Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Chrillolin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Chrillolin

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för era tips! När jag tittar i prisklassen 6000:- så ser det ut som man sparar ca 900:- på att köpa där och i de små vinsterna känns det tveksamt om jag vill trassla. Ser dock att 78000:- och 34000:- är en viss skillnad. Hur funkar det med sjökort till dem då, är de alltid utan kort? Såg att någon såldes med worldwide. Vad kostar det annars att köpa till kort till dem?
  2. Har en bekant som ska åka till USA i dagarna och vill ha tips på om det fortfarande är billigare att köpa GPS plotter där. Har tänkt mig något i stil med Garmin 526 som kan passa en marschfart på 20-25 knop. Tips på om det finns någon kedja typ Watski som finns i de flesta större städer så det blir lätt att hitta. (Funkar ju inte med något internetbaserat företag när man ska dit och handla) Är det några problem att få kartor till dem här hemma? Tacksam för tips och erfarenheter. mvh Senast ändrad av Chrillolin | 13 september 2010 | 15:37
  3. Eftersom ingen svarar får jag väl göra det själv då... Det ser ut att vara bränslerelaterat i alla fall Puhh! Helt enkelt slumpen som gör att man letar efter ett eventuellt värmerelaterat fel eftersom värmesummern varnar emellanåt och sedan pajar (antagligen soppapumpen) i samma veva. Hur stor är sannolikheten? Men med murphys lag så.. Hur som helst var jag ute och testade med en separat soppatank och pumpade på blåsan vilket fick motorn att morra till på ett helt annat sett men bara tillfälligt tills soppatrycket förvann igen. Så ett simpelt bränslerelaterat fel när man har sett framför sig att få riva hela motorn! Man ska inte ropa hej för tidigt men jag känner mig ganska säker på att det inte är någon skärningstendens i allafall. Har även testkört oljepumpen enligt instruktion i manualen så den funkar också.
  4. Drog mkt soppa? Bra att få erfarenheter. Menar du att den drog mkt soppa jämfört med en annan 2-takt på liknande effekt eller jämfört med en 2-takt på tex 60 hk? Eller så klart en fyrtakt? Jag kan tänka mig att den drar lite mer än en 60 hk 3 cylindrig även om man inte utnyttjar alla hästar (vilket ju säkert är svårt att undvika) eftersom denna troligen är på större volym och 4-cylindrig. Men lyckas man köra lika lugnt som med en klenare motor så borde det väl inte skilja jättemycket eller? Eller är det en TÖRSTIG konstruktion? Sneaker: Att den stryper tillförseln till två förgasare är ju för att den ska gå snålare men tycker du som använt den en del att den går hackigt eller vad är nackdelen?
  5. Har precis införskaffat en ny båt med en motor som måste fixas till. Frågorna kring motorn var kända vid köpet och är alltså inget annat än lite vinst och förlust. Felet är antingen litet eller riktigt stort. Planen är dock att lägga ned det arbete som behövs för att få ordning på den. Det är bakgrunden, nu till frågorna: Motorn är en Mercury 2-takt 4-cyl 115 hk -89 med separat oljesmörjning. Värmevarningssummer har larmat för tidigare ägare så han har bytt bla: impeller och värmetempsensor samt troligen även termostat (och skvallerstråle finns). men värmelarmet har fortsatt till och från varvid jag tog över här. I samband med överlåtelsen började värmetempsensorn surra när motorn tiltades ned (alltså omöjligt kunde vara överhettad då den inte var startad) vilket gör att man kan misstänka något jordfel eller sensorfel. Jag tog ut båten för en provtur och drog mer eller mindre fullt i några minuter utan att summern började ljuda. Motorn gav mycket bra effekt. Efter att jag gjort några girar och mött mitt eget aktersvall så tappade motorn varv. Troligen drog jag på precis när jag rätat båten och när jag mötte vågorna så gick den ner i varv. Hamnade då på ca 3000 varv. körde förhållandevis lugnt mot hamn och stack sedan ut nästa dag med nybytta stift och provade. I samband med att jag puttrade ut från hamn (då hade motorn varit i gång i ca 10 min) började värelarmet surra. Stängde av och startade igen utan larm. När jag sedan drog på fullt så kommer den inte upp i mer än ca 4-4500 varv och har inte alls den kraft som motorn hade innan. Så vad har hänt? Är det något simpelt bränslefel/eller tändningsfel och detta har inget att göra med värmelarmet och uppkom bara av en slump eller är det något mycket tyngre fel? Om man tänker sig att någon kylkanal skulle vara igensatt? och det inte är värmefalsklarm? blir detta då resultatet, och vad är troligen skadat? Om det skulle vara att den inte får olja från autoluben är detta då ett troligt scenario att den värmelarmar och blir skadad på någon/några cylindrar och vad är då skadat? Summern ska nämligen ljuda stötvis om oljenivån är låg och fast ljud ska betyda värmelarm. jag tror inte den kan känna av om det faktiskt kommer olja till bensinen, men är det så att den går varmare utan oljeinblandning? Så värmeny/oljenyp eller annat? Jag har ännu inte gjort några tester av motorn utan nästa steg jag tänkte göra är att koppla på en separat tank med oljeinblandning i och prova (men är det fel på det är väl skadan redan skedd)
  6. Hmmm... Måste minnas fel, funderade faktsikt på om det var rem eller kanske kedja... Stötstängerna var förträngda. Hur som helst är jag glad för att du inte insinuerade att det var jag som ljög utan bekantingen. Du har så rätt strumpebandet måste det ha varit!
