Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

sy7morf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sy7morf

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej, Här hittar du ett paket med kursmaterial för utsjöskepparintyget: http://www.bryggboden.se/index.php/component/virtuemart/utbildningsmaterial/utbildningspaket-foer-medborgarskolan/norrkoeping-linkoeping-mjoelby/utsjoeskepparintygspaket-5052-detail?Itemid=0 Vill man gå kurs så är nog Medborgarskolan ett bra alternativ.
  2. Hej, Ja det är en riktigt bra bok, även om jag inte är överens med testaren när det gäller resultatet för min Albin23 :-) Finns även en bok för seglare. Den heter orättvist nog 500 segelbåtar i test.
  3. Hej! Kul med en Albin23-ägare till. På ditt namn kan jag nästan utyda att vi även bor någorlunda nära varandra. Själv är jag Stenungsundsbo. Jag har tyvärr inget självklart tips till dig men är själv nyfiken på vad du kommer fram till. Jag märker av att jag börjar själv få lite bekymmer med styrningen i form av glapp och lite hackighet i ratten. Det enda jag kan tänka mig som lätt kan påverka vårt roder är om staget från kölen till rodret får någon skada. Jag ser på mitt stag att någon har försökt lyfta båten genom att lägga aktre slingan runt staget. Det kan ju resultera i en mindre katastrof.. Mvh Morgan
  4. sy7morf

    "Skepparexamen"

