Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Rolle85

Polera och vaxa

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte polera upp båten ordentligt med polermaskin till våren. Fungerar det på samma sätt som med bil, dvs först polera och därefter vaxa/försegla porerna? Vilka produkter rekomenderas på en båt från 1998 med vitt skrov. Har biltema båda produkterna? Kan man även ha dessa produkter (polera och därefter vaxa) på själva motorkåpan?

mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför maskinpolera bort värdefull gelcoat?

Har med åren kommit till slutsatsen att slipande. rubbande eller annat mekaniskt polerande i grunden, och på längre sikt, är negativt. (Utom möjligen för båt-utseendet enskilda år, men vem kollar sånt när båten väl är i sjön?)   

Att så skonsamt som möjligt, gärna kemiskt (ej slipa etc) avlägna ev smuts eller oxidlager enkom i syftet att få fäste för nya lager av kemprodukter, har jag numera som grundläggande princip. Varför gnaga på båtens gelcoat eller för den delen teaklisters material-tjocklek i onödan??

Lägg på nya lager (vax, teaklack) ovanpå istället, för den dag du skall sälja båten så är detta en tillgång då den tål djuppolering/ djup-teaklistslipning inför försäljningen.
(Tyvärr är nog fördelen med t.ex. kvarvarande gelcoat-tjocklek inte uppenbar för hugade köpare, och därutöver svår att demonstrera. Teaklisters tjocklek är ju däremot rätt uppenbar, men men.)

Men som allmän princip bör nog - i det längre perspektivet - mer lager helst läggas till än som tas bort? Slipande/ polerande är som sagt i grunden kontraproduktivt.
Principen är ju dessutom perfekt för den late, för tröttsamma mekaniska gnaganden med trasor/ slipklossar/ slipmaskiner mm blir mao lätt att argumentera emot, med typ;
Hade naturligtvis älskat att få gnaga och slita med t.ex. putstrasor/maskiner, men ekonomiskt/miljömässigt föredrar jag av samvetsskäl att försöka bevara båtens ursprungsmaterial, och istället träna/slita på nåt gym, nåt sånt ... ;)

Men det tar måhända några års synbart slitage för att fatta detta enkla och långsiktiga perspektiv, misstänker jag efter att ha negligerats fullständigt i tidigare trådar av samma putslustiga karaktär??

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 22 februari 2011 | 18:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så..vad rekomenderar du för produkt och hur ska jag göra? Smeta ut polering och gnugga med polertrassel? Därefter vax?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ungefär så.
Brukar själv tvätta båten med vanligt diskmedelsvatten, borsta litet med däckssvabben och skölja. Fläckar av tex hamnarnas gummidäcks-fendrar kan man sen ta med aceton, efter att båten torkat.
Tar sen till polish, men med ganska lätt hand. Låter vissa fläckar vara kvar om de envisas, hellre än att gnugga för mycket. Därefter vax. Till både polishen och vaxet använder jag små tygtrasor för påföringen/slipgnuggandet samt båtbutikens putspappersduk på rulle för blankningen, som lätt kan bytas ofta. Just att man byter pappersduk lite oftare gör att friktionen minskar och gnidandet går lätt.
(Kör med tre papper i följd, där ettan tar det mesta och blir smutsig snabbast. Den gamla trean får bli tvåa som i sin tur får bli ny etta efterhand som putsdukarna byts. Slutligen ett snabbvarv runt båten för koll/efterputs av ev glanslösa missar.)
Använder f.ö. ett ganska dyrt vax från båtbutiken - Turtle boat wax - men Biltemas billiga polish.

Har målat bordläggningen för ca 12 år sen pga tunn gelcoat, men ovandelen klarar sig nog några år till om jag tar det riktigt lugnt med putsandet. Ovandelen slits mer (sandiga skor etc) och bör därför ha hård  tvåkomponents-färg samt har en massa beslag mm som helst bör tas bort vid lackning. Skjuter därför på detta bök så länge det går.
Första tecknet på tunn gelcoat är nog att plasten ser lite flammig ut med aningens mörkare avlånga krokiga stråk, dvs man ser delvis rakt igenom gelcoaten, ser alltså ut som om någon vid tillverkningen använt en borste mellan gelcoat och själva glasfibern?  

Någon som har nåt tips eller nån annan bra och skonsam metod, finns säkert många fler bra/bättre metoder?