  7. Det sitter en 115 hk 2t 4-cyl murkla på den som skjutsade på rätt så bra. Dock kommer nog den bli en egen tråd för den är lite frågetecken kring. Detta var dock en del av prisbilden så det är inget som grämer. Men jag får vara beredd att lägga ner en del (eller mycket) på den innan det är perfekt. Men det blir som sagt en ny tråd.
  8. Tack! Jag har varit ute och tagit en liten sväng med den och kan av det lilla bara konstatera att lovorden man läst om skrovet stämmer. Jag har tidigare haft en Crescent 49 HT som är 4,70 lång och Fjordlingen är 5,20. Inte så stor skillnad i längd men Fjordlingen känns som en betydligt större båt. Jag gjorde några girar och körde in i mitt eget aktersvall vilket den klöv fullständigt odramatiskt till skillnad från crescenten (som i övrigt är en trevlig båt).
  9. Sökte på biltemas olja och fick 1480 träffar. Detta är inte första diskussionen och diskussonerna ser ungefär likadana ut. Jag avråder så klart från oljan. Ju färre som köper den och till slut kanske de måste rea ut den. Jag hörde förresten om en bekants, bryllings farmors mormor vars gamla Volvo 164 höll på att slå sig i toppen. Byttes till Biltema olja för 169:- för 4 liter och sen gick kamremmen av. Sen känner jag till motorentusiaster som racar gamla Porsche motorer och använder sådan olja men de vet inte vad de håller på med.
  10. Det är alltid samma sak och samma diskussion när det kommer till Biltemas oljor. Sök på nätet så kommer ni få hur många träffar som helst från bilforum där detta diskuteras. Som skrivs längre upp: utgå ifrån klassningen av oljorna och stunta i alla övriga åsikter! Det är förvisso bra för oss som använder biltemas oljor att folk skräms upp. Annars skulle de sälja ännu mer och så småningom börja ta mer betalt!
  11. Det är ju inte jag som är trådskapare men tänkte ändå låta meddela hur det gick. jag var ju med lite på de senaste posterna i den här sent omsider upplyfta tråden. Vi får se om denna tråd lyfts någon mer gång!! Efter att varit och tittat på lite DC båtar så blev det... Ja en HT igen! Man är tillbaka vid sin läst så att säga. De amerikanska båtarna lämnades därhän efter ett tag. tittade på någon enstaka men de som gått i USA såg ut som skräp efter att de antagligen använts året runt. En svensk båt som används några månader och sedan vårdas under vintern blir ju en helt annan sak. Alla sköter ju inte om sina båtar heller i sverige. Var bl.a. och tittade på en Nimbus 21 DC som bara använts men inte vårdats.. Till slut blev det en båt som känns rätt och som nu ska få sig en tillsnyggning. Fjordling 17 blev det alltså till slut och jag ber att få tacka för alla tips och förslag.
  12. Ja jag startar nog en ny tråd, det blir lite dålig struktur annars. Saken var den att jag tyckte det var lite roligt att spinna vidare på den här tråden just pga att den blev uppväckt efter flera år!
  13. Kom igen nu, visst finns det kunskap att dela med sig av! Jag tror jag börjar ringa in min båttyp jag vill ha just nu i allafall, och det lutar nog åt en amerikansk DC som jag kan traila själv (på 30-kärra) och ha på tomten på vintern. Back to back stolarna låter ju praktiskt . Kan man alltid fälla dem till nödsängar/solsängar? Så finns det förslag på amerikansk DC som har praktiska lösningar på utrymmet, är det någon speciell som är smarta lösningar, eller övriga tips? Och vilken motor är att föredra. Är det stor skillnad på förgasarmotor resp. insprut? Prisbilden ligger lämpligen runt 100-200 000:- Senast ändrad av Chrillolin | 26 juni 2010 | 13:54
  14. Tack Sneakier och TommyN för jättebra tips! Den där sunseeker 23 DC var ju verkligen en helt otrolig båt. Mycket båt verkligen för dryga 100k! Designen är väl inte supersnygg men det är väl för att få plats med så mycket utrymme som det blir lite lidande. Egentligen lite för riktig bobåt mot vad jag tänkt mig, men man blir ju samtidigt sugen på att verkligen skaffa en riktig semesterbåt! Uttern 5500 HT och DC ser ju fina ut för att ligga i häradet 150K. Så det är alternativ jag ska lägga på minnet. Jag tror jag börjar ringa in min båttyp jag vill ha just nu i allafall, och det lutar nog åt en amerikansk DC som jag kan traila själv (på 30-kärra) och ha på tomten på vintern. Back to back stolarna låter ju praktiskt . Kan man alltid fälla dem till nödsängar/solsängar? Så finns det förslag på amerikansk DC som har praktiska lösningar på utrymmet, är det någon speciell som är smarta lösningar, eller övriga tips? Och vilken motor är att föredra. Är det stor skillnad på förgasarmotor resp. insprut? Prisbilden ligger lämpligen runt 100-200 000:-
  15. Tack, Jo den är nog också rätt stötig. Säkert en perfekt och förnuftig båt som är lättdriven i lugnare vatten, men jag vet hur det slår när man möter lite vågor på ostkusten. Vill helst ha lite mer flärdfull än nuvarande 70-talare. Är en amerikansk DC något att tänka på kanske? Men vilket är bäst ur utrymmessynpunkt, vill inte ha en båt som bara är stor och klumpit men utan smarta lösningar. Tittade tex på Nimbus 21 DC men den är ju bara stor fick jag känslan av utan att ha så mycket smarta lösningar. Gärna mer förslag!
×
×
  • Skapa nytt...