Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Anders_St

Båttoalett regler

Rekommendera Poster

Vad hände med reglerna om båttoaletter? Det har blivit ganska tyst? 

På Transportstyrelsens hemsida finns information om att något ska genomföras men inte att det är beslutatlänk


Aha! bilaga med intressant information. länk

Följande båtar undantas:
- båtar som är levererade för att tas i bruk i, eller har importerats till något EESland,
före 1 juli 1998
- båtar tagna i bruk i något EES-land före 1 juli 1998.
Detta innebär att utrustningskravet ställs på båtar som omfattas av fritidsbåtsdirektivet
samt på nyare båtar som inte omfattas av direktivet.

OK. Min gamla pråm fårn 1983 är då formellt undantagen. Nå. Det lär bli en däckstömning i alla fall när jag byter toaslangarna nästa gång, förmodligen nästa vinter. Men bra att veta.

Och hoppsan!

Transportstyrelsen kommer att planera informationsinsatser och utvärdering för
2012–2016 för att skapa medvetenhet och stödja den attityd och beteendeförändring
som krävs för att efterlevnaden av förbudet ska bli god.

Aha. Någon har insett att många båtägare bara blir förbannade och, ursäkta uttrycket skiter i ett förbud som inte anses motiverat. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en gångs skull någon nytta med den blå EU-skylten som ingen annars verkar bry sig om.

Blå skylt i båten -> tillverkad efter 1998 -> har redan hålltank med däckstömning -> godkänd

Ingen blå skylt -> tillverkad före 1998 -> inga krav på däckstömning

Enkelt att inspektera direkt i fält. Någorlunda  bra tänkt för en gångs skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsens skitjägare börjar förhoppningsvis inse att de silar mygg och sväljer kameler. Har dom  tittat på TV Dokument inifrån: Vårt grisiga hav ?

Östersjön innehåller ca 23 000 KUBIKKILOMETER vatten. Den skit vi båtägare släpper ut motsvarar en flugskit i en tjugofemmetersbassäng. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jo. men nu finns det en massa överenskommelser som man måste uppfylla så man slipper skämmas. Men det här är väl ganska väl avvägt.

Var man ska få pengar till 600 toatömningsstationer i skärgårn vet ju fortfarande tusan. Det ingick inte i utredningen att tänka på nämligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ingick nog inte att tänka överhuvudtaget frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på.

1cl disel, smaksätter 10.000 liter vatten.

Hur mycket disel behöver vi spilla i havet när vi tankar, för att östersjön ska smaka disel?

Det gäller iofs sötvatten. bräckt vatten ligger nog inte långt efter..

 

Ingen skitsak det.. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade denna tråd och tar bort tråden Lag om förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåt nära.

Nu är lagstiftningen nära att toalettavfall inte får släppas ut från fritidsbåtar.

I princip är jag för ett förbud eftersom det inte har fungerat att åstadkomma någon större ändring i vårt beteende på frivillig väg. Vi är tyvärr många som skiter i vattnet i dubbel bemärkelse.

Det som oroar mig är att Transportstyrelsens bedömning är att det ska räcka med mellan 300 och 400 tömningsstationer längs hela den Svenska kusten. Det kommer att innebära långa onödiga seglingar bara för att tömma toan. Har man motorbåt får man göra avstickare på ett antal distansminuter för en dryg slant per distansminut.

Min egen bedömning är att det kommer att krävas ca 100 tömningsstationer bara mellan Arholma och Landsort förutom de som förhoppningsvis byggs upp på mackar, båtklubbar, marinor och gästhamnar. Annars blir det för krångligt att suga så då kommer många att fortsätta att tömma i Östersjön.

Läs mer på www.transportstyrelsen.se/sv/S...

Sätt igång och peppra Transprortstyrelsen med frågor så  att de förstår att de tänkt fel...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det oroande om man bedömmer att de behövs så få stationer runt vår låååånga kust.

