Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
hobojen

max power regulator

Rekommendera Poster

Jag har en max power regulator till min solpanel på 64 watt.När jag mäter på batterierna så får jag en spänning på 14,60 volt som slutspänning vid 12 grader .Är det inte lite högt som underhållsladdning?Man hör hur det bubblar i batterierna 2x115ah tudor nautica.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att batterierna är fulla då? Under sista steget innan underhållsladdningen börjar ska regulatorn trycka ut mellan 14.2 och 15.5 volt. Batterierna är då laddade till mellan 80-90%. Vid underhållsladdning ska regulatorn ge 12.8-13.2 volt. För mig låter det som att batterierna inte är helt fulla och regulatorn laddar i steg 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för något instrument när du mäter, är det kalibrerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Max ligger på samma nivå. Nu har jag bytt till täta batterier och kopplat om till det läget i Max och har inte hunnit kolla vilonivån än. När man har i läget för öppna batterier har den en funktion som håller hög spånning för att få omrörning på syran och förhindra skiktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har har en spänning på 14,2V (mätt med en kalibrerad fluke) då jag anser att batteriet borde vara fulladdat. Har slutna batterier och ställt min MaxPower för att inte gå upp på sista steget och röra om i grytan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nu i manualen och det står att den ska undehållsladda på 14,2V vid 25grader... Sjunker det under 13,8V börjar effktmaximeringen och cykeln är igång igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att det är nyttigt att röra om i batterigrytan. Det är nog vanligare med underladdade än överladdade batterier. Låt det koka, det håller svavelsyrahalten jämnare sägs det. Vet inte om det stämmer men har hört att det lägger sig tyngre och mer koncentrerad svavelsyra på botten. Ska kanske kollas upp om det bara är en skröna. Ivart fall. Koka batterierna ibland. Det är nog vad konstruktören av laddaren har lärt sig och låter det ske när man nyttjar hans laddare.  

Fyller du bara batterivatten vartannat år ska du köra laddningen hårdare (min egen åsikt). Det är i vart fall en bra mätare på överladdning att man får hälla på vatten några ggr per år. 

Vi hade fel på generatorinstallationen när vi köpte båten för 10 år sedan. Diodseparering som tog musten ur laddspänningen.

Generatorns senseledare hade inte dragits till batterierna. Fick byta batterier efter några år. Laddar nu 14,6V från generatorn eller 14,1V valbart med switch. Fyller inte vatten mer än en liten mängd en gång per år. Plattorna har aldrig tittat upp ur nivån och batterierna är fräscha efter flera år. Kan vara fem år. Åren går snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...