Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Code24

Avluftning bensintank

Rekommendera Poster

Hej, har en Regal 2465, som spyr ut soppa när jag tankar fullt. Dom blir rätt sura på sjömackarna vilket är förståeligt. Är det någon som vet hur avluftningen är konstruerad. Är förmodl. stopp någonstans. Fast med dagens soppapriser är kanske full tank ett mindre problem.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte avluftningsslangen är klämd någonstans, det brukar sitta ett nät i bordsgenomföringen, detta är ofta igensatt av vax med mera.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du säkert konstaterat att läckaget sker via avluftningen? Kan ju ev vara ett defekt tanklock eller felaktig anpassning av interna påfyll-slangen?
(Jag förutsätter då - liksom väl Magnus ovan - att avluftningen sker genom en högre belägen separat bordsgenomföring?)   

Bensin har ju olika densitet/täthet beroende på vätske-tempen, och om kall bensin tankas så utvidgas den sen ganska obevekligt om omgivnings-tempen är högre. Bensinpumparna har ju sitt automatiska överfyllnads-skydd, där man förmodas tryggt kunna lämna pumphandtaget åt sig självt?

Men det skyddet bygger rimligen på att gas-mottrycket i påfyllningsröret möter nån sorts universell standard? Dvs att påfyll-röret har tillräcklig längd och samtidigt är tillräckligt trångt för att gasmottrycket skall hinna utlösa autostoppet i tid. (Ökad längd ger bensinen mer expansions-utrymme utan att bensinpumpens känsliga gasmotflödes-detektor påverkas, funderar jag??)

Tror alltså att du kan ha läckage via själva tanklocket*, och att en längre båtintern påfyllslang kan hjälpa?? (Gissar alltså alltihop, för själv tankar jag ju segelbåten ytterst sparsamt med runt 35 liter per säsong ... :)

*) Tankventilationen sitter väl normalt ansluten i tanken/tankarnas översta del, och har klen slang. Detta borde väl därför inte påverka bensinpumpens känsliga gasmottryck-autostopp, i nån större utsträckning? Tankningen sker ju i högt tempo så själva påfyllslangens längd&grovlek borde vara helt avgörande för när stoppet sker?? För pumpens pistolhandtag är ju enda mätkriteriet för autostoppet och måste därmed styras enkom av gasmottrycket.)

/ Thomas

Edit: Vid närmare eftertanke så förefaller läckage-platsen (tanklock eller avluftning) mindre viktig. Det är nog snarare båtinterna påfyllslangens utförande som kan misstänkas vara dåligt anpassad till våra nordiska förhållanden map bensintemp&autostopp?



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 mars 2011 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har samma problem som jag har. Jag har en svacka i slangen till avluftningen så att efter jag tankat fullt så får jag diesel stående i slangen. När jag sen tankar nästa gång så kommer den gamla soppan ut ur avluftningen till allas förtret.

Man tycker ju att det borde sugas tillbaka när man kör men jag tror att det suger för sakta.

Jag ska försöka att få fall hela vägen på slangen men har ett par skott som ska passeras och det är inte säkert att det går.

/Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får modifiera mitt tidigare inlägg som byggde på gissningar, bensinmackens pistolhandtag känner inte trycket på det sätt jag antog. Tankar nog för sällan numera, men autostoppet aktiveras ju när bensinnivån (vätska inte gas) når några enstaka centimeter upp på pistolens pipa. (Skulle kanske både tanka och tänka lite oftare ... :)
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http://www.pa.msu.edu/sciencet/ask_st/122591.html&rurl=translate.google.se&anno=2&usg=ALkJrhibDhJDoFR_2OdcJ1IUYi3olgGhBA

Bensin expanderar tydligen 4,5 gånger så mycket som vatten, enligt länken nedan. Så helt klart bör man inte toppfylla tankarna, utan lämna X procent luftvolym ovan vätskeytan.
(I mitt fall där bensinen ofta tankas i 10L-reservdunkar för senare tankpåfyllning, så motstår locket gasens tempberoende övertryck hyfsat. Men knappast vätskans, så nån sorts tumregel för hur hög nivå - centimetrar från dunköppningen räknat utifrån dunkens form/restvolym - man normalt vågar tanka, kan nog vara bra?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_dispenser

I ditt fall finns ju däremot en ventilations-öppning så nåt gastryck ska väl normalt inte uppstå normalt. (Alltså om den inte exempelvis råkar vara blockerad av en skvätt bränsle enligt inlägget ovan.)
Men likafullt måste väl bensinen få ha plats att expandera sina X procent för att inte flöda över?
Nu har väl påfyllningshålets båtinterna slanganslutning ungefär samma diameter oavsett tankstorlek, mest en anpassning till mackarnas pistolmunstycken? Så har man en rejält stor tank/tankar blir ju därför volymen X i slangen väldigt liten i procent räknat, så risken för värmeexpansions-läckage borde bli stor.
Hur stor är då volymen X, alltså den volym man bör lämna otankad för säkerhets/miljöns skull? Kanske hela 9% av tankvolymen, enligt sajtens förvisso svårtolkade resonemang?
I så fall blir ju din båt nästan omöjlig att toppfylla, för när autostoppet väl reagerar så är procentsiffran sen länge överskriden? Och nån annan bra metod att stoppa påfyllningen innan autostoppet reagerar finns väl inte, annat än vaga kalkyler utifrån tankmätarens position före tank-starten?
 
