Gå till innehåll
tisdag 18 november 2025
Nifenfejja

Ny el (delvis) i segelbåt ? Orakel önskas !

Rekommendera Poster

Ärade båtkollegor och genier i stugorna.

Tänker passa på (under våren) att justera en något föråldrad el i vår Albin Nova som inköptes sensommaren 2010. Jag kunde snart konstatera att batteribanken var slut, startbatteriet dåligt, och många kablar var för tunna, en del ärjade osv. Ni förstår säkert.

Det jag nu ska ge mig in på är att byta ut en del av elen (mycket ser bra ut, från 1995).

Efter att ha införskaffat bla El ombord och lite annan litteratur, så inser jag att jag hjälpligt kan få ihop det, men undrar förstås om det är någon mer kunnig som kan hjälpa mig med ett kopplingsschema och några andra smarta förslag för att få det stiligt och nästan perfekt ? Det jag söker är någon/några kloka förslag för dummies, där ni ger mig ett förslag på koppligschema och anvisningar som inte går att misstolka. Jag vet att många säkert kommer rekommendera att ringa en elektriker, men jag vet ochså att många av Er sitter inne med massor av kunskap och förmåga, som ni gärna delar med er. Och jag ska dela tillbaka när jag kan bidraga.

Tanken är som följer:

Produktion el:

Landström finns med uttag och laddare (Pulstronic).

Dieselmotor, med generator finns. Kablar något klena och en del ärjade.

Solpannel (er), regulator, kablage saknas, kommer införskaffas. Oklart modell (er).

Elbank:

Start (kommer troligtvis skaffa vanligt fritidsbatteri, eller lite piffigare tätt)

Förbrukare: behöver 200-250Ah, oklart vilken modell/typ än.

Väljare finns för att styra el från bank 1, 2 eller båda och inga).

Batteribankmätare: kommer införskaffa ex batmeter3 eller likande (oldeco).

Förbrukare:

Kylskåp (isotherm med kompressor) finns.

Fläkt för att öka lufttning av kompressor. Ska inhandlas, oklart modell (tyst, snål, tillräcklig)

Motorrumsfläkt, behöver införskaffas och installeras (för att gå när motorn är igång) (in/ut-luft?)

Belysning inne (bytes ut till LED). Kablar dragna och är ok.

Nav instrument: Plotter (Garmin 521s)). Vindinstrument (Nexus). Instalation behöver göras om. 

VHF (Icom 411 med antenkit), kommer, vill förbereda.

AIS (kommer om något år, vill förbereda)

Lanternor (Nya Looplight, motor och segel ankar), finns, ej dragna.

Värmare (Wabeco dieselvärmare) finns, kablar dragna ok.

Rundradio. Behöver installeras om inkl högtalare.

Det var i stort sätt det. Men... Efter att ha läst diverse böcker i ämnet och följt kloka inlägg på forum, så vet jag inte vilket som är bäst ?

* Vilka batterier ska jag välja och var köper jag dessa (nära Stockholm), för/nackdelar ?

* Behöver jag säkringar nära batterierna ?

* Ska jag koppla batterierna (förbukarbank) mot en skena, för att sedan förse förbrukare. 

* Behövs huvudströms brytare nära batterierna ?

*Min pannel med säkringar är full och oorganiserad, hur löser jag detta och var köper jag ny? Såg ett strålande förslag i boken el ombord men därifrån kan man inte utläsa vilka komponenter som behövs, schema, var de ska köpas, vem som kan göra pannelen (laserritad). Men resultatet där var strålande vackert och funktionellt.

* Vilken typ av solpannel ska man välja och varför (tänker ha den i NOA ställning om aktern), och vilken regulator ska jag ha ? Kan motorns generatorn kopplas via denna regulator/laddare ? Kan denna regulator ersätta/kombineras med batteritankmätare ? Var köper man bäst ?

Har någon tid, lust och kunskap att komma med några förslag mottages det gärna !

God fortsättning // Ingemar 

nynasfoto@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är långt ifrån något orakel men jag har hållt på en hel del med el i mina båtar och nu är jag på gång igen i min nya båt.

Det är en ganska omfattande frågelista du ställer upp med och jag tror det avskräcker en del från att svara men jag ska försöka ta det del för del.

