Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

BMF1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BMF1

  • Placering
    Fänrik
  1. Visst kan man kolla med dom. Frågan är väl mer i så fall vad som händer om de ändrar sina regler och man helt plötsligt inte kan förlänga försäkringen. Tycker det är lite luddigt med CE-märkningen och reglerna. Står ju att ganska klart att en CE-märkt båt inte får brukas i EU och sverige. Men samtidigt finns ju lagarna om fri handel. Får jag köpa båten men ej bruka den? Vad händer om jag blir tagen av KBV en dag och de roar sig med att göra en koll av min båt och ser att den ej är CE-märkt? Körförbud? Lär väl knappast hända men samtidigt skulle det inte förvåna om de plötsligt skulle göra så. Reglerna finns ju. Och att stoppa motorbåtar av amerikansk modell för en snabb koll är ju inte så jobbigt för dom. Nu sitter jag väl och målar fan på väggen här. Men Sverige är ju väldigt glada ibland i att se till att folk följer regler och lagar.
  2. Har nog läst igenom de flesta CE-märknigstrådar är på forumet och läst på massor av sidor på nätet om detta men känner inte att jag hittar någon aktuell information någon stans. Läst info som är två tre år gammal om att försäkringsbolag kan neka att försäkra en icke CE-märkt båt. Högre premier. Lägre ersättningar vad skada/stöld etc... Men vad är det som gäller idag 2011? Finns ju en uppsjö av icke CE-märkta privatimproterade båtar från USA till salu. Vågar man köpa en sådan båt? De är ju lika sjödugliga som alla andra. Men vad händer den dagen något händer med båten och jag kontaktar försäkringsbolaget? Såg på en sida att det alltid kommer vara den som står som importör på pappret som alltid kommer vara ansvarig om något händer och att det kan vara skäl för att häva köpet långt efteråt. Inte för att jag kommer åka utomlands men rent teoritiskt som jag kan tolka det så skulle jag om jag åker utomlands och sedan in igen och möter en tull eller kustbevakare som kollar min båt så skulle jag kunna bli nekad att åka in med den i landet igen. Larvig grej för ett märke med två bokstäver på men det kan ju vara av stor betydelse de dagen något händer. Så vågar men köpa en icke CE-märkt båt? Eller ska man räkna ner priset rejält och kosta på sig att CE-märka båten för att allt ska vara okej? Någon här kanske vet lite mer om detta. Har ingen lust att köpa en begagnad båt som jag inte kommer kunna försäkra ordentligt.
  3. Lägger till några länkar till blocket som jag är nyfiken på. http://www.blocket.se/ostergotland/Sea_Ray_BR_200_SS_35265825.htm?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/varmland/Bayliner_2052LX_00_mkt_bra_skick_1Ars_garanti_34866189.htm?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/stockholm/Sea_Ray_Signature_190_35026218.htm?ca=11&w=3 Vad talar för respektive mot dessa tre alternativ? Någon är sitter väl på kunskap om dessa typer av båtar och kan ge mig råd vad jag bör tänka/titta på...
  4. Sitter och letar båt. Har tidigare vart helt inne på att ha utombordare men efter att ha tittat massor på Blocket så har jag sett att det finns en hel del intressant om jag börjar titta på amerikanska båtar i storleken runt 6meter. Både DC och BR. Däremot är jag väldigt okunnig på motorerna till dessa båtar. Har i dagsläget några intressanta båtar. En har en Mercruiser MPI 350 på 330hp, en har 4,3L mercrusier 190hk -00, en tredje har Mercruiser 5.0 EFI - B2 -00 och den sista har Volvo penta 4,3 -01. Vad är att föredra i en båt i dessa storlek? Något jag bör se upp med? Någon motormodell jag bör undvika? I drev verkar det inte skilja lika mycket. Alpha one och two verkar vara ganska vanliga men vad skiljer dem åt? Efter många år i segelbåt så vet jag att jag i alla fall bör ha sötvattenskyld motor. Rätt eller fel? Vill gärna ha lite åsikter och tips om vad jag bör tänka på när det gäller dessa båtar. Prisklassen är mellan 100-180'. Helst runt 150'...
  5. Tittar runt efter rätt båt och mig och familjen. Velar lite fram och tillbaka mellan DC, WA och BR. Tänkte från början Yamarin 6110DC eller Bella620DC. Vet att dessa modeller funkar bra med 150hk på ute i skärgården även om det går lite sjö. De blir inte för stampiga tack vare längden. Men vart går gränsen någonstanns? Hur lång båt behövs för att de inte ska bli jobbiga att köra i lite grövre sjö utan att slå av för mycket på farten? Funkar tex en BR som Yamarin 5820 med sina 5.73 eller är den lite för kort? Vart går gränsen på längden för att behålla sjödugligheten när det är lite sjö?
