Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
jiwisto

Betalningsförfarande vid kontraktsskrivning?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska snart skriva köpekontrakt hos en båtfirma angående en begagnad motorbåt som jag inte ens kunnat provköra innan kontraktsskrivning p.g.a årstiden och all is. Jag har redan betalat 10% i handpenning på båten för några veckor sedan, och båten ligger dessutom fortfarande kvar på Blocket märkligt nog.

Jag föreslog båtfirman att jag vill betala 50% av resterande summa vid kontraktsskrivningen samt de sista 50% vid leverans av båten om ca 1 mån framåt, för det är först då jag kan verifiera att båten fungerar som den är utlovad när den ligger i sjön när jag ska hämta den.

Båtfirman svarade mig, att jag måste betala hela den återstående summan vid kontraktsskrivning.

Stämmer detta som säljaren säger, måste jag verkligen betala allt vid kontraktsskrivning utan att ens kunnat provköra båten och kontrollera att allt fungerar som säljaren hävdar?

Dessutom tycker jag inte att det känns tryggt att låta båten ligga på firmans mark fullt betald av mig tills jag kan hämta den när isen smält, jag tänker på allt från försäkringsansvar, stöld och i värsta fall konkurs av bårfirman.

Vad händer om båtfirman skulle gå i konkurs under tiden som jag väntar på att få min båt sjösatt av firman då den är fullbetald av mig. Får jag min båt i alla fall eller kan jag bli av med båten till konkursboet och förlora alla mina erlagda pengar?

Tacksam för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte betala allt vid kontrakts skrivning. Då är det ngt lurt om säljaren säger så.

För att en båt ska räknas som din ska du ta den i besittning dvs det räcker inte med att  ha betalt den. Du ska även ha tagit över den. Ligger den kvar på båtfirman och företaget går i konkurs kan du säga farväl till både båt och pengar.

Därmed sagt att du ska betala båen vid leverans,  när du tar den i besittning.  (du kan t.om. komma överens om att segla hem den på säljarens försäkring) 

Att du har lagt handpenning är kanske inte helt lyckat, men som sagt inte ett öre mer till säljaren inan du fått båten.

Senast ändrad av Marrexxx | 25 mars 2011 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marexxx har helt rätt. Du ska inte betala resten förrän du får tillgång till båten och jag skulle aldrig köpa en begagnad båt utan att provköra den först.

Du kan dock ta båten i besittning även om den ligger kvar hos handlaren genom att tex börja montera någon utrustning och placera egna saker i båten.

Jag skulle dra öronen åt mig om handlaren vill ha alla pengar innan du får provköra och överta båten. Jag la handpenning på en begagnad båt en gång vid den här tiden på året. Vid provkörningen kände jag att det inte var rätt båt för mig även om den funkade perfekt. Firman var juste och jag fick tillbaka min handpenning och vi rev kontraktet. All heder åt dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt här innan !!!

En handpeng är just ditt/köparens bevis på vilja att fullfölja ett köp . Om du backar ur måste det regleras i kontraktet att det är möljigt .. typ allvarliga fel(= tolkningsfråga tyvärr)  vid kommande provkörníng  osv . Garantin efter köpet gäller som vanligt i 6månader på fel som inte upptäcktes vid köpetillfället  och inte på nya fel som uppkommit efter en tid ! ( svårt att bevisa ...)

Att INTE vara nöjd är inte själ nog att få handpengen tillbaka , om så inte är skrivit i kontraktet . typ att köparen har rätt att häva köpet ut att säljaren kräver ersättning.

När du betalar en handpeng så skall det i kontraktet stå hur köp skall fullföljas , som lev och betalningsdag . En provkörning MÅSTE du få göra innan full betalning , även det borde skrivas in i kontraktet .

Lycka till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en seriös firma med hyfsad ekonomi så borde dom nöja sig med handpengen, då är ju båten låst av kund. Köpekontrakt o framförallt pengar ordnas till våren när den är sjösatt o provkörd. skulle du backa ur till våren av någon anledning så har väl firman rätt att behålla åtminstone en del av handpengen. Det är ju deras räntedel som dom får då, det borde räcka som trygghet för dom.

Om dom är seriösa o har god ekonomi förstås...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

På den här webbsidan kan man kolla upp soliditeten hos firman du köpt båten hos. Finansnetto och vem som är firmatecknare ex.vis.

http://www.allabolag.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten detalj. Att en köpare lägger handpenning betyder inte i lagens mening att båten är paxad åt den köparen. Bättre är att kalla det delbetalning för då äger du båten i och med att du har har börjat betala den.

Vad som ska ske om båten inte uppfyller vissa kriterier bör stå i kontraktet. Och då handlar det om att båten köps tillbaka av säljaren om man har kallat handpenningen delbetalning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

normalt brukar man säga att säljaren kan använd handpenningen för de extrakostnade som säljaren får - tex i form av extra annonsering - pga att köparen backar ut.

Säger man upp ett köp ska man självklart begära att få tillbaka hela handpenningen, och om säljaren bestrider det ska man begära att säljaren redovisar sina kostnader -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sånt här ska man vara noga med. När jag köpte min senaste båt privat så gav jag 10% i handpenning. Resterande pengar skall sedan föras över när säljaren och köparen provkört båten och att den fungerar såsom överenskommet. Båten låg kvar i hans trådgård i 3 månader, därefter sjösatte vi den och provkörde. Allt till belåtenhet och jag är lika nöjd med båten ett år senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...