* Vilka batterier man ska välja handlar mycket om vad man vill ha ut av dem. Enligt Skyllermarks hemsida http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad får man mest Ah om man köper standard fritidsbatterier från någon av de två kändaste märkena. Dessa köps då lämpligast på våren under mässtid när flera butiker har extrapriser.

Men man kanske måste montera batterierna så att de lutar kraftigt och då kan ett AGM eller GEL batteri funka bäst.

Andra väljer 6 volts batterier som de seriekopplar till 12 volt för att få ner vikten och storleken på varje enskilt batteri.

* Jag förordar huvudsäkringar nära batterierna (en för start-och en för förbrukarbanken). Många ser strömbrytarna som en sorts säkerhet men mycket få hinner med att slå av en sådana när kablarna börjar brinna i ett 12-voltssystem!

* Huvudströmbrytare har huvudfunktionen att slå ifrån strömmen så att inget ligger och tjuvdrar ström och att man vet att man släckt ner i båten. Vissa saker ska dock inte vara kopplade via strömbrytarna, tex tjuvlarm, värmare, regulator till panelerna, då det finns andra orsaker till att de ska vara anslutna. Huvudströmbrytarna behöver inte nödvändigtvis vara direkt invid batterierna men det brukar underlätta att ha dem nära.

* Jag har också sett panelen i boken. Vet också att det var någon här på MG som lät göra en sådan. Kolla sökfunktionen ovan. Annars kan man köpa ganska omfattande paneler på tillbehörsaffärerna eller på Classe eller BT. Varje förbrukargrupp bör ha egna säkringar och vissa instrument bör ha sina egna. Inte så svårt egentligen men kräver en del funderande och ritande innan man får till det snyggt och rätt med kabeldragningen.

* Jag har erfarenhet av några olika solpaneler dock så har dessa alltid suttit fast monterade på rufftaket. Det har ialla fall inte varit någon större skillnad på dem men mitt tips är att satsa på en så stor panel som du har plats för. Min erfarenhet är att man ALLTID har för lite ström/batterikapacitet. Jag har därför köpt ett enkelt litet (nåja) bensindrivet elverk nu i höst.

Vad gäller regulatorer så har jag inte så stor erfarenhet av de smartare (kommer inte ihåg vad tekniken heter just nu) som tex MaxPower. Har det på min nya båt men har inte hunnit prova så länge.

Regulatorn dimensioneras efter panelens effekt som brukar vara väsentligt lägre än generatorn på motorn så det är inte bra att koppla ihop dem. Regulatorn har också till uppgift att se till så ingen ström går tillbaka till panelerna när det är mörkt. Inte heller en batteritank-mätare kan ersätta en regulator men det går utmärkt att installera bägge två. Jag har mycket gor erfarenhet av Batt-meter 3 från Odelco som jag har fått stort förtroende för och där jag fått god support på mina frågor. (köpte en BM3 på Hjertmans igår)

Lycka till!

Edit: felskrivning

Senast ändrad av ChristerN | 30 december 2010 | 13:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChristerN har ju redan gett dej ett mycket bra o utförligt svar o jag håller med i allt han skriver.

Vad gäller sökringar till batterierna har jag satt  dit Blue Sea's polplint-säkringar i min båt. Med dom hamnar säkringen direkt på batteriet o ger ju därför ett mycket bra kortslutningsskydd.

http://bluesea.com/category/5/21/productline/overview/378

Hur har du tänkt separera o ladda batteribankarna? Ett smutt sätt att göra det är med spänningskänsliga reläer som oxå finns i Blue Seas sortiment. På så vis parallellkopplas batterierna såfort du har tillräckligt med laddspänning från någon källa vare sej det är laddare, motorns generator eller solcellspanelen.

http://bluesea.com/category/2

Har använt mej en del av Blue Seas sortiment i min båt och tycker grejorna håller bra kvalitet, speciellt jämfört med båthandelns normala noname produkter. Om priserna i Sverige avskräcker så kan du handla från USA o på så vis komma ner i pris.