En annan sak som oroar är eventuell kostnad för att tömma tanken. Har sett groteska antaganden på över 100 kronor per gång vilket säkert kommer att motverka lagefterlevnad.

Sedan måste tömmningsstationerna ligga bra till. Skräckexemplet är Utö som har 4 stationer på samma brygga där det alltid ligger fullt med gästbåtar på sommaren så ingen kommer åt att tömma. Var där i 2 dygn i somrasoch kunde på hela den tiden inte komma åt att tömma utan fick göra det i sjön (hur tänker dom???!!!) Stationerna måste alltså ligga skyddat där ingen får lägga till eller på en flotte i sjön där man kan välja sida beroende på vindriktning (som i Finland).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv till Transportstyrelsen och tala om dina synpunkter och åsikter!

Läs
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Lamna-dina-synpunkter-pa-foreskrifter-om-toautslapp-fran-fritidsbatar/

Ta kontakt med din båtklubb och andra båtnära organisationer och tala om dina synpunkter och åsikter.

Ett lagförslag är ute på remiss. Det är inte dför sent att påverka!
Remisser ska lämnas till transportstyrelsen senast den 10 januari. Var aktiv innan dess!

Formella remissvar ska skickas till sjofart@transportstyrelsen.se ange att det gäller TSS 2011-71  Föreskrifter om förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåt m.m.

Mindre formella synpunkter kan ockås skickas till  skickas till erik.eklund@transportstyrelsen.se

Den som inte kontaktar Transportstyrelsen och någon båtklubb eller annan organisation nu bör inte ha rätt att gnälla när lagen väl finns på plats.

Mackey

PS
Dessa organisationer har fått remissen så någon av dessa bör du kontakta förutom Transportstyrelsen.

Avfall Sverige
Föreningen Gästhamnar Sverige
Göteborgs stad, Miljöförvaltningen
Havs- och vattenmyndigheten
Kemikalieinspektionen
KSSS (Kungliga svenska segelsällskapet)
Kustbevakningen
Länsstyrelsen i Stockholms län
Naturvårdsverket
Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Näringslivets regelnämnd
Regelrådet
Sjöbefälsförbundet (SBF)
Sjöfartsverket
Sjösportens samarbetsdelegation
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län
Sportfiskarna
Stiftelsen Håll Sverige Rent
Svenska Båtunionen, Miljökommittén
Svenska Kryssarklubben
Svenska Petroleum Institutet
Svenska Seglarförbundet
Sweboat
Svenskt marintekniskt forum
SWEREF skärgårdsredarna
Sveriges Fartygsbefälsförening (SFBF)
SKL – Sveriges kommuner och landsting
Sveriges Redareförening
SEKO Sjöfolk
Sveriges Fiskares Riksförbund
Västkuststiftelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så myndigheterna har ändrat sig genom åren.

Miljötänk 1964:

Verkade inte som länken kom med redigerar med klistra in-länk också:

 

 

 



Senast ändrad av b_syrsa | 21 december 2011 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att jag förstått att Alliansen måste fjäska för MelonPartiet (gröna på utsidan men röda på insidan) men nu går väl f*n på torra land ändå?

Det är så tokigt så det finns bara inte. Kan inte någon snälla, skicka tjänstemän och ansvariga politiker på utbildning i livscykelanalys så de lär sig något om äpplen och päron. Tyvärr har ju MP en hel resväska full av liknande förslag inom samtliga områden så det finns rejält med ammo för att göra skada i stora delar av samhället. Båtfolk är förståss ett lätt byte - men det handlar ju tyvärr inte om att göra miljövinster. *bankar huvudet i väggen*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant det du skriver om livscykelanalys.
mariatherese, kan inte du förklara lite mer vad du menar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns tryggt att leva i ett land som har så lite problem så man måste skapa några att sysselsätta sig med (ex. dom livsfarliga partiklarna som dubbdäcken framkallar, alla olyckor som båtförare med  0,2 promille i blodet bevisligen orsakar, den ofantliga mängd skit som tydligen kommer ur alla som äger en båt o.s.v.). Dom två första exemplen ska vi inte diskutera i denna tråd (har gjort och fortsätter gärna göra det i annan tråd men vill hålla mig till ämnet).

