Jump to content
Tuesday 23 July 2024

Ribb

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Ribb

  • Rank
    Kadett
  1. Tackar för länken StayPuft. =) Intressant läsning, verkar vara en bra båt. Hoppas det kommer fler tester. Är det någon där ute som kört 570cc med 90hk motor?
  2. Var inne på en marina och såg denna båt och blev riktigt sugen. Det är en riktigt snygg båt, dom har satsat på designen. Men hur är den i sjön? Är det någon som kört denna? Det har tydligen sålts en del båtar av denna modellen, trots att den är ny för iår. Så snälla, om det är någon som kört denna båt så berätta hur den är att köra. Mvh Ribb
  3. Detta har jag suttit och klurat på ett tag och märkt att det är ett ämne som inte pratas så mycket om. När man köper en ny båt så är det ju bara att tuta och köra, men delarna slits och måste bytas och genomgå service o.s.v Finns det några där ute som skulle kunna berätta vad det kommer bli för kostnader under dom första 10 åren typ. Nu förstår jag att det skiljer mellan 2-takt och 4-takt och pris på delar mellan olika märken och var man lämnar in, men jag vill bara veta mellan tummen och pekfingret vad kostnaderna blir. Ska vi dra upp 4 styckna motorer att jämföra mellan då. * Mercury 115hk Optimax * Mercruiser inombordare 3.0L 135hk * Mercury 115hk EFI 4-takt * Honda 90hk LRTU /Ribb
  4. Ja då kanske man kan tjäna på att blicka över till grannlandet om det skiljer så mycket. Du har inte namnet eller några länkar till kända båtfirmor i Finland? /Ribb
  5. Är mycket intresserad av denna båt. Är det någon där ute som äger eller har ägt en sådan? Vi är en familj på 2 vuxna 3 barn. (4, 2 samt ett spädbarn) Är den rymlig och duger att sova i? Är den dyr att köra? Låter motorn mycket. Jag hade tänkt mig att åka och provköra, men vill först höra åsikter. Tillverkar Ryds inte denna modell längre? Hoppas på svar. /Ribb
  6. Någon som vet höjden på Ryds 510Gti och Ryds 568GTI, funderar på hur i helsicke jag ska få in den i garaget, som bara är 1.98m i garageporten. Hittar inget på ryds hemsida, står bara längd och bredd på båtarna.
  7. Läste just ett gammalt test på Ryds 18DC från 2007. Där säger de att motorn som är innerbordare mercruiser 3,0L 135hk drar följande: 3800 = 26,5 knop = 24,1L/h = 0,9L/sjömil Om vi nu jämför med Ryds 568 GTI Mercury 90hk Optimax alt 115hk, någon som har siffror?
  8. Hålla MaCro... Vad är det för priser på propparna? Är det svårt att byta propell själv? //Ribb
  9. Stefanius... Ryds 520gtx och 620o gtx är ju charmiga dom med, gillar nog mer 620 av dom. Tycker det är lite förvaringsutrymmen på den, vilket känns viktigt. Men den spräcker min budget totalt. Jag har därimot börjat kolla lite på RYDS 18 DC, mycket pga småbarnen. Då kan man t.om sova kvar i båten. Inombordare med 135hk 3,0L Törstig motor på dom, nån som vet?
  10. Freez... Vilken årsmodell kör du på båt/motor. Så du upplever Yamaha 80hk 4-takt, som i minsta laget, det är ju inge bra. Men vad har vi för motorer att välja på, marknaden är ganska tunn på större 4-takt på 568:an. För köpa nytt är inte ett altenativ för mig. Bläddrar igenom blocket och hitta dessa två som ligger i ramen för min budget: HONDA BF 90 -07 Yamaha F 100 -06 Åsikter om dessa? Yamaha som är från -06, hur bränslesnåla vad dom då? Honda har väl mycket snål modell, även från -07, eller? Förresten var jag och frugan runt och tittade på båtar idag. Både jag och frugan höll på att tappa hakan när vi gick förbi RYDS 568 DCI Vilken skönhet! Vi som har 3 barn på 4,2 och spädbarn. Någon som har erfarenhet av den? Är det samma form som vanliga 568GTI? Den är väl innombordare med 135hk 3.0L om jag minns rätt, så är den motorn lättare eller tyngre än vanliga motorer ?
  11. Tack jarb för svaren. Jag har ägt en Ryds 478GT -07 med 60Hk 2-takt innan, så jag har något att jämföra med. Den kändes liten. Vi är 2 vuxna 3 barn. (4, 2, spädbarn). Vad jag känner nu är att starta med en Ryds 510GTI och köra en säsong och känna efter. Sedan byta upp sig till 568 senare. Men man vill ju hitta rätt direkt. Men de stora kruxet är ju 2-takt mot 4-takt och vilken motor jag ska välja. Det blir iallafall begagnat, så utbudet är lite klent. Vi har följande att välja mellan just nu när jag bläddrar genom blocket: 75Hk 2-takt 75Hk 4-takt 80Hk 4-takt Hittar ingen 90Hk, men det kanske är sällsynt på 510:an??? Är det någon som vet ungefär vad service kostar på 4-takt?? Kamrem, mm /Ribb
  12. Hej på er där ute. Jag är inne på att skaffa en Ryds 568GTI med 90 alt 115Hk -07 eller -08 alternativt en Ryds 510GTI med 75Hk. Vet ej om det blir 2-takt eller 4-takt. Det är där jag skulle vilja ha era åsikter. Jag har lite frågor som skulle vara underbart att få svar på. Med tummen mitt i handen så blir det att lämna in den på verkstad för allting. Det jag vill få fram är om det är lönt att ge sig på en 4-taktare ekonomiskt och hur stor skillnad det är mellan dessa båtmodeller i körkostnad. 1. Skillnad i service mellan 2-takt och 4-takt, t.ex intervaller/pris/material 2. Försäkringspremie skillnad mellan 2-takt och 4-takt 3. Med vattenskidor/ring, är det stor skillnad i soppaförbrukning kontra 2- och 4-takt för dessa aktiviteter? 4. Dessa båtar skiljer ganska mycket i vikt (båt motor), skiljer körkostnaden lika mycket mellan dessa? Båten kommer köras med : 20% Vattenskidor/ring 70% Familjeåkning 10% Fiske Vad skulle ni ha köpt då? Med vänlig hälsning Ribb. Senast ändrad av Ribb | 11 juni 2011 | 11:42 Senast ändrad av Ribb | 11 juni 2011 | 11:44 Senast ändrad av Ribb | 11 juni 2011 | 11:44
×
×
  • Create New...