Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Ribb

Kostnad att ha ny båt/motor dom första 10 åren?

Rekommendera Poster

Detta har jag suttit och klurat på ett tag och märkt att det är ett ämne som inte pratas så mycket om. När man köper en ny båt så är det ju bara att tuta och köra, men delarna slits och måste bytas och genomgå service o.s.v

Finns det några där ute som skulle kunna berätta vad det kommer bli för kostnader under dom första 10 åren typ. Nu förstår jag att det skiljer mellan 2-takt och 4-takt och pris på delar mellan olika märken och var man lämnar in, men jag vill bara veta mellan tummen och pekfingret vad kostnaderna blir. Ska vi dra upp 4 styckna motorer att jämföra mellan då.

* Mercury 115hk Optimax * Mercruiser inombordare 3.0L 135hk  * Mercury 115hk EFI 4-takt * Honda 90hk LRTU

 

/Ribb

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker mig ha läst en hel del inlägg om detta ämne, de brukar sluta med att de flesta enas om att ca 10% per år av båtens inköpsvärde är ett gott riktmärke för underhåll och sådant man behöver. Har man ingen båt förut får man räkna med mer första året eftersom man behöver kringutrustning som man inte kan vara utan, typ flytväst, bensindunk(ar), kommunikationsutrusnint, sjökort.... ja, beroende på vad man har för båt givetvis.

Sedan.... behöver man bränsle :)

Jag tror inte att kostnaden är mindre de första tio åren, man sköter ju underhåll och sådant hela tiden och väntar väl inte med det tills det rasar... förhoppningsvis iallafall *S*.

Hoppas det gav något.

/SiNteXX

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man kan säga att en båt kostar 10% av värdet per år i drift generellt sett.

Visst, ska du lämna in den på vinterförvaring ink all service, tvätt, ligga på relativt dyr båtplats mm så kanske det blir den andelen.

Förvarar du båten på tomten och gör det mesta själv utom själva motorservicen så blir det helt klart mindre. Vår båt kostar dryga 300´ och den kostar långt ifrån 30´ per år i drift.Motorservice kostar några tusenlappar och tvätt, polering mm gör jag själv samt att vi förvarar den på trailer på tomten på vintern.

10% per år gäller enligt min mening mer för riktigt stora båtar i flermiljonersklassen där allt från drivmedel till upptagning och service mm kostar multum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... instämmer med föregående att riktmärket kanske gäller för lite större båtar och då man inte gör något själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man räkna på vad en båt kostar under 10 år så hade jag i varje fall inte råd att ha nån båt. (jag har tre)

En ny båt har inte ens utrustnig som behövs för att sjösätta den.

Sen är det naturligtvis en väldig skillnad om det är en liten plastbalja med aktersnurra eller havskryssare (men det finns väl ingen som köper nåt annat än det senare? wink)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte 10% en årlig värdeminskning av en båt/motor ekipage under de första åren. Jag kan tänka mig att båten minskar mindre i värde än 10% om den sköts, men motorn däremot mer .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...