Du har ju planerat att sätta in ganska mycket navigationsutrustning, har du funderat nåt på att ha en separat batteribank även för denna kategori? Det finns ju vissa fördelar med det på en segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med jarb att BlueSea håller bra kvalitet. Jag föredrar dock skiljereläet från Bosch (säljs som satser och separat av Skyllermarks) eftersom de inte drar någon ström när man inte kör vilket de spänningsstyrda reläerna gör. Inte mycket men ändå. 

Du skriver att du behöver 200-250 Ah batterier. Tänk på att du aldrig bör dra ut batterier till mer än 50% för att få en bra hållbarhet. Skaffa så många batterier som du får plats med!

När du skaffar en fläkt till kylagregatet så tänk på att placera den så den blåser så kall luft som möjligt mot kondensorn. Jag vet en kille som använder en fläkt från en kasserad dator. Kanske kan man ta en kylkanal från någon PC och leda kall luft från kölsvinet upp på kondensorn? Bra är om denna endast går när kompressorn är igång för att spara ström.

En fråga: Varför behöver du en motorrumsfläkt? Det är inte vanligt att man kör fläkt när motorn går. Brukar vara för att vädra ut (bensin-)ångor innan man startar motorn. När motorn är igång brukar den se till så den får den luft den behöver och därmed se till så det blir ordentlig cirkulation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd du får ovan... håller med om det mesta. Utom två saker. Satsa på AGM batterier i stället! Plus ett mer radikalt råd -  strunta i alla komplicerande installationer för att ladda startbatterierna. Dubbla dessa och kör ut all laddning till förbrukarna istället, de behöver laddning bättre!

För du kan ändå inte full-ladda battererierna från motorn. Från solpanel möjligen men det är landström som ger din fulla laddning. Två startbatterier kan nog starta din motor ca 40 ggr utan laddning? Men du har ambitiösa planer, helt rätt - man ska göra allt när båten är ny

När det gäller batterier tycker jag AGM har lite större tolerans mot överladdning än GEL samt är något billigare. Fördel med AGM ( Och GEL ) är att du kan dra ur > 50% av batterierna utan att de förstörs. Du får alltså högre kapacitet än med ”vanliga” batterier, så räknar du så blir det billigare i alla fall jämfört med vanliga trots deras lägre pris vid inköp. Räkna per Ah istället...

Vanliga batterier kan du inte i längden använda mer än ca 35% av kapaciteten från!

Från batterierna ska du ha följande ordning: anslutningsplint  minus – shunt för batterimätaren – säkring ( som alternativt kan sitta på pluskabeln om man så önskar, var konsekvent bara så att du verkligen bryter all spänning utom till länspumpar och ev larm ) från anslutningsplint plus - huvudbrytare – en huvudsäkring för anslutna förbrukare – säkringar förbrukare. De flesta brukar sätta säkringar och huvudbrytare på pluskabeln, spelar principiellt ingen roll men det är så de flesta elscheman är ritade.

För att du ska kunna dra matning till nya förbrukare på ett enkelt sätt så kan du dra fram en lite kraftigare minuskabel och pluskabel till mindre plintar nära ny utrustning där du sedan kopplar in dem. Det är viktigt med moderna grejor, tex radar och autopilot att de får ordentligt med tjocka ledningar. Dra nytt alltså! Och sätt säkringspanel vid resp utrustningen tycker jag. De jättestora panelerna är imponerande men kräver en massa extra kabeldragning... och tar plats bara. Gör ett schema och följ det noga! Jag som dragit massor utan att uppdatera mitt schema är ej glad.

Laddare från landström samt solpanel ansluts mellan huvudsäkringen och shunten.

Du ska inte ha någon fläkt i motorrummet. En fläkt hinner aldrig med att mata en motor. Kolla istället att insug och utlopp är tillräckligt stora. Lycka till och dela gärna med dig av erfarenheter.

Senast ändrad av Funkis | 31 december 2010 | 11:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert folk som kommer klaga nu men jag kör ändå. Tycker inte man ska hålla på med ström, inte ens i båten om man inte vet vad man håller på med. Har sett en hel del skrämmande saker då jag fått styra upp projekt som inte blivit som folk tänkt sig i både bilar och båtar. Har jobbat som fordonselektriker och byggt om bilar åt polis/brandkår och militär och hållt på länge innom bilstereovärlden.