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 23 februari 2011 | 18:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var köper du de där pappersdukarna som du polerar med? Samt vaxet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill minnas att jag köpte Turtle Boat Wax på OK för några år sedan. Test där. (kanske inte nu men frampå)

Jag är av den åsikten att det inte sliter speciellt mycket på gelcoaten om man polerar lite. Erkänner att jag kan ha fel och det skulle inte vara första gången isf cool

Gelcoaten oxiderar lite varje år. Det är huvudsakligen denna oxid som man kan polera bort utan att riskera livslängden. Det fastnar gärna smuts i denna oxid som gelocoaten inte mår så bra av så den tar jag helst bort. Sitter den för hårt struntar jag i den.

Sen är det viktigt att man lägger på något som skyddar gelcoaten så den oxiderar mindre än om den är oskyddad. De första åren är skyddet genom topcoaten (det vaxrikare yttre skiktet som bildas av släppmedel i formen) ganska bra och det räcker oftast att tvätta och vaxa.

Senast ändrad av ChristerN | 23 februari 2011 | 19:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade hjälp av ett proffs förra året. Normalt polerade han bilar och vill testa med samma grejer och metoder på en båt.

Han polerade min bil med polermedel från M3. Använde olika grovlekar på polermedel beroende på behov på olika delar.

M3 produkter tror jag kan vara svåra att få tag på för oss amatörer men det finns andra produkter som är motsvarande vad proffsen använder.

Otroligt resultat. Aldrig sett något liknande. Blått och vitt skrov som blev bättre än vad det varit som ny. (jo man vid polering blir det bättre då ytan blir jämnare)

Ska bli intressant att se hur mycket av detta som kvarstår till våren.

Så det behöver knappast vara båt produkter för att polera.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 23 februari 2011 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Poler material finns det massor av, största skillnaden brukar vara hur lättarbetade dom är. Dom flesta märke går att få tag genom webshopar, oavsett om man vill ha 3M, Autoglym, Smartab etc etc.

Ett bra polermedel(helst ett som inte fläckar ner), en kombinerad polering/vaxning och sedan något lackskydd. Själv köpte jag Smartabs material då jag hade testat det förrut, en grovpolering, ett kombinerat polish/vax och ett lackskydd. Maskiner kan man köpa billiga på biltema/jula etc och dom gör jobbet. För lite mer oväsen men det kan man leva med.

Jo, jag erkänner det var på en bil men arbetetsättet är det samma. Arbeta i sektioner och kör hellre lite i taget och 2 ggr. Passa sig när man polerar över vassa kanter då aggressiva polermedel kan ta mer än man tror. Håll polertrissan fuktig under tiden man polerar.

Youtube är fult av filmer med förklarande filmer.

Maskinerna jag köpte var billiga
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vax--och-polermaskin-2-x-95-mm/
http://www.jula.se/polermaskin-134789

Senast ändrad av Sueco | 23 februari 2011 | 23:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med.

De maskinerna som hänvisades duger gott för oss som bara polerar enstak båtar eller bilar.

Proffset som polerade min båt sade precis detta även om han hade en dyrare maskin så sa han att han provat Biltemas och den duger bra.

Angående 3M

Har du någon länk till en sådan webbshop?

3M är inget mirakelmedel men är precis rätt för att göra jobbet riktigt bra. Precis som jag anser att ska man meka så föredrar jag typ Bacho verktyg. De löser inte mina ofullkomligheter men de är garanterat rätt val.

BIlen kör jag till rekondfirma av ett stort märke för lackbehandling och återkommande behandlingar (ingen reklam) men båten polerar jag själv och vill uppnå samma nivå som proffsen gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exempelvis Viking har polerduksrullar (nr 08656) och turtle marine wax (har bytt namn, nr 07221) ... http://www.vikingyachting.se/index.html

Vet inte om vaxet är särskilt bra egentligen, har inte jämfört med annat. Latmasken i mig skulle kunna tänka sig ett kombinerat poler- och båtvax, finns nåt rekommendabelt sådant? (Eftersom jag ju ändå polerar sparsamt så spelar det ingen större roll om det ev har dålig polerande effekt.)

Nåja, min båt är nära 40 år så visst håller gelcoaten ett tag. Vet iofs inte hur föregående ägaren polerade, kanske överdrivet hårt? Men det ställs ju en hel del frågor om gelcoatfärg här på forumet så viss försiktighet med polerandet kan nog vara bra.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En webshop med det mesta du kan tänka dig, nej jag har inte använt dom då jag köpte av lokala Smartab leverantören men om jag inte minns fel är dom en av dom större i Sverige

Bollnäs Bilvårds webshop

Är lite osäker på om det egentligen skiljer så mycket mellan gelcoat och billack, kan tänka mig att gelcoat är lite mjukare. Finns säkert någon som har bättre kunskap då jag bara testat lite på en båt engång och märkte ingen större skillnad. Det jag själv är mest fundersam på är om oxideringen i 2k färg och gelcoat är samma?