Några intressanta frågeställningar är ju:

Upphör båtfolkets behov om man inte har toalett i båten?

Om inte, är det OK att uföra dom direkt i sjön.

Om inte, får man stå på land och pinka i sjön eller gäller förbudet endast från båt?

Om nu förbudet är generellt, hur ska man kontrollera att alla badande (vilka är tusenfallt fler än båtfolket och borde vara ett betydligt större problem) inte passar på att lätta på trycket när dom är i vattnet?

Detta är bara politik och har ingenting med miljön att göra. I detta fall är vi av beslutsfattarna bortsilade myggor medans dom själva verkar ha kamel som enda rätt på menyn. Till efterrätt tar dom sig en omgång i sänghalmen med miljöpartiet.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi håller oss till skiten...

Tycker alla som Riro att det är ok att släppa ut BAJS rätt ut i närmaste vattendrag?

I sådana fall tycker jag vi gemansamt ska arbeta för att förenkla lagstiftningen ytterligare och tillåta BAJSUTSLÄPP från alla fritidshus rätt ut i vattnet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra tråden där detta diskuterades fick jag lära mig att det är mer skadliga ämnen i urinen än i bajset. Vart har jag påstått att det är OK att släppa ut bajs i närmaste vattendrag?  Jag ställde bara några enkla frågor som grundar sig på det faktum att båtar inte måste vara försedda med toalett. Tycker det är en förbättring mot tidigare då de flesta båtar inte hade toalett och tank. Då dumpades allt överbord där man befanns sig eller hittades i högar på öarna. Med tank kan avfallet dumpas på öppet vatten långt från land (finns det något flytande fritidshus där så tycker även jag att det går att jämföra). Fritidshus ligger ju på land och har därmed inte något problem med begränsat lagringsutrymme. Tycker inte båtägare med toalett och tank ska straffas för detta. Om någon skulle hitta en flytande bajskorv i en badvik så är nog chansen att den skulle komma från en båt med septitank obefinlig.

Naturligtvis är det bra om det i framtiden finns tillgängliga och kostnadsfria tömmningsstationer på strategiska ställen i båttäta områden och kommer själv att använda dessa då det finns tillfälle.

Tycker detta är ett påhopp på oss som har båt som största intresse där ett friskt hav är en nödvändighet för att utöva detta. Vi, om några, är väl intresserade av att påverka miljön så lite som möjligt .

Vad har vi idag för alternativ?

Bygga om 1/3 av båten till septitank så man klarar sig några veckor.

Åka till närmaste tömmningsstation (som ju i stort sett inte finns ännu) även om det är tiotals distans och innebär att köra motor och släppa ut avgaser många timmar.

Göra sina behov direkt i havet på den plats man befinner sig.

Lagra avfallet i befintlig septitank och släppa ut på öppet vatten där det påverkar miljön minst eller i tömmningsstation om det finns i närheten.

Jag kan inte se att det finns några andra alternativ och tycker det sistnämnda är bäst.

Jag är för ett förbud, men då måste det först finnas så många kostnadsfria tömmningsstationer att man alltid har en inom rimligt avstånd och båtfolket ändå tömmer tanken i sjön.

/Robin



Senast ändrad av Riro | 21 december 2011 | 14:38



Senast ändrad av Riro | 21 december 2011 | 14:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar att du inte tycker att vi båtägare ska släppa ut toaavfallet var som helst i havet och att du gärn använder tömningsstationer om och när dessa finns i närheten.

Följ gärna min uppmaning ovan och skriv till Transportstyrelsen m.fl. för att vi ska få ett så bra och lättanvänt tömningssystem som möjligt. Om du fokuserar på att tömninsstationerna måste ligga nära varandra (för annars skiter du i dem) så tycker jag det är en viktig synpunkt att framföra till dem.

