Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
gusvo085

Gängtätning för skrovgenomföring & toa

Rekommendera Poster

Byter en kulventil till toan, den sitter på en skrovgenomföring. Frågan är vad jag ska täta gängorna med.

Duger: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Skruvlasning/ eller är det bara för att låsa gängor även om det står att det även tätar gängor?

Jag kan ju även formulera frågan så här: Är Loctite 577 (gängtätning) så pass mycket bättre till detta att jag ska leta upp det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lin är det bästa. Lägg på ordentligt mycket så det börjar gå tungt innan gängorna bottnar om du vill ha vredet åt nåt visst håll. Om det går för lätt kanske en kombination med gänglåsning kan vara bra.

Fick själv göra om det när det gick för lätt. Då gick det med mer lin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lin och pasta. gängtape eller locktite gängtråd (577?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lin är bra till gängorna. Silikon är förbjudet, det funkar inte. Jag har provat Loctite gängtätning och det funkade inte bra, gick inte att få det tätt.

Det går också att använda Sikaflex till gängorna. Se bara till att dra ner Sikaflexen ordentligt i gängorna runt om innan du skruvar fast grejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loctite höjdes till skyarna i en annan tråd här. Det verkar som att alla har sina idéer om hur man bäst gör detta. Jag vill nog ha den lösning som är idiotsäkrast, lin och sådant kräver ju visst kunnande om metoden. Någon gukka som man smetar på verkar enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proffs jag talat med säger lin är det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför lin är bättre än gängtejp är väl att det är ett levande material på det sättet att det sväller i vatten. Blir det då lite dålig tätning har det chans att täta själv när vattnet tränger in i de linfyllda gängorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lin är det bästa men om man vil ha något klet så fungerar sikaflex. Har aldrig misslyckats med sikaflex om man tryckre ner det ordentligt i gängorna. Däremot fick jag ta upp en båt ur havet igen när jag provade med Loctite och kleta dit sikaflex istället. Sen dess är det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv aldrig provat Sika och lin men blir det bara tätt så får man med Sika efter några dagar en låsning. Ibland kanske man inte kan dra gängorna i botten och då vill man ju att det inte ska gå att snurra runt t.ex en kran.

Sikalåsning blir nog också lagom hårt att lossa när det blir dags. Två stora rörtänger istället för vinkelkapskiva som annars kan vara värsta alternativet. Ska testa det nästa gång. Jag satte en extra bottenkran under den vanliga toatömningskranen för att kunna byta ev. kärvande kran utan att ta upp båten. Då blev det lite svårt i höjdled att dra gängorna i botten eftersom jag hade ett hål i skottet som kranarmen skulle passa i. 

Perfekt då att ha en lösning för bra låsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en skrovgenomföring kan väl egentligen innefatta fler aspekter än bara gäng-tätning och -låsning? (För det kan ju läcka även på andra ställen än just mellan genomföringens- och dess  låsmutters gänga, där iofs lin nog är betydligt bättre än t.ex. ickesvällande plastgängtejp.)

I alla fall om genomföringen är grov och råkar sitta i en icke-plan del av skrovet, tänker jag mig? (De antagligen medlevererade gummipackningarna för den breda flänsen på in- resp utsida kan då eventuellt få dåligt kontakttryck just i skrovsvackan resp ytterkanterna? Se min för tydlighets skull överdrivna skiss.)

Med sikaflex så kan man i sådana fall sas formgjuta sin packning direkt på plats, dvs kleta in rikligt men knappt dra åt genomföringsmuttern alls, samt ha provisoriska distanser (typ inpillade tändstickor under tätningskanterna). Först när sikan stelnat till en gummilik packning av önskad tjocklek (här då tändstickans ca 2 mm), så kan man pilla bort dessa och efterdra för bra packnings-kontakttryck.
Resultatet bör då bli en customiserad gummilik o olikformigt tjock packning som vid efterdragningen ger ganska likformigt kontakttryck äver den böjda skrovytan/svackan.
Trixet är nog att vid formgjutningen använda släppmedel (tunt lager fett på muttern borde funka bra?), så att muttern lätt kan roteras även vid efterdragningen utan att sabba tätytan. Och efter att sikan torkat ordentligt så kan man ju helt enkelt lossa muttern några varv och lägga på en bra gänglåsning (och som sagt naturligtvis avlägsna exemplets instuckna distans-tändstickor).

Efterdrar man slutligen ordentligt så vore det väl ändå själve f-n om det läcker eller muttern skakar loss??
Skulle själv alltså använt sika och gänglås-vätska enligt ovan, och om skrovytan är påtagligt svängd (ickeplan) faktiskt även skippat ev medföljande gummipackning (till förmån för extra tjockt gjutna sika-packning).

/ Thomas

post-10006646-1394236647,4623_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas.

För tydlighetens skull vi diskuterar vi två olika saker här.

Först var det gängorna på kranen som sätts på bottengenomföringen. Lin och Sika kanske bäst.

Sedan kom själva bottengenomföringen in. Där blir det inget lin utan Sika. Speciellt på den svängda ytan. En gummipackning skulle funka på plan yta men jag tror att de flesta båtvarv kör Sika och det är nog den sikraste metoden. Förlåtande t.ex vid ojämnheter och man får en limmande effekt av Sikan när den härdat. Den blir verkligen som gummi när det härdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema säljer något som heter VVS-hampa till ett mycket bra pris.

Motsvarar det Lin?

Om ja, är det ok med det och Sikaflex för toagenomföringens gängor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert bra, men å andra sidan kostar det inte mycket hos en VVS handlare, sen skulle jag inte använda detta ihop med sika, det finns en pasta/fett som man använder ihop med lin, jag brukar repa gängorna lite så att det blir lite strävare för linet så att det inte åker med runt, linda linet åt det håll som gängorna går. Busenkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...