Med tanke på dina frågor så skulle jag nog misstänka att du inte riktigt har kunskapen som behövs. Men jag kan ju svara på en del frågor i alla fall...

* Landström. Skulle aldrig överhuvudtaget dra in landström i en båt om det inte är ordentligt galvaniskt avskiljt. C-tek har fina centraler som är det. Kostar men väl värt pengarna.

* Motorkablar. Är de dåliga, byt! Personligen skulle jag nog köra på 33mm kabel med korrekt klämda kabelskor.

* Batterier. Jag kör själv på Biltemas silverline batterier. Funkar mycket bra kontra priset tycker jag. Batterier är förbrukningsvara i en båt. Väldigt dålig miljö för batterier och de tar mycket stryk. Hade jag känt att jag haft råd hade jag gärna kört med odessey batterier i båten som jag gör i bilen men priset gör att jag inte har råd. Runt 120Ah har funkat i familjens segelbåt i alla år för oss. Ska man välja riktigt bra batterier för förbrukningssidan i en båt ska du välja batterier som tål att laddas ur rejält innan de laddas igen. Populära i bilstereovärlden men också dyra. Odessey och stinger har ett antal riktigt fina batterier av denna typen men då pratar vi priser runt 3000:- för batterier med 40Ah.

*C-tek har fina små mätare för koll av batteriet för fast montering.

*Behöv fläkten till kylkompressorn? Nu vet jag inte hur din ser ut och var den sitter.

* Installationen av nya instrument. Se till att ha bra kablar, korrekt avsäkrat och korrekt klämda kontakter. Köp en riktigt klämtång med spärr som gör att du klämmer tillräckligt hårt. 

* Säkra av kablarna från batteriet. Som god minnseregel, max 45cm från pluspol till huvudsäkring. Denna säkring säkrar av kabeln ej förbrukarna. 33mm kabel säkrar du lämpligen av med 150A säkring. 2mm kabel 100A säkring.

* huvudbrytare är bra att ha. Dödar ju allt på ett enkelt sätt. Monteras efter huvudsäkringen.

* Ny säkringspaneler har väl alla båtfirmor. Smaksak vad man vill ha. Svindyra i mina ögon!

* Solpanel är också en smaksak. Ju större destom bättre kommer den ladda. Jag har 45W solcell med regulator. Regulatron behövs för att hålla koll på laddningen ordentligt. Finns flera olika men jag skulle rekomendera att följa tillverkaren av solcellens råd och välja den regulatorn som de rekomenderar om det någon gång i framtiden blir något strul.

Misstänker att du finns runt Nynäs med tanke på din mailadress. Bor också här i stan. Strular det kan jag säkert hjälpa dig lite.

/Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket !

Precis de kommentarer jag söker, jag var övertygad att det var en hel del här ute som kan El !

Följdfråga på det du skriver:

* Du föredrar AGM i stället för GEL ? Vad jag har läst mig till så ska GEL vara mer lämpade som förbrukning, där inte hög effekt behövs; och att GEL ska hålla något längre. Stämmer det ? 

* Jag har en Pulstronic (Oklar ålder och modell) laddare i landströmen, lämpar den sig för laddning av AGM/GEL ? Eller laddar den vaniga batterier bättre ?

* Batterier är en jungel och det finns få tester. Vilka är bäst och var köper man dem bäst ?

* Likaså solpanneler. Saknar tester om fabrikat, tillverkare etc. Ska jag ha tunna, mono/bi ? Vilka klarar skuggningar bäst vilka har högst verkningsgrad? Var köpa ?

* Vilka regulatorer/laddare har man och välja bland. Vilka är fördelarna/nackdelarna ? Har inte sett några tester, varför vågar inte båttidningarna eller andra testa och publicera resultaten ?

Och till sist: Anledningen till motorrumsfläkten är för att vädra ur motorrummet och hålla tempen nere. Akter om kotorn är nämligen kylskåpertskompressor installerat. Att instalera om det tror jag är mer bök. Likaså har jag svårt att bygga in kompressorn med tillräcklig volym, så att bra luftflöde förbi denna ges. Min tanke är att skärma av utrymmet och ventilera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Björn.

