mercuryman 0 Postad 17 Maj , 2011 Hej! Jag har köpt en ny garmin 521 så gott som enbart för deras auto guide,någon som har provat?Skriver jag in vart jag vill och sedan följer jag en röd linje.är det så enkelt?Jag tycker inte att manualen beskriver så bra,tackam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 598 Postad 17 Maj , 2011 Du är tvungen att mata in höjd och djupbegränsningarna för din båt först av allt. Sedan väljer du bara vart du vill åka och får då en färdväg. Problemet som finns är att den ibland inte kan ge en vägbeskrivning p.g.a. sträckan går över områden som på sjökortet visas som grunt fastän du vet att djupet är tillräckligt. Annars fungerar det bra men som en vanlig bilplotter är det inte alltid den väljer bästa vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 17 Maj , 2011 Ok det blir spännande att pröva , tack för info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Maj , 2011 Om du kan välja hur kustnära båten ska åka så påverkar det också guidningen. Annars är det väl bara att skrolla kortet till den punkt man vill och göra en markering innan man väljer att man vill ha instruktioner till. Om du åker i områden där Hydrographica har gett ut specialsjökort så syns de inte förrän på en viss zoomningsnivå och först då kan du känna dig säkrare. Kanske måste du ha zoomen inställd på 200 m. Det skiljer på olika Garminplottrar men också på från vilket år kortet är. Senast ändrad av 666D3 | 17 maj 2011 | 20:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 Maj , 2011 Om du bara ska till en mack, köpa livsmedel eller annat tror jag man väljer menyn offshore. Alla radas upp i närmast först som på en bilnavigator och sedan kan man välja och få rutten dit lagd. Som förtydligande till mitt tidigare inlägg gjorde jag en skärmdump från min sjökort som visar hur det kan se ut i gränsen mellan Sjöfartsverkets kort och Hydrographicas. Hydrographicas nya mätningar överst såklart. Senast ändrad av 666D3 | 18 maj 2011 | 20:00 Senast ändrad av 666D3 | 18 maj 2011 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 19 Maj , 2011 Personligen tycker jag att det är helt värdelöst. Eller så lyckas jag göra fel helt enkelt. Trots att jag ställt in både höjd och djup vill systemet alltid ta mig i de allra största farlederna, gärna utomskärs, även om jag bara ska hoppa mellan två ganska närliggande öar. Blir ofta omvägar på minst den dubbla distansen. Och i de fall jag provat att lägga in ett mål längre bort tuggar plottern en bra stund för att till slut ge upp och klaga på minnesbrist. Eller det mest intressanta felet blir när plottern hävdar att jag inte kan starta varifrån jag ligger då det är för grunt och flyttar min utgångspunkt. Och jag har provat ställa både djup och höjd på minimum utan att det blir skillnad. Jag har en 525:a. Förvisso har jag till i år uppgraderat mjukvaran, kanske blir det bättre då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 10 Juni , 2011 Hej! blev det bättre när du uppgraderade?Eller visar den fortfarande dåligt när det gäller auto guiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 20 Juni , 2011 Jag har faktiskt inte testat än med den nya mjukvaran. Återkommer i frågan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 20 Juni , 2011 Jag köpte en 720S, bla för detta med autoguidance funktionen men jag tycker också att det funkar dåligt. Den väljer rutter som jag inte skulle valt själv, väldigt ofta med onödiga omvägar, sen så får jag ofta som svar att det inte går att använda automatisk ruttberäkning trots att djupet i verkligheten är helt tillräckligt. Jag hoppas att det kommer uppdatering på både sjökort och själva mjukvaran. Jannelu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 4 December , 2011 En uppdaterad mjukvara finns för nedladdning där de ska ha gjort vissa förbättringar. Har själv inte installerat den än då sommaren känns långt borta speciellt efter förra helgens snöfall som färgade allt vitt. Info för 720: http://www8.garmin.com/support/ch.jsp?product=010-00835-00 download http://www8.garmin.com/support/software/marine.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 5 December , 2011 Tycker det funkar bra. I somras när vi var på väg hem med vår nyinköpta båt så hamnade vi i (för)dåligt väder i Gävlebukten. Kunde inte fortsätta hemåt(sjösjuk dam mm). Tog fram offshore-menyn valde förtöjning ,retaurang mm fick genast upp en massa förslag varav Skutskär var närmast . Tryckte på Skutskärs-knappen och fick ett fint lila streck i plottern hela vägen till älvens mynning, Autoguidance tyckte det var för små marginaler (djup.närheten till land) för att navigera ända till kaj. Tyckte då att det var vackert nog, alternativet hade varit leta hamn ,lägg ut kurs .göra waypoints i en (väldigt )gungig båt. På vägen i ringde vi hamnvärden och han förklarade vägen upp med enslinjer mm. Kan tillägga att Skutskärs Båtklubb /hamnförening ? var helt underbara att göra med, är nästan glad att vi hamnade i nödhamn. ,blev kvar där i två dygn medans vi väntade på bättre väder. Tycker autoguidance kommer mest till sin rätt när man inte är på hemmaplan men där hittar man ju ändå ,eller hur? Rekomenderas. Mvh Elektrikar´ n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser