Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
bompaholm

Vad välja för Vax och rubbing?

Rekommendera Poster

 


Körde senaste året med TC nano.. enkelt ser bra ut (dock bara i någon vecka). 
Vad skall man använda för medel som är riktigt bra?
Som gärna håller hela säsongen? 
Vilka verktyg rekommenderar ni? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skre ett låååångt inlägg om vaxning och polering av gealcoat här...Som bara inte kom fram/försvann. Varför då?????? Grrrrr...angry

Får skriva om, när jag ser att det inte dyker upp/ner...crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kan bara hålla med. Jag skrev själv nyligen under ca 2 tim ett långt inlägg om hur jag gjorde osmosbehandling på min båt på ett tids- o. arbetsbesparande sätt, och när jag tryckte på Skicka-knappen försvann det bara ut i cyberspace. Man kan få krupp för mindre angry

Dittills hade jag alltid skrivit i Word eller liknande först och därefter kopierat in texten i det aktuella forumet, men när det alltid hade fungerat så dristade jag mig  nu att ta en liten genväg. Det blev ingen genvägblush

Så mitt råd är: Skriv alltid i en ordbehandlare först och därefter kopiera in det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UltraGlozz, är båten ren och fin så är detta ett lättjobbat vax som håller länge.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer till på UltraGlozz.

Först Hempel boat rubbing liquid med maskins/svamp och vatten, torka rent og på med Ultra-en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,ja..Tycker det är kasst när data bara försvinner.. Att behöva knappa i en ordbehandlare först, tyder på kass forumserver. sad

Mitt inlägg, var ett alternativ till dyra polermedel: Jag har använt Autosol och vatten vid maskinpolering. Har använt metoden länge på segelflygplan. Glansen blir riktigt, riktigt fin. Köp en kiloburk på Jula, eller liknande där priset är relativt lågt. Biltema hade förr, men säljer ett eget alternativ. Kanske funkar, har inte provat ännu. Jag har använt 3M fast cut I olika grovlekar. Autosol funkar lika bra......

Kontentan är att ytan måste vara bra innan vaxning. Är det vaxet som gör ytan blank, så håller det inte länge alls. Avänd sedan ett bra vax med UV skydd. Vaxa gärna 2 ggr. 

Hade även skrivit lite om våtslipning av gealcoat. Får kanske göra en helt ny tråd när inspiritionen kommer till baka. (Hatar att skriva om saker. Troligen pga att man är inte toksnabb på tangentbordet =)

Nåväl, lite kort. Har man gulnande fläckar i gealcoat ytan, så beror det på att styren frigjorts i efterhärdning, pga värme. solsken osv. Det går att våtslipa bort, då det lägger sig i ytskiktet på gealcoaten. Kan ibland bli en svag nyans kvar. Men det blir en jäkla skillnad..

 

edit...

More to come! smiley

 



Senast ändrad av Sator | 04 april 2011 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte krångla med ordbehandlare, CTRL C / CTRL V (kopiera/klistra in) räcker bra.

Vad gäller vax och polering så kör jag med Autosol finrubbing först och sedan Turtles Gelcoat sealer, båda dessa produkter vann något test i en tidning för ett par år sedan. Jag lägger på dem med en kraftig, roterande polermaskin. Maskiner med endast oscillerande huvud är inte alls lika effektiva utan fungerar mer som handpolering.

Jag har gjort på det här viset ett par år och det är klart att den är mattare vid upptagning än sjösättning, men det är ju ofrånkomligt.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv produkter från Turtle Wax, som jag tycker fungerar riktigt bra. Om inte båten är alltför matt kör jag med först cleaner, följt av vax och sist ett lager med sealer. Tycker själv att det håller bra under säsongen. 

Resultatet om man använder en polermaskin (av roterande typ) är betydligt bättre än vid hanpolering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinpolering är oslag bart!

Om du polerar båten en halvtimme vid, säg 1000rpm.  Hur många timmar måste du polera om du kör förhand?

Vad kan man ha för genomsnitts rpm vid handpolering? 30? wink

Bara för att förtydliga. Jag använder autosol kromglans på kilo burk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! det verkar som om jag ger mig in i alla diskutioner nu för tiden. då var det dax att besudla denna tråden också. Men jag är så SJUKT ladda inför båtsäsongen så jag kan inte låta bli.

 

Jag ska åka till båten i helgen (23mil, så det gäller att jobba) och göra det som denna tråden berör. Jag är dock inte helt säker på hur jag ska göra med de olika produkterna.

min båt var riktigt misshandlad underhållsmässigt när jag köpte den för 3 år sedan så jag håller fortfarande på att få den i hyfsat skick. förra året så gjorde jag följande

*oxalsyra (penslade på skrovet, stor skillnad, inte 100% men kanske 70%)
*Autosol kromglans och vatten(gör ingen skillnad i vithet men det blir mycket fin glans. maskinpålagt!)
*vax (Biltemas båtvax, fungerade faktiskt helt ok. det pärlade sig fint t.o.m när jag tog upp båten)

I år vet jag inte riktigt hur jag ska göra. 

Först ska jag i alla fall fortsätta med oxalsyra, billigt effektivt och ofarligt för gelcoaten. detta ska göra även på överbyggnaden. 

Autosol är snuskigt effektivt men ren misshandel på gelcoaten (vad jag har hört) och blivit rekomenderad att använda detta endast i nödfall, vilket det var förra året.

Jag tror märket på de finkorniga rubbing märkena spelar mindre roll, (ej autosol kromglans inräknad), utan hur nogrant du applicerar det med maskinen. Har en flaska autosol rubbing liggandes som blir bra. För att nästa år jag gå ner till polich, då det inte sliter så mycket på gelcoaten.

Där imot vaxtipps tar jag imot med öppna dörrar. Ska kika på de ovan nämda märkena.

 

Till sist vill jag bara påminna om oxalsyran. Helt oslagbart! (med min ringa erfarenhetsmått mätt)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol kromglans har jag använt i många år på gealcoatade flygplan, som säkerligen har mycket tunnare lager gealcoat.  Har inte haft några som hellst bekymmer. Är ytan gulnad, kraftigt oxiderad och matt. (känns sträv när man rör den) Så är nog snabbaste och bästa sättet att våtslipa.

Vide reparationer i gealcoat, omprofilering av vingprofiler osv. Så börjar jag med 800 papper för att få bort ytlagret. Sedan 1000,1200,1500. 2000. Detta med lite märkfärg mellan slipningarna. Så man ser var man slipat bort repor osv. Sedan polerar jag upp ytan med Autosol kromglans, vaxar. Blir som nytt!!

Andra riktigt bra polermedel är 3M fast cut serien. Mycket dyrare, men ungefär samma egenskaper som Autosol Kromglans.

Möjligtvis kan man köra en fin polish innan vax. men tycker inte det gör så stor skillnad om man jämför 2st ytor.

Autosolen finfördelar sig (allt polermedel gör så) under poleringen.

Det finns många bra polermedel och vaxer. Köp det du gillar bäst själv, efter att provat dig runt.

Gennerellt, används Autosol av både Flygplanstillverkare och tekniker. Det finns även den gamla metoden med hård tygtrissa och vaxblock. Den används också flitigt fortfarande. Personligen tycker jag den är lite brutal. Har provat den flertalet ggr. Den polerar och vaxar samtidigt. Men jag tycker nog att vaxlagret man får, är nog för dåligt för båtbruk.

 



Senast ändrad av Sator | 05 april 2011 | 23:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns typ lika många sätt att göra detta som det finns båtar. Glasfiberteknik tyckte att det var lite bruttalt med autosol kromglans (och detta var 1 gång) att använda det varje år i 20 år tyckte de var fint för då fick de mer kunder (efter 10år).

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att använda kromglansen mer än vid ett tilfälle så min personliga åsikt är obetydlig. Gelcoaten är dock ca 1-2 mm så jag låter gärna bli att chansa. 

Jag har läst i typ 3 timmar ang. Ultragloss och komit fram till att det blir att köpa en burk med detta. Har fått ortoliga recentioner både här på forumet och utanför det samma.

polerar med maskin tills medlet försvinner (små områden i taget). Sedan handgnuggar du ett lager till (hela båten) som du låter torka i 15 minuter för att sedan torka av. Och vipps så är båten polerad och vaxad, nästan för smidigt... fungerar för heloxiderade båtar. utan att slita på gelcoat. 



Senast ändrad av Gustavson | 06 april 2011 | 00:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter kanon! Jag ska köpa en burk å testa.

Vi har ett flygplan i klubbens ägo, som vi polerat med autosol i minst 20 år (mina föregångare började med metoden) Flygplanet är fortfarande i toppskick i gealcoaten. Iof ska man inte jämmföra flygplan och båtar rakt av. Då båtar är mer utsatta.  Personligen har jag inga betänksammheter att sätta polertrissan och autosol i båten! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni polerar med autosol kromglans/polish och använder maskin, vilken typ av polersvamp kör ni med? Mjuk, hård eller nått annat.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en mjuk eller medium svamp.  Det går med hård svamp ala Biltema på planare ytor.

Är du ovan, så börja med en mjuk. Få in känslan, sedan kan man nästan jämt gå på med en medium. Kraft och varvtal lär man sig snart. Det är inte så svårt som man tror. När man kört med maskin ett tag. Kör man alldrig för hand igen... smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att initiativtageren till denna tråd tycks ha hittat vad han sökte redan efter svar 1. (avd. så tar vi över en tråd och styr den lite som vi vill) :) .

hur som hellst, det är ett intressant ämne och jag skriver för att mjölka så mycket information som möjligt ur mina medseglare (med------ (vad skriver man om motorbåtsåkare?)).

Som sagt ang. Autosol kromglans, så kan jag brar lyssna på andra då jag inte har erfarenhet av de typer av slitageskador.  Jag har även hört, (återigen hörsägen) att om man rubbar med autosol kromglans så ska man efter det köra med mildare rubbing sedan polich för att avsluta med vax. I alla fall polich och vax. Då reporna blir lite för grova för att gå direkt på med vaxet. (observera att jag gjorde inte detta.)

Då blir det minst 3 varv runt båten som jag tycker känns lite overkill att göra om inte båten är i ett stort behov så som efter exempelvis misskött underhåll under flertalet år.

 

Ang. maskinpolerig, glöm inte att ha en vanlig blommspruta/vattenduckspraysprutarsak och duscha på lite vatten så det inte torkar och bränner om du kör med kromglans (detta kan ha nämts tidigare i tråden men tål att nämnas igen). Var även försiktig när du går över skarpa vinklar och hörn då det är bra bett i denna produkt.

 

Jag hittar tyvärr ingen som kan leverier ultraglozz till mig innan helgen så jag få besviket konstatera att det får bli nästa år. Min dealer av allahanda påtprodukter i Valdemarsvik föreslog, när jag pratade med henne på telefon, Internationals nya vax som hade fått bäst i test i någan dansk tidning... Vilken djungel!

ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde sittbrunnen i vår förra båt som ny med den vanliga hushållsrengöringen vim, men det slet hårt på gelcoaten så man fick vaxa ordentligt efteråt. Ytor som var fläckiga och gulnade blev skinande vita. Sittbrunnen såg ut som båten vart ny - en fröjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...