Jag antog att det det skulle komma svar med en inledning som din. Och det stämmer, jag kan för lite om el. Men jag tror att det finns en hel del som kan lika lite som jag och försöker installera om elen utan att ta reda på hur man gör. Jag tänker ta reda på mer, och ta hjälp av mer kunniga när arbetet startar.  Men det krävs lite planering och förstås se var budgeten leder.

Det verkar vara två tydliga läger, men tanke på batterival. Antingen Biltemas silver, och byta oftare; eller dyrare AGM/Gel och klara sig lite längre. Och det kommer nog an på smak, eller ?

Jag förvånas av att utbudet på bla solpanneler/regulatorer är så litet och så lite testat. Jag har inte läst någon test som är oberoende. Varför gör inte båttidningarna eller andra, tester av lite mer krävande slag ? Och vågar sig på att rekommendera bra val eller bäst i test? Det kan vel inte vara så enkelt att de är rädda för att mista annonsörer ?

Och jag förvånas ochså att det inte finns kopplingssscheman för typ-båtar, att tillgå. Jag är övertygad om att fler än jag skulle lägga ner några kronor på en väl utformad och detaljerad ritning. Om det dessutom fans en lista på komponenter från större el-detaljist företag, för egenproduktion av ex el-tavla/pannel (likt till den i el-ombord); japp då är saken biff !

Tack igen för svaret !  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte komma med följdsvar på det här:

* Du föredrar AGM i stället för GEL ? Vad jag har läst mig till så ska GEL vara mer lämpade som förbrukning, där inte hög effekt behövs; och att GEL ska hålla något längre. Stämmer det ?

Svar: Alla batterier har lång livslängd om de sköts. MEN sköta batterier är inte vad vi båtägare gör så bra. Av det skälet kan man överväga AGM och GEL då de tål urladdning till tex 60% medan ett vanligt batteri inte i längden klarar mer än 30%?( det är därför många byter batterier så ofta? ) Du får med andra ord dubbla kapaciteten med ett bättre batteri! Priset brukar tyvärr vara det dubbla också... då handlar det om du behöver kapaciteten helt enkelt.

* Jag har en Pulstronic (Oklar ålder och modell) laddare i landströmen, lämpar den sig för laddning av AGM/GEL ? Eller laddar den vaniga batterier bättre ?

Svar: Moderna batteriladdare är smartare och är också troligen klart bättre.... däremot så finns inte speciella laddare för AGM och GEL. Det borde det finnas då dessa kan ta mot högre strömstyrkor än vanliga batterier pga sin konstruktion. Observera dock att GEL är betydligt känsligare för överladdning än AGM varför jag själv föredrar AGM-typ. Ofta lite billigare också.

* Batterier är en jungel och det finns få tester. Vilka är bäst och var köper man dem bäst ?

Svar: Ja, bäst? Hmmm...  lite reklam kan jag väl få smyga in? Har själv köpt batterier hos Batteriexpressen ( www.batteriexpressen.se ) och de har kunskapen jag vill ha. De skickar även batterier om man vill. För i AGM & GEL är vätskan bunden inne i batteriet så det klassas inte som farligt gods att skicka med tex bussgods.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan tänkte jag svara på det du skriver om kylning av motor och ditt kylskåp?

Enligt min mening så är det inte så bra i en mindre båt att tok-isolera runt motorn. För motorn behöver inte bara luft för kylningen av motorrummet ( som kanske-kanske kan klaras med en fläkt ) utan behöver även luft för sin förbränning. Det klarar ingen normal fläkt bedömer jag.

Du kan istället göra en fläkt till kylning av kylskåpets kompressor och separata kylkanaler dit.

Sedan är det ALLTID en bra idé att se över kylkanaler till motorn, brukar vara för små oftast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag förvånas ochså att det inte finns kopplingssscheman för typ-båtar, att tillgå.

För de vitalaste komponenterna i en båt finns bra kopplingsschema att studera på Skyllermarks hemsida, länkad till ovan. Läs och anpassa till din båt! Jag rekommenderar att du gör en noggrann ritning innan du börjar. Jag gör mina i PowerPoint men det beror mest på att det är det jag har tillgängligt.