Senast ändrad av Sueco | 24 februari 2011 | 14:27

Senast ändrad av Sueco | 24 februari 2011 | 14:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolle 85:
Tack för länken, nu leker jag iofs lite med tanken på att helt sonika blanda X% av polishen direkt i vaxet? :)
För putsandet är ju en lite trist sida av båtlivet, och jag har tre flaskor av var sort ståendes (eftersom varje gnugg-medhjälpare av praktiska skäl bör ha var sin flaska).

Ett kvalitetsvax bör ju sitta kvar länge och bilda en skyddande yta, medans polish väl mer kan liknas vid en tillfällig okomplicerad slippasta?
När man har putsat helt klart för sjösättning återstår ju bara ett väldigt tunt blankt vaxskikt, vad skulle lite slippasta-rester i detta göra för skada?
(Hemmablandning spär ju iofs ut det förmodat högeffektiva skyddsvaxet, så torrt superfinkornigt slipmedel utan egen vätska direkt i vaxet vore nog egentligen bättre?)

Oxidation och UV-strålning är nog två av de viktigaste gelcoat-nedbrytarna? Vad gäller uv så har ju bra utomhus-klarlacker ofta inbyggd solskyddsfaktor, men lacker bildar väl ett betydligt tjockare skikt.
Inte lätt att skydda med tunna ljus-transparanta skikt förmodar jag, men just vit gelcoat reflekterar nog även uv-ljus bra och är nog en fördel. Mörkare gelcoat absorberar ljus och värms nog därför mer, trots ett superblankt yttersta vaxskikt?  
Hittade f.ö. en - visserligen något tungläst men bra - sajt om detaljerna, skall nog försöka fördjupa mig lite mer i den ... http://www.pcimag.com/Articles/Feature_Article/f8471cc0096a7010VgnVCM100000f932a8c0____     

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja man får väl testa den där på clas ohlson, två i ett låter bra =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker jag absolut du skall göra, den är billig dryg och lika bra som betydligt dyrare produkter,har haft den i 3 år, dock tycker jag att alla vaxer jag har provat tappar effekten ganska snabbt, så därför har fallit för reklamen och skall i år köra med TCnano för att se om den är så jä... bra som många säger, dock kostar det 4 gånger så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan garantera att det medel proffset använde på min båt är radikalt bättre än de vanliga båtmedlen jag tidigare använt.

Dock är de ett bra stycke dyrare men vilket resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde med polerduk, detta mest för att jag har en axel som inte skall belastas med en polermaskin, men maskin är alltid att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jag helt övertygad om att så är fallet, det är ju bara att jämföra med en egen vaxning av bilen och en proffsrecond, nu bestämde jag mig för att prova TCnano i år, vilket innebär att man bör använda det ett par säsonger innan man kan uttala sig, men sen blir det väl till att fixa proffsmedel eller leja bort jobbet, mitt svar till rolle handlade om kvaliten i denna prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den litern jag köpte för lackkonservering kostade ca 1000kr, visst lite dyrt men räknar med att den räcker till 20 behandlingar av bilen. Efter 1 1/2 år ser min röda lack(den färg som oxiderar snabbast) fortfarande ok ut, speciellt om man tänker på att bilen saknar klarlack som skydd.

Så jag skulle rekommendera att lägga några extra kronor på polermedel/polish/wax/sealer, man kommer att tjäna på det i längden.

Det jag använde var följande:
Buffer 2000 - R2 - silikonfri oxidlösare
Mirror Image - polish med hårdvax
Silver One - Långtidsskyddande hårdvax

Finns ett bättre lackskydd som ersatt Silver one men det var för dyrt samt krävdes Rekond företag för att få köpa. Dom andra produkterna är proffs grejer men det var inget problem att köpa från lokala distrubutören. Så numera är jag faktiskt riktigt stolt över min gamle Opel Astma :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har provat lite olika medel genom åren och det som jag har använt dom senaste sju är 3M:s produkter, lite dyrare men jag tycker att dom fungerar bra och är hyffsat lättjobbade.

Först så använder jag en lite grövre rubbing sedan en polish och avslutar med en försegling. Det ger ett bra och bestående resultat, båten brukar se bra ut även när jag tar upp den på hösten.

Jag använder en bra polermaskin, köpte först en lite billigare, funktionen var det inget fel på men den vibrerade så att nästan hade känslan av att man hade åkt på Parkinsson byte därför till en bra maskin som jag räknar med att ha i många år.

Det finns säkert lika bra medel att köpa men 3M:s produkter är jag nöjd med.

Lycka till / Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...