Mackey

PS
Ledsen att jag anklagade dig för att tycka att det ska vara fritt fram att släppa ut skiten var man vill även från fritidshus. Jag erkänner, det var en tillspetsad tolkning av ditt inlägg. Orsaken är att du - som jag läser det -  faktiskt förlöjligar hela sugtömningsfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kort så går livscykelanalys ut på att se på en produkt eller process hela livslängd och värdera alla grenar. Det finns också livscykelanalys ur ett marknadsmässigt perspektiv men det är inte det jag avser här. Jag menar alltså att om man skall förändra något, så måste man titta på vilket bidrag det man ersätter det med har.

Med hjälp av livscykelanalys så kan man få riktiga fakta. En sak är t ex att när man skall välja emballage i livsmedelsaffären så är plastpåsen mer miljövänlig än papperspåsen som i sin tur är miljövänligare än en påse av bomull (bomullspåsen måste användas minst 200 gånger). Ibland kan det vara ett ganska trubbigt verktyg och det kan variera lite beroende på olika antaganden man gör - varför man ibland kan få olika resultat t ex beroende på var man gör analysen... men oavsett. Det var ett tag sedan jag läste eller jobbade med det, men principerna lär inte ha förändrats.

Vi gör ett litet kort expriment med de två processerna:

1. Fritidsbåtsägare fortsätter att släppa ut svartvatten direkt i havet. Okej, det blir lite urin och fekalier som bidrar till gödningen av havet. Med tanke på att de flesta jag känner gärna gör sina behov på land om så är möjligt så blir det förmodligen ganska begränsade mängder per båtåkare och år om man tittar bara på det som passerar genom toalettstolen (det kissas ju en del över relingen också men det gissar jag man inte skall förbjuda). Jämfört med övriga däggdjur i vattnen förmodligen ett lingon i en supernova.

2. Fritidsbåtsägare (med båtar av nyare modell) får inte släppa ut svartvatten direkt i havet. Detta påverkar bara en begränsad del av fritidsbåtsägarna. Man kan säkert räkna på hur stor andel av ovan.

På minussidan hamnar det faktum att man kommer att åka omkring med fulla tankar, skaffa sig större tankar. Man kommer att gå betydligt mer för motor eftersom man måste besöka hamn med tömningsstation och där kommer man förmodligen att behöva stå i kö x antal timmar per sommar.

På minussidan hamnar också det faktum att x-antal nya sygstationer skall byggas. Sedan skall de underhållas och bytas ut. Jag kan gissa att den tekniska livslängden kommer att ligga runt max 10-15 år. Här pratar vi ganska mycket bidrag om vi pratar co2.

Sen skall sugstationerna köras med en pump. Förmodligen vill man också hantera rötgaser så jag vet inte om det kanske också behöver köras en fläkt stora delar av sommaren.

Sen skall sugstationerna tömmas och då får det åka runt en slamsugare eller dylikt. Den brummar runt i skärgården och sprider välbehag och co2. Inte heller helt försumbart bidrag.

Förutom drivmedel kommer den att kräva underhåll och förmodligen kommer ett antal nya sugbilar att behövas. Det är också ett bidrag.

I slutändan skall bajset, kisset och 99.5% vatten tas om hand och dumpas antingen där man kan göra biogas av det, alternativt direkt på någon form av depå. Oavsett vilket så kommer fosfor och kväve i slutändan hamna i marken där det så långsamt kan sippra ut i havet igen (förvisso tas nog en stor del upp av växter också... men ändå)

 

Jag är iallafall väldigt tveksam till om någon verkligen har gjort denna ekvation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mening är inte att förlöjliga frågan utan att peka på att ett förbud inte löser problemet utan att att det finns ett väl utbyggt system av tömmningsstationer först. Våra kära folkvalda vill ibland göra det lätt för sig och försöka lösa saker med ett förbud innan andra vägar prövats och utvärderats. Det är ju ur deras perspektiv den enklaste och billigaste lösningen, att skjuta över problemet på någon annan istället för att försöka lösa det.. Ett förbud ska i min mening endast utfärdas om folk vägrar att använda ett bättre alternativ som gjorts tillgängligt. Tycker m.a.o. att dom börjar i fel ände. Nu straffas i realiteten de som har båtar med toa och tank. Hur tror dom att de som har båtar utan toa och tank löser problemet?  Blundar man för det då det är svårare att kontrollera?