Om ovanstående fundering skulle vara sann så skulle ju såväl båtar som bilar flöda över ofta, så nåt skumt är det. Kan kanske tanklocket/ventilationsutloppet motstå även det höga bensinvätske-trycket, eller har kanske ventilations-slangen en inbyggd expansionskammare?? Verkar ju osannolikt, så ett klokt råd kan nog vara ...
Kolla i första hand hur det funkar för andra båtägare med samma båttyp som din!

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1 skrev: Hur stor är då volymen X, alltså den volym man bör lämna otankad för säkerhets/miljöns skull? Kanske hela 9% av tankvolymen, enligt sajtens förvisso svårtolkade resonemang?

Om man tittar på volymutvidgningskoefficienten för petroleum så är den 1 liter per m3 och grad (dvs 1 promille). Det betyder att i en fylld 100 literstank kommer bränslet att expandera med 1 dl per grad när temperaturen ökar.

Vad detta betyder i praktiken orkar jag inte fundera över, men om man har en avluftning som fungerar så att det inte blir övertryck i tanken så lär man inte behöva lämna 9% tomt i alla fall. Det skulle krävas 90 graders temperaturhöjning för det. Men om man toppfyller med kallt bränsle som sedan värms upp till 20 grader så borde det kunna rinna över?

[ Vatten utvidgar sig mindre precis som du skriver, bara med 2 dl per m3 och grad vid temperaturer kring 20 grader celsius. Så risken att vattentanken överfylls är mindre. Om det nu är en risk... ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar rätt vad Du skriver så får Du ut soppa genom avluftningen vid fulltankning?

Jag har samma problem och det  beror på att avluftningen mynnar i skrovsidan och tankning sker 20 centimeter högre upp på däck, så om Du fyller för mycket så rinner det ut genom avluftningen.

Smart norsk konstruktion! Du måste alltså sluta fylla straxt innan det är fullt. Jag har lärt mig höra på klucket i tankningsröret när det är dags att sluta. Funkar oftast.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min Yamarin 64. Det sprutar ur avluftningen alternativt upp ur påfyllningsröret innan tankpistolen slår ifrån. Anledningen till detta är att lyran på slangen till avluftningen inte går hela vägen upp till däck, se bilden. Tjocka slangen med 2 slangklämmor är påfyllningen, den andra är avluftningen som går upp o vänder alldeles för tidigt o sen mynnar ett par decimeter ovan vattennytan. Självklart är det även omöjligt att nå skiten för att fixa det då det är monterat innan skrov o däck sattes ihop.  Förmodligen likadant på din. Tanka en bil är aldrig några problem, sorgligt att man inte kan lösa detta på båtar...



Senast ändrad av jarb | 06 mars 2011 | 06:50

post-26269-1394236634,8628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb:
Ja, ventilationsslangens bukt borde ju rimligen gå så högt som möjligt för att minska läckrisken. Märkligt slarv av tillverkaren precis som du säger.

Tomas99:
1 promille verkar betydligt rimligare, var fasen kom de där framslarvade 9 procenten ifrån egentligen?
Kollade i min wikilänk igen och det finns ju ett tydligt räkneexempel där 37,2 liter vid -1 grad blir 38 liter vid 29. Dvs 2,15 % mer per 30 grader, eller 0,072% per grad. En knapp promille som sagt. :)

Om man lyckas sticka ner pistolhandtaget säg 15 cm så stannar pumpen kanske vid vätskenivån 13 cm under däck. Slangen har väl ca 40 mm:s innerdiameter så ytterligare 1,6 dl ryms då, om jag räknat rätt. Om man antar att bensintempen inte stiger mer än 10 grader efter tankningen så kan man då ha max tankrymd på bara 16 liter (eller 22,6 liter räknat på wikis 0,72 promilles utvidgning per grad.)

Verkar ju finnas klar risk för läckage om man tankar ända till autostoppet med normalstor tank !?
Sommartid kanske bensinen håller vattnets 20 grader och kan väl sen sakta stiga till 30 om det är värmebölja, så man kanske bör dra iväg någorlunda kvickt efter tankningen så förbrukningen överträffar värmeutvidgningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för alla svar. Soppan sprutar ut genom påfyllningsröret innan pistolhandaget slår ifrån.

Har inte haft det problemet tidigare. Det går ca: 270 liter i tanken. Får försöka hitta avluftningsslangen och kolla att det är fritt från skit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur brukar avluftningen vara konstruerad inne i tanken, jag har tagit bort locket på tanken (fast inplastad) och det går iväg en slang inne i tanken från avluftningen, är det bara för att inte få en luftficka längst fram i tanken eller finns det något annat krux med det? locket är skit litet och tanken är typ full så man ser ingenting..  Bra tips med att inte ha någon svacka på slangen för avluftningen har haft samma fenomen vid tankning men aldrig brytt mig om det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade på ovan problem en gång vilket visade sig vara rester från polerrondell och polermedel som satt igen luftaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...