Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
JuniBo

Lågpriskedjor och andra icke namnkunniga butiker

Rekommendera Poster

Tjena

Efter en längre tids läsande av inlägg i maringuiden och andra liknande forum så ställer jag mig frågan: varför är man så tveksam inför alla andra än fina butikens produkter? Jag har haft båtar som fritidsintresse  sedan barnsben och köpt diverse produkter från alla tänkbara leverantörer. Min erfarenhet är att det finns alltifrån helt identiska produkter till pissiga kopior, jag garanterar helt identiska men ofta till väldigt olika pris.

Jag har själv bedrivit butiksverksamhet men i en annan bransch och jag vet hur mycket energi man lägger ner på att hitta skarpa erbjudanden och bra produkter till bästa möjliga pris.

Lita till ert eget omdöme, det är ofta inte svårt att se skillnaden mellan kineskopian och orginalet och jag tror inte någon är ute för att dra er vbid näsan men eftersom ni alla själva bara jagar pris så försöker man hitta alternativ. Man får vad man betalar för det finns sällan några genvägar.

Jag har produkter i min båt från i princip alla lågpriskedjor dvs Jula, Biltema, Clas i sjön osv och de prylar som jag valt är inte sämre än de från Marinbutikerna. Men visst det finns åtskilligt som är lika billigt och av bättre kvalité på min lokala marinbutik, rep o skot exempelvis.

Vart vill jag komma med detta dösnack då? Jo det finns aldrig ett svar man måste använda sitt eget omdöme.

En annan point i detta är allt snack om oljor o färger o andra kemiska produkter, tror någon på allvar att Biltema eller andra kedjor har egna raffinaderier, kokar de ihop någon sörja på lagret eller....?  Nä knappast. Men om ni precis som jag är petig med allt som är tveksamt köp den skitdyra oljan istället då.

Låter som en sur jävel nu och det var inte min mening, ville bara säga att ni fattar själv bara ni försöker.

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara säga att ni fattar bara ni själv försöker......så vi som har en annan uppfattning än dig har inte fattat någonting, även om vi skulle ha erfarenheter som går stick i stäv med dina? synnerligen lustigt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fritt att tycka vad man vill, ville bara belysa att det finns ingen automatik att saker är dåliga bara för att de finns i en billig butik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa lågprisbutiker som du nämner har ett väldigt begränsat sortiment,de plockar russinen ur kakan och säljer nästan bara båtgrejjer med stor försäljningsvolym så som båtvårdsartiklar,fendrar,ankare,tågvirke mm,de har inga riggdetaljer.När jag behöver en ny avlastare,pil till windex eller reservdel till rullfocken är jag tacksam att min lokala båttillbehörsbutik finns därför handlar jag där.Jag är väl insatt i marinbranchen och vet att båttillbehörsbutikerna inte har höga marginaler på det de säljer.Biltema och de andra har ju en helt annan inköpsvolym,direkt från fabrik-det är klart att de kan håll lägre priser!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller delvis med. Men efter några år på sjön, har man förstått att det är ingen idé att snåla på kvalitén. Man biter sig själv bara i svansen.

Efter att gått på några nitar, så investerar jag aldrig något som har med säkerhet eller handlar om hållfasthet osv på biltema, jula osv.

Tryggheten i att handla på dyrare båtbutiker är att det oftast är rätt kvalité på grejerna. Det har visat sig att rostfritt inte klarar av det marina livet. 

Jag har slutat orka chansa och spara lite pengar. Lika bra att köpa dyrt och hoppas att det är kvalité. Kanske jag bara haft tur, men det har stämt rätt bra hittils. 

Det har varit en dyr vår, bytt mängder med skruvar, kablar osv och igentligen inte fått båten bättre. Pågrund av att jag varit dumsnål tidigare år.  Om några år visar det sig om jag gjort rätt val?

Min reflekation bara.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är egentligen problemet?

Är det så att de som köper dyrt är avundsjuka på de som kommer billigare undan med sina lågprisbutikinköp?

Egentligen borde de som köper dyrt vara nöjda med det om de föredrar det.

Det är väl sällan de som köper billigt som klagar på de som handlar dyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord,

Jag kanske uttryckte mig luddigt, det jag ville säga var att det finns både bra o dåligt i lågrprisbutikerna och om man kollar lite själv så tror jag man kan sålla agnarna från vetet.

Jag har ingen generell åsikt om att ni inte fattar något men visst kan du och de flesta andra se att en lampa med teakram fråm Biltema för 129:- är exakt densamma som marinbutikerna säljer för 298:-. Likväl som att Biltema säljer skotlinor som jag inte ens vill knyta skorna med, och dessutom inte speciellt billigt.

Varför så negativ, om du tyckër allt är skit som inte säljs av fackhandel så accepterar jag din åsikt men jag instämmer inte.

Alla gurkor är gröna men allt grönt är inte gurka eller...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Optimisten,

Jag håller med, men butik och handel i allmänhet har sedan länge gått mot ett läge där fackhandlarna kommer i kläm. Tro mig jag är mer för kunniga butiker än stormarknader men plånboken styr de flesta av oss och det finns fall där produkterna är helt identiska.

De prylar som är skräp är i många fall inte alltför svårt att känna igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra med konkurrens men som några redan har pekat på så har lågprisbutiker alltid ett mycket begränsat sortiment och kompetens, vill man ha något lite mer speciellt så finns det inte många som klarar det och framförallt om man inte exakt kan hitta det man vill ha. Jag har handlat svåra grejor från Benns vid flera tillfällen och de imponerar på mig, de har inga jättepåslag på specialdelar samt att de kombinerar det med sin mycket goda kompetens. Att de kan skicka rätt delar betyder mycket för mig som kund. Sådana leverantörer hoppas jag ska finnas kvar i den nya lågpriskonkurransen för utan dem så står åtminstone jag som seglare mig slätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlar en del på Biltema, Clas i sjön, Jula mm, men om jag behöver nåt  som hos Biltema kostar 129 kr och hos nån av mina lokala marinhandlare tar 298 kr för, så kör jag inte gärna 12 mil bara för att priset på varan är lägre. Det kostar ju både tid och pengar att köra också.

Senast jag köpte ett elverktyg, när jag var i närheten av Biltema, funngerade det inte när jag kom hem och skulle använda det. Förstod vad problemet var, men kunde inte få isär det med hjälp av anvisningen. Ringde till Biltema och fick anvisning om hur jag skulle göra, som var helt fel och verktyget blev ännu trasigare. Fick köra de 12 milen för att få det utbytt. Det värsta är att det hänt förr.

Sen de båtprylar de har är det väldigt få som jag har användning av i mitt båtliv.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra!!!!!!!!!!!!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser att har du en liten snurrebåt som inte behöver mer än Biltemas begränsade sortiment är det ok att handla där.Behöver du tillgång till ett större och bredare sortiment-handla i båttillbehörsaffären,annars kanske den inte finns kvar när du behöver den!

Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...