Sen finns det ju tillfällen då man är så långt från fastland och tömmningsstationer så det inte är rimligt att åka till en tömmningsstation. Det kommer nog aldrig att finnas så många stationer så detta kan undvikas men om dom situationerna tillhör undantagen tror jag inte detta är något problem.

PS. Jag skiter i tömmningsstationerna även om dom ligger nära varandra, fast då bara indirekt.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag inte haft riktigt koll på varför sugtömning ska bli obligatoriskt.

Nu har jag läst på lite mer på
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Remisser/Sjofart/Forbud_toalettavfall_konsekvensutredning.pdf
om orsakerna till föreskrifterna om förbud mot utsläpp av toalettavfall och tänkte jag skulle sammanfatta så kort det går.

Regeringen vill följa Sveriges åtagande att införa Helsingforskonventionens (HELCOM:s) regler.

Enligt regel 5 i HELCOM:s bilaga IV är det förbjudet att släppa ut obehandlat toalettavfall på avstånd upp till 12 nautiska mil från land.

Det finns också miljömässiga och estetiska argument,
- Fosfor, kväve och bakterier släpps ut.
- Utsläppen av fosfor från båttoaletter i svenska vatten är ca 3,7 ton per år.
- Utsläppen sker under en kort tid av året då Östersjön är mycket känslig för föroreningar, särskilt för övergödning och gifter (t.ex. algblomning).
- Det estetiska argumentet innebär att stora lokala utsläpp av toalettavfall gör det otrevligt och hälsovådligt att vistas i närheten.

Det var lite om varför.

Här kommer lite till om annat Transportstyrelsen tänkt...

Mottagningen av avfall och krav på hamnar regleras genom Sjöfartsverkets föreskrifter (SJÖFS 2001:13) om mottagning av avfall från fritidsbåtar. Hamnarna kommer att vara skyldiga att ta emot toalettavfall.

Mottagningsstationerna är för få och ligger långt ifrån varandra.

Servicen vid mottagningsstationerna är i vissa fall dålig.

Chanserna att uppnå målet ökar, om föreskrifterna upplevs som rimliga av
fritidsbåtanvändarna och av dem som tillhandahåller toaletter i land.

Genom nytillskottet av båtar blir det vanligare med toalettinstallationer.

 Anläggandet av nya mottagningsstationer bör styras av en lämplig organisation eller myndighet. Detta för att enskilda hamnar inte ska belastas med ansvar för att en region eller ett skärgårdsområde får en godtagbar infrastruktur.

Försök att åstadkomma mer tömning i land på frivillig väg har pågott mellan alla berörda parter en längre tid men har inte fallit väl ut. Detta beror på att mottagningsstationer i hamnar inte har byggts ut i någon större utsträckning, samt på att båtägare inte har försett sina båtar med sugtömningsmöjlighet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit till erik.eklund@transportstyrelsen.se på Transportstyrelsen och talat om att om sugtömning ska fungera i praktiken måste det byggas betydligt flera tömningsstationer än de 300 - 400 som Transportstyrelsen bedömt räcka och stationerna måste vara väl spridda.

Min bedömning är att det kommer att krävas ca 100 tömningsstationer i Stockholms skärgård utöver de som förhoppningsvis kommer att finnas på båtklubbar, marinor, gästhamnar och mackar.