Det är ju så att de flesta båtar förändras vad gäller sina installationer under sin livstid. Att jämföra med bilar som ofta ser likadana ut från fabrik till skrot (hi-fi entusiaster och deras bilar undantagna). Därför är det svårt att göra de allmänna kopplingsschemorna mer detaljerade.

Det har funnits tester av solpaneler i båttidningarna men de har visat på ganska små skillnader mellan de olika teknikerna. Störst skillnad har det varit i hur de klarar partiell skuggning men du skulle ju ha din på ställning i aktern så då kommer du inte ha skuggning, eller?

Vad gäller hållbarheten i en batteribank så håller den alltid bättre om det är fler batterier som delar på laddning och förbrukning så ju större desto bättre. Vanliga bly-syra (marin) batterier är betydligt billigare om man skulle råka dra ur dem för mycket och därmed försämra dess kapacitet.

På laddarfronten har mycket hänt jämfört med de som gjordes för 10 år sedan. När du ska fixa till elen finns all anledning att se till så laddaren funkar bra. Jag rekommenderar CTEK.

Du skriver att du har kondensorn till kylen i motorrummet. Tänk på att det förmodligen är ditt kylskåp som kommer vara din största förbrukare. Att se till så det funkar bra kan spara dig en hel del i kapacitetsbehov.

Tillverkarna av batterier rekommenderar olika laddspänning för tex AGM-batterierna. Vanligast är dock rekommendationen att laddaren har temperaturkompensation. Jag har just köpt min andra (pga ny båt) CTEK M300 som har det som krävs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förvånas av att utbudet på bla solpanneler/regulatorer är så litet och så lite testat. Jag har inte läst någon test som är oberoende. Varför gör inte båttidningarna eller andra, tester av lite mer krävande slag ? Och vågar sig på att rekommendera bra val eller bäst i test? Det kan vel inte vara så enkelt att de är rädda för att mista annonsörer ?

Det senaste testet jag sett var i Praktiskt Båtägande nr #11, 2009. Där testades och betygssattes fem olika paneler. Man diskuterade också typer av paneler: monokristallina, polykristallina och tunnfilmsceller. Detta bestämmer verkningsgraden och priset. Högre pris är oftast synonymt med högre verkningsgrad.

En annan faktor som kan vara intressant beroende på placering och hur aktiv du är på att rikta om panelen är dess förmåga att ladda även om den är partiellt skuggad eller om solen faller in snett. Vissa paneler har dioder som kopplar förbi celler som är skuggade, andra slutar ladda helt.

Om du inte känner dig hemma inom området är den artikeln åtminstone en bra startpunkt innan du letar mer information. Antalet paneler som testades är inte jättestort men resultatet är ändå användbart om man vill jämföra paneltyper i största allmänhet.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klart intressant sida om man tänker skaffa solpanel. Jag köpte en 100 watt med MPPT regulator här förra vintern, kostade mindre levererad hem än vad en 60 watt utan regulator kostade om jag köpt den i marinbutik.

http://www.24volt.eu/

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har läst Praktiskt båtägande och deras tester. De ger en viss introduktion i ämnet, men jag kan inte tycka att deras tester på paneler är särskilt bra.

De har få tillverkare. Få olika modeller (som inte alltid låter sig jämföras). Och testen är lite luddigt genomförda. Ofta är experter konsulterade (som på watski.se) och där lovordas naturligt vis ett fabrikat, eftersom den experten säljer en typ/fabrikat. Annars är watskisidan bra.

Hur är det med reklamationer av solpaneler och regulatorer. Det känns tryggare att köpa av större, lokal firma av typen Båtaccenten, Benn's, Watsk; där borde det inte vara något problem, om något skulle vara trasigt ? 24volt verkar gedigna, men jag vet inte var de finns om jag behöver reklamera. Är det någon som har erfarenhet av deras service och ev reklamation ?

Denna sida (http://batteknik.se/2010/10133_nytt_elsystem.pdf) ger massor av kloka förslag för andra intresserade. 

Tack för alla bra förslag och tipps !

Senast ändrad av Nifenfejja | 05 januari 2011 | 19:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...