Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
Litorinahavet

LANDKRABBA?

Rekommendera Poster

Hej ! Som Ni ser är jag helt ny på Marin Guiden. Verkar intressant! MEN hittar inte förklaringen till begreppet LANDKRABBA. Gissar att det har att göra med hur länge man varit med - eller ?

Kan mycket väl leva med denna beteckningen för man blir ju aldrig fullärd men har man hållit på med båtliv i mer än 50 år så måste jag erkänna att begeppet stör något lite....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du liksom jag lite skrivklåda stiger du snabbt i graderna. Ibland skäms jag lite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till MG Litorinahavet.

Är det i dessa historiska vatten du seglar?

Litorinahavet hade väl den nuvarande förbindelsen med Kattegat. Bräckvatten och betydligt större yta. Stockholm fanns väl inte, knappt ens  nån enstaka ö och Mälaren var en vik. Likheten med Östersjön var väl att även då var vattnet syrefattigt med döda bottnar.

Men gradbetekningen gäller ju. ju mer trams man skriver ju högre grad får man. Kvantitet belönas framför kvallitet.smiley

Westfjord - det är tur att det finns nån som behöver skämmas en aning mer än jag. wink

Pa sailguide finns det en kille som i sitt 3000;e inlägg skrev att han tycket att det efter 3000 inlägg var dags att lägga av och tackade för sig. Det kom upp en tråd där man gissade hur han skulle förhålla sig i framtiden. En del trodde att han skulle komma tilbaka ganska snart. Nu är han uppe i 7427 inlägg, så vi ligger i lä Westfjord. Å andra sidan är hans inlägg i regel mycket kunnigt skrivet. Även där ligger vi i lä.

tommy

ordbajsare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ju inte så lätt när man som jag är messerschmidt och bara MÅSTE dela med sig av sin kunskap till stackars mindre kunniga. :-P

Senast ändrad av Anders_St | 24 februari 2011 | 07:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill oxå messersmitta.

Landkrabba en som aldrig går ut i en båt. enl:

http://www.folkmun.se/definition/Landkrabba 

Är du en Landkrabba eller pirat, testa här:

http://www.expressen.se/resor/1.1278638/ar-du-en-sjorovare-eller-landkrabba-gor-vart-test 

Landkrabbor såg jag i västindien låångt från havet och ca 30 högt berg. Mycket skygga omöjliga att fånga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...