    Hej, www.bryggboden.se är en sida som har en hel del utbildningsmaterial.
  5. Ren Tvätt i Bromma är väl ansett av många. Jag har själv lämnat in kapell för rengöring där. Inget tvivel om att de blir rena och fina. Skälet till att det blir så rent är att de har maskinell utrustning för tvätt som sliter hårt på tyget. Jag hade själv ett bomullskapell tidigare som jag lämnade in där ett par gånger. Rent och snyggt blev det men kapellet klarade inte av deras hantering. Numera har jag flyttat till västkusten och lämnar in mitt nya kapell endast på handtvätt. Det blir inte fullt lika rent, men kapellet håller betydligt bättre. Mitt tips är att du kollar av med någon firma som handtvättar kapellen istället. Det kan vara några hundralappar dyrare men det är värt det. Lycka till!
  6. Den möjliga nytta man kan ha av stora kapellet är att man får en extra avställningsyta att lägga grejjer på när kapellet är uppe. Man har då hela taket på akterruffen att samla saker på. Dessa måste naturligtvis plockas bort när det är dags att ta av kapellet. Annars blåser de nog bort.. Mvh Morgan
  7. Hej! Grattis till båtköpet! Du har en härlig tid framför dig. Du har fått bra svar på det mesta men jag vill ändå slå ett slag för punkt 9 i din lista. Jag har själv kört med gps:er och datorer men förra året la jag ner det. Nu är det ett riktigt båtsportkort som gäller. De är behändiga och det är lätt att följa vart man är. Dessutom fungerar de även när strömmen ger upp i båten. Finns många som säljer båtsportkort billigt på nätet. Ett tips är att söka på båtsportkort på google och jämföra priserna mellan de olika webbutikerna. Mvh Morgan
  8. Jodå, hela helgen planerad åt båtpolerande. Eventuellt med paus för lite grillning. Vem vet, kanske kommer White Lady i vattnet fortare än vad jag själv trott. Den här sommaren har verkligen varit efterlängtad..
  9. Det här är ju ett kärt ämne! Vi kan väl börja med det enklaste receptet. Passar utmärkt när man snabbt vill svira ihop något efter tilläggningen. 1. Koka lagomt mycket pasta. 2. Öppna en burk pesto (vilken sort som helst, men vi föredrar någon med basilika i) 3. Blanda pesto och pasta tills det ser och luktar gott. Behövs inte mycket pesto alls. 4. Servera med lite riven hårdost, förslagsvis parmesan. Gärna lite gott vin till för att fira den lyckade tilläggningen.
  10. Hej! Själv är jag stor fantast av att blanda fint sågspån från det träslag som man ska spackla tillsammans med ett bra utelim. Lagom mycket spån, lagom mycket lim, blanda runt ordentligt och spackla. Vänta tills limmet torkat ordentligt. Slipa därefter ner ytan med grovt och fint sandpapper. Är sågspånet tillräckligt fint så är det svårt att upptäcka vart man lagat efteråt. Naturligtvis finns det dyrare finare spackel på vilken bygghandel som helst men det är ofta onödigt. Mvh Morgan
  11. Intressant debatt. Jag är övertygad om att SSRS gör ett kanonjobb. Själv har jag varit medlem i Sjöassistans i 4 år nu och är riktigt nöjd. Första året fick vi luftläckage i dieseltillförseln med driftstopp som följd. Sjöassistans skickade ut en mekaniker till oss i Mälaren som gjorde felsökning på plats. Det visade sig svårt att hitta felet och vi fick bogsering till varv där de tog tag i problemet omgående. Själva fick vi åka hem till bostaden på Sjöassistans bekostnad medan felet åtgärdades. Andra året gick vi Göta Kanal. En fredag eftermiddag fick vi motorproblem igen. Vi lade till vid en brygga nånstans efter kanalen och ringde sjöassistans. De fick leta en stund på kartan för att lokalisera oss. Vi var tydligen mitt ute på landet. När vi fick klart för oss att en marina i Sjötorp låg närmast till hands ringde Sjöassistans och bad dem skicka en mekaniker per bil till oss. Vid sjutiden på lördag morgon var mekaniker på plats och åtgärdade felet. Några dagar senare, ute på vänern, fick vi motorstopp igen. Nu var det dieselfiltret som krånglade. Vi sökte nödhamn och inom någon timma var en ny mekaniker från Vänersborg på plats med sin bil. Vi låg inte bra till och det blåste upp. Mekaniker ringde på lotsbåten som bogserade oss till hans varv. Några timmar senare var alla slangar och filter bytta på hela motorn. Bogsering och uttryckningskostnader för mekanikern betalades av Sjöassistans. Mekanikerns tid och delar fick vi naturligtvis själva betala. Sedan dess har vi bara använt Sjöassistans för att ringa och kolla väder och fråga efter butiker och öppetider. De är mycket trevliga att prata med. Jag kan mycket väl tänka mig att bli medlem även i SSRS då jag tror att de ev. kan agera snabbare här på västkusten. En god vän fick nöjet att använda sig av SSRS förra sommaren när vi var ute i en naturhamn. Han blev snabbt bogserad till SSRS egna brygga men fick tyvärr ingen hjälp att hitta mekaniker som kunde hjälpa honom vidare. Han fick chansa på att hans egna lagning av felet skulle hålla till närmsta varv. Jag är oerhört imponerad av både Sjöassistans och SSRS fast på olika sätt. Ni gör ett bra jobb och keep up the good work.
  12. Jag vill gärna slå ytterliggare ett slag för den klassiska Albin25:an. En stor båt i jämförelse med de pengar du får lägga ut. Finns fina exemplar för ca 120 000 - 130 000. Akterruff, rymlig förruff och sittbrun som är ok. Med din budget har du även råd att lägga på en rejäl gummijolle med motor för att utforska omgivningarna när ni lagt till för kvällen. Välj gärna en som har någorlunda modern motor så slipper ni fundera på att renovera/byta. Kolla även så att genomförningar mm är i gott skick (omtätade). Det finns även en aktiv klubb för Albin ägare. Du hittar den på www.albin25.se. Lycka till med båtköpet!
  13. Hej! Jag måste säga att jag rekommenderar avlånga. Rund = snygg men hopplös att diska i. Rektangulär = inte lika snygg men går att använda. Mvh Morgan
  14. Att påstå att det är ovanligt är ju tokigheter. Titta på statistiken som Sjöassitans och SSRS har för uppföljning av de problem som de får åka på. Räddnings- och assistansuppdrag på grund av problem med dieseltillförsel har ökat lavinartat senaste åren. Jag är en av de som drabbades hårt förra säsongen. Jag gjorde rent tanken en gång innan sjösättning, en gång efter sjösättning och ytterliggare en gång dagen innan den stora semesterturen. Många liter diesel fick slängas bort men jag kom inte till rätta med problemet. Samma dag som vi skulle åka ut på semestern gav jag upp och köpte en utombordartank och kopplade in i stället. Funkar fint när man har en motor som drar 5 liter i timman. Den här tanken är så liten så jag lätt kan hålla koll på kvaliten på dieseln som motorn får. Jag kunde inte annat än att förfäras när jag efter två veckors semester kunde konstatera att jag hade antydan till tillväxt även i den lilla tanken. Det har förmodligen kommit med dieseln som jag tankade på sjömackarna under resan. Nu är det dock max 20 liter som jag blir tvungen att kassera nästa gång.
  15. Hej! Henrik, som gammal Storforsbo så glädjer det mitt hjärta att se en så vacker båt ligga vid Lungsundsbron. Själv är jag Albin23 ägare och har den just nu här på Västkusten. Vi har alltid ett fantastiskt äventyr när vi ska ta upp båten då jag glömmer att markera på skrovet vart staget under börjar. Som tur är så är vår lastbilschaufför av den nogranna sorten som tar tid på sig och ser till att bandet hamnar så nära som möjligt där staget börjar. Tyvärr hamnar ju det bandet så långt fram så det är besvärligt att få jämvikt. Vi brukar då ta det främre bandet ganska långt bak för att lyckas. Ytan mellan banden är oroväckande liten men hitentills har det gått fint. Mvh Morgan
×
×
  • Skapa nytt...