  6. Har ett behagligt problem. Letar just nu båt till mig och familjen. Fru och ett barn på 1,5år. Ska vara för dagsutflykter men med möjlighet att kunna sova över någon natt. Har tittat på Bella 620DC och Yamarin6110 DC. Har 250' att kunna lägga på en båt. Har även tankarna lite på en WA i samma storlek. Typ Jeanneau Cap Camarat 625. Är inte så insatt på WA så det kanske finns andra lämpliga. På en sådan båt vill jag ju ha möjligheten att sova i hytten samt att kunna bädda upp en solbädd fram. Någon som har andra tips på båtar jag kan titta på? Vill helst ha utombordare då det känns som mindre jobb. Blir bara snurrig när jag läser annonser där det står att limpor och andra saker är bytt. Vet inte alls vad sådan är...
  7. Lyfter min gamla tråd. Nu har jag sålt min segelbåt och letar mer aktivt efter rätt båt för mig och familjen. Fick ett tips om att titta lite på WA-båtar med. Har tittar lite på nätet på Oceanmaster 605wa och även Jeanneau Cap Camarat 625 WA . Kraven finns kvar. Ska gå att övernatta två vuxna ett barn. Runt 6-6.5meter och utombordare. Har pratat med en meck och kommit fram till att utombordare passar mig bäst. Däremot är budgettaket ökat till 250.000:- Men då vill jag gärna ha med en trailer också. Enkelt att kunna sjösätta och ta upp själv. Vilka WA finns det i denna storleken där det går att övernatta i den. Får gärna ha så man kan göra en solbädd. Bella 620 och Yamarin 6110 DC har ju båda denna möjligheten bak. Om jag ska tänka om och satsa på en WA istället så vill jag hitta en bra där det även finns vettig lösning på kapell. Inte för att jag kommer vara ute så mycket och köra i regn men jag vill kunna om det blir dåligt väder och man ska åka hem. Vad skulle ni välja själva? DC eller WA? Vad står sig bäst i värde på några år?
  8. Jag hade nog tagit ett bågfilsblad med löst handtag och sågat bort den för hand. Enbart för att slippa allt jobbigt damm. Är det för stort för att såga för hand hade jag tagit tigersågen istället. Dammar inte alls lika mycket som en vikleslip gör. Senast ändrad av BMF1 | 17 januari 2011 | 10:17
  9. Till er alla och till Thomas-1... Nu får ni sluta att sitta här och skriva saker ni inte har koll på. Slutade att jag gick ner till garaget och kollade i kabeltabellen vad som gäller. Har en kabeltabell med rekomenderade grovlekar. Och i denna installationen, 8meter kabel, 25A vid 12V = 300W, så rekomenderar den över 8mm kabel. Det som står i bruksen är det internationella måttet för kabelgrovlek. Kallas AWG! 20AWG är 0.5mm kabel och 0000AWG är 95mm kabel. Tvärt om mot den skalan vi är vana vid här i sverige. Enligt manualen så är det alltså 8AWG som rekomenderas. Allså 8mm kabel. Och då 10 mm kabel är en normal standardstolek här i landet så är det helt okej att köra på den. Att köra med ett spänningsfall på över 0.5V är inte bra. Finns många 12V saker som inte alls funderar som de ska då. Tex, slutsteg till stereo kan nästan börja fara illa av det. Så i detta fallet då TS ändå skulle byta kablarna, byt till rätt storlek och gör inte samma fel ännu en gång. Och till alla er andra, sluta tro saker och gissa. Ta reda på det rätta, annars är det bättre att ni låter någon som kan göra jobbet. Visst, det kanske fungerar men kan lika gärna skapa konstiga fel som blir svåra att felsöka.
