Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Orustarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Orustarn

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det blev en Askeladden 645 Spider. Har bara åkt några kortare turer ännu men hittils är vi nöjda. Den motsvarade våra önskemål och budget, det var det viktigaste.
  2. Orustarn

    Varmhall?

    Lite tråkigt att tänka på hösten och vinterförvaring redan nu men lika bra att vara förberedd tänkte jag (om jag nu får köpt nån ny båt förstås, sålde den gamla för ett tag sen). Hade tänkt satsa på inomhus förvaring med nästa båt nämligen. Om man då kollar runt lite på nätet efter lämplig vinterförvaring inomhus finner man att alternativen är två; antingen kallt eller varmt. Kallt är ju givet att det är i stort sett samma som ute men utan att bråka med pressening som blåser sönder i stormen men kan nån snälla förklara definitionen av en riktig varmhall? Nån säger att frostfritt är bra, en annan att det skall vara minst 15 grader. En tredje att avfuktare är ett givet val. Naturligtvis framhäver varje firma att just det dom tillhandahåller är bra men finns det några fakta? Ni som har båten i varmhall, hur varmt är det egentligen? Finns/behövs avfuktare? Om man nu skulle kosta på sig att välja en flådig varmhall, har finanskriser etc gjort något för att pressa priset eller får man snällt betala det höga priser som hemsidorna anger? På västkusten har det ju byggts båthallar överallt så det borde snart vara sönderbyggt eller? Som sagt, lite tråkigt att tänka på detta nu men då har vi ju så att säga sommaren på oss att diskutera och fundera!
  3. OK tack. Skall kolla på dom. Nån med erfarenheter av Askeladden 645 Spider?
  4. Hej! Är det någon som har ett bra förslag på en Walk Arround båt ca 6-6,5 meter? Ruffen behöver inte vara av nån större modell, mest för att hiva in flytvästar och badkläder och kanske via en stund men vill gärna ha en modell med kapell möjlighet över hela aktern (om det skulle börja regna när man är ute) och ett litet bord mellan stolarna och aktersoffan (så man kan dricka sitt kaffe som folk).
  5. Vilket som är bäst för motorn finns det visst delade meningar om men ett är ju säkert; ingen har tagit skada av att åtminstonne kolla så att motorns funktioner funkar innan man kastar loss. Nån eller några minuter på tomgång värmer ju inte motorn men man hinner ju kolla att det kommer kylvatten och att man inte har några bränsle läckor (om man öppnar huven alltså) innan man kör iväg. Betydligt enklare att fixa såna problem vid bryggan än drivande utanför hamnen fem minuter senare...
  6. Orustarn

    VDO Sumlog

    Hej allihop! Wiren på min logg (VDO Sumlog) har gått av. Hittade återförsäljare av wire på nätet men är osäker på om man kan byta med båten i sjön. Nån som har några erfarenheter av detta att dela med sig av? Skulle varit skoj att se om allt funkar innan hösten...
  7. Hej, Har en Albin 23 med kärvande styrning pga trögt roder (styrwiren lossad så problemet är lokaliserat till rodret). Är det nån på forumet som har några beprövade knep? Nån veckas behandling med 5-56 gör väl ingen skada men kanske får det till något mer för ett varaktigt friktionsfritt roder?
  8. Hej, Har själv en Albin 23 och har funderingar på att bytta ut porta pottin mot en spol toa nån gång i framtiden. I så fall får det väl bli under kojen i mitten och så tanken för om toan. Min båt har ett (åtminstone i mina ögen) mycket fint tak som tidigare ägaren gjort själv. Han var dock inte intresserad av att bygga fler men du får gärna kolla på min båt om du tänkte bygga själv. En fråga till alla Albin 23 ägare med sötvattenkylning (dvs slutet kylsystem): Vad har ni för fabrikat på MD17C? Passar ett Martec system utan att man måste modifiera motorhuv osv? Tänkte montera i vinter men det får vara nåt som inte kräver ombyggnad av halva båten, det blir dyrt tillräckligt ändå! Tacksam för alla svar och kommentarer!
  9. Hej på er! Har ni nått att berätta om hur det blev med farter och annat efter dom planerade motorbytena?
  10. OK det är alltså inget som måste vara överst på prioriteringen iaf. Har nån några andra tips på vad man bör vara uppmärksam på med dom här modellerna (Albin 23 med VP MD17C)?
  11. Är spekulant på en Albin 23 med MD 17. Motorn är sjövattenkyld. Detta har inte varit aktuellt då båten bara gått i färskvatten tidigare men nu skall den få komma ut i riktigt vatten, dvs havet och då bör man kanske montera sötvattenkylning om det nu är nån nytta med det på en så gammal motor? Har sett på en annan båt att dom fick göra om motorhuven för att få plats med detta. Är det så på alla dessa båtarna eller var den jag såg unik? Det var inte så snyggt och kräver ju en del extra jobb alternativt kostnader. Vore tacksam om nån på forumet vet nått om detta?
×
×
  • Skapa nytt...