God Jul!
Mackey

PS
Ska skriva lite mer under helgerna, till Transportstyrelsen, min båtklubb och till någon mer organsisation. Gör det du ocskå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer en del mailadresser att skriva till

sjofart@transportstyrelsen.se

info@batsidan.com

info@gasthamnsguiden.se

miljoforvaltningen@miljo.goteborg.se

miljoforvaltningen@stockholm.se

ksss@ksss.se

registrator@kustbevakningen.se

sjopolisen.stockholm@polisen.se

registrator@naturvardsverket.se

remisser@naturskyddsforeningen.se

kansliet@skargardsstiftelsen.se

info@batunionen.se

info@sxk.se

ssf@ssf.se

info@sweboat.se

info@smtf.se

info@skl.se

post@vastkuststiftelsen.se

info@hsr.se

Skriv oskå till din egen och angärnsande kommuner samt till din båtklubb.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det klart, förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar införs 2015.

Transportstyrelen skriver på sin webb;
2015 införs ett förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas.

Se vidare http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat konsekvensbeskrivning:

kkk

Transportstyrelsen gör bedömningen att det i praktiken kommer att vara svårt att upptäcka och bevisa eventuella utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar. Den administrativa bördan för Transportstyrelsen, Kustbevakningen, Åklagarmyndigheten och mark- och miljödomstolarna bedöms därför bli ytterst begränsad.

Inget större problem alltså.

Möjligen kan det synas om man ställer sig på badbryggan och pinkar direkt i vattnet. Fast, javisst ja, att pinka direkt i naturhamnen är ju inte otrevligt/farligt och därför inte förbjudet.



Senast ändrad av Anders_St | 08 mars 2012 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar också att man helt ignorerar problemet med att det saknas mottagningsstationer utan hoppas att det ska lösa sig om trycket på att lämna toalettavtall ökar.

Så:

Förbud att släppa ut toalettavfall så vi Sverige uppfyller internationella normer.

Inga mottagningsstationer.

Inget förbud att pinka direkt i vattnet eller tömma toahink.

Ingen möjligher att upptäcka brott mot förbudet.

 

Låter inte som att det blir så mycket ändring att hetsa upp sig över faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem däremot är att man fortfarande talar om ytterligare ca 400 sugtömningsstationer - vilket inte kommer att räcka - och att man också konstaterar att det inte kommer att finnas några krav på att bygga sugtömningsstationer på andra platser än i hamnar.

Om antalet sugtömningsstationer och dess placering inte matchar var fritidsbåtarna faktiskt befinner sig när tanken är full kommer naturligtvis handpumpen ut i havet att fortsätta att användas (som tur är utan större risk för upptäckt).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, man hoppas inte bara...
Det är faktiskt lagstadgat att hamnar måste ha kapacitet att ta emot avfall idag, även toalettavfall efter den 1/4 2015.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Vilket kommer att få mindre ideellt drivna småhamnar att slå igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personer med förmågan att se saker och ting som de är,
blir ofta kallade cyniska av andra personer som saknar den förmågan.
/G B Shaw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns stor risk för det ja, samtidigt som möjligheten att tömma hålltanken i ex.vis Stockholms ytterskärgård kanske uteblir.

Transportstyrelsen skriver även något i stil med att besök i hamnar kommer att öka på bekostnad av besök i naturhamnarnar. Man tro alltså att båtägare plötsligt vill ligga i gästhamn bara för att man kan tömma toan där...

Företag som bygger en station med sugtömning kan locka fler kunder. Fler kunder ger sedan större möjligheter att utöka servicen. Naturhamnar, som inte formellt berörs av kravet på mottagning av toalettavfall och inte på frivillig väg eller genom offentliga insatser bygger mottagningsstationer, kan tappa besökare till förmån för andra hamnar med god service.

Mackey

PS
Jag är för tömning av toalettavfall på andra platser än i våra hav och sjöar, men jag har inte för avsikt att ge mig av från ytterskärgården bara för att toatanken blir full. Då skiter jag i sjön! devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...