast, för att störa så lite som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, har aldrig brytt mig, men kollade nu i manualen (Farymann) och där stod det att man bör låta den värma sig några minuter. Det blir väl i praktiken ett par minuter på halvfart tills man är ute ur hamnen, sen är det oftast fullgas eller 80% (Max är 2500 varv).

Undrar vad konsekvensen av bristande uppvärmining egentligen blir, dålig smörjning pga seg olja kunde kanske slita på cylinderväggar/kolvringar och ge dålig kompression. Förslitning av lager? I den här motorn är det kullager, inte glidlager så det tror jag inte gör nåt. Motstånd i smörjsystemet? Nej här är det stänksmörjning, oljepump saknas. Även termostat saknas.

Efter 35 år startar den på första eller andra varvet så det verkar inte som om min nonchalans påverkat den, ok jag har bara ägt den halva den tiden men på 17 år borde väl misshandeln gett utslag.

Edit:

Ang. bil: Har inte bryt mig där heller men kylfläkten är igång ett bra tag efter man parkerat. Antar att det är för att kyla ner turbon. Förutsätter att tillverkaren tagit hand om problemet (Peugeot/BMW)



Senast ändrad av trewq | 29 juli 2011 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puttrar ut ur hamnen så snart vi kastat loss och kör på 1000 varv (5 knop) tills motorn nått 75 grader.

Sedan öser vi på upp till 1500 varv (7 knop), varvid serveringen öppnar,litet kaffe eller kanske tom en kall pilsner. cool

Någon gång per tur blir det tom uppåt 20 knop för att D6:an ska få sträcka på benen litet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi går ut på övning har vi fått strikta order från maskinchefen att ta det lite vackert i början så att motorerna får upp lite värme innan vi gasar på.

Är det skarpt läge finns inte den tiden. På vår och höst när det är lite kallare är alltid motorvärmarna på och därmed går det lite fortare att komma upp i temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! då kommer jag att starta upp kolla att kylvatten kommer, vilket jag alltid har gjort, lägga loss och puttra ut på lite lagom belastning till arbetstemperaturen är uppnådd, jag behöver ju ändå upp på däck och fendra av bla. annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...