  10. Om jag tolkar din manual korrekt nu så rekomenderar de 8AWG till 25fot som din kabel kommer bli (8meter). 8AWG är 8mm kabel. Så jag hade valt att dra en 10mm kabel och säkrat av den kabeln med en 30A säkring. 10mm kabel får högst ha 60A säkring. Att säkra av kabeln är ifall det skaver hål på den någonstanns så det blir kortis på kabeln. Då är det skönt att ha en huvudsäkring på kabeln nära batteriet. OBS! Denna säkring har inget med säkringen till förbrukaren att göra. Sedan bör du ju självklart säkra av toan med en 25A säkring enligt manualen. /Björn
  11. Säkert folk som kommer klaga nu men jag kör ändå. Tycker inte man ska hålla på med ström, inte ens i båten om man inte vet vad man håller på med. Har sett en hel del skrämmande saker då jag fått styra upp projekt som inte blivit som folk tänkt sig i både bilar och båtar. Har jobbat som fordonselektriker och byggt om bilar åt polis/brandkår och militär och hållt på länge innom bilstereovärlden. Med tanke på dina frågor så skulle jag nog misstänka att du inte riktigt har kunskapen som behövs. Men jag kan ju svara på en del frågor i alla fall... * Landström. Skulle aldrig överhuvudtaget dra in landström i en båt om det inte är ordentligt galvaniskt avskiljt. C-tek har fina centraler som är det. Kostar men väl värt pengarna. * Motorkablar. Är de dåliga, byt! Personligen skulle jag nog köra på 33mm kabel med korrekt klämda kabelskor. * Batterier. Jag kör själv på Biltemas silverline batterier. Funkar mycket bra kontra priset tycker jag. Batterier är förbrukningsvara i en båt. Väldigt dålig miljö för batterier och de tar mycket stryk. Hade jag känt att jag haft råd hade jag gärna kört med odessey batterier i båten som jag gör i bilen men priset gör att jag inte har råd. Runt 120Ah har funkat i familjens segelbåt i alla år för oss. Ska man välja riktigt bra batterier för förbrukningssidan i en båt ska du välja batterier som tål att laddas ur rejält innan de laddas igen. Populära i bilstereovärlden men också dyra. Odessey och stinger har ett antal riktigt fina batterier av denna typen men då pratar vi priser runt 3000:- för batterier med 40Ah. *C-tek har fina små mätare för koll av batteriet för fast montering. *Behöv fläkten till kylkompressorn? Nu vet jag inte hur din ser ut och var den sitter. * Installationen av nya instrument. Se till att ha bra kablar, korrekt avsäkrat och korrekt klämda kontakter. Köp en riktigt klämtång med spärr som gör att du klämmer tillräckligt hårt. * Säkra av kablarna från batteriet. Som god minnseregel, max 45cm från pluspol till huvudsäkring. Denna säkring säkrar av kabeln ej förbrukarna. 33mm kabel säkrar du lämpligen av med 150A säkring. 2mm kabel 100A säkring. * huvudbrytare är bra att ha. Dödar ju allt på ett enkelt sätt. Monteras efter huvudsäkringen. * Ny säkringspaneler har väl alla båtfirmor. Smaksak vad man vill ha. Svindyra i mina ögon! * Solpanel är också en smaksak. Ju större destom bättre kommer den ladda. Jag har 45W solcell med regulator. Regulatron behövs för att hålla koll på laddningen ordentligt. Finns flera olika men jag skulle rekomendera att följa tillverkaren av solcellens råd och välja den regulatorn som de rekomenderar om det någon gång i framtiden blir något strul. Misstänker att du finns runt Nynäs med tanke på din mailadress. Bor också här i stan. Strular det kan jag säkert hjälpa dig lite. /Björn
  12. Märken kan man blanda hejvilt. Det är inga problem. Ohm-tal är sällan heller något problem. I princip alla bilstereo produkter har 4ohm. Däremot är det lite mer blandat när det kommer till hemprodukter. Som TS tänkte med högtalarna är det inget problem att driva dom med huvudenheten och extra slutsteg behövs inte. Däremot skadar det ju aldrig. Man får mer kraft till högtalarna och det kommer spela renare. Finns många slutsteg idag som inte drar så himla mycket att det funkar i båtar. Extra batteri kan väl snarare vara skönt att ha så man slipper oroa sig för att inte kunna starta. Så man har ett batteri enbart för start och det andra till all förbrukning. Att ha MDF i båt är inte så stort problem. Skruva ihop hela lådan. Måla den en gång med någon färg för att döda materialet från att suga fukt och vatten och sedan klä utsidan med vinyl. Då är det inga problem. Vinylen gör ju också att vattnet inte någ MDF'en så lätt. Däremot bör man kanske tänka på att inte ha lådan ståendes i vatten. Men som TS tänkte är inte det så stort problem och jag gissar att han har kapell över båten när det regnar. Men problemet med vatten har man ju oavsett vilket trämaterial man har. En lösning är ju att plasta lådor annars men det är ju betydligt mer jobb om man inte är van vid sådana jobb.
  13. Kan dra iväg ett mail till dig hemifrån under helgen om jag hinner. Jobbar hela helgen nämligen. Lådor till högtalaren skulle jag nog göra lite drygt 7liter kanske. Behöver drygt 8cm's djup där högtalaren sitter. MDF är för att få den stum nog. Plyfa är lite för dålig och gör att lådan påverkar ljudet negativt. Sedan är det ju lätt att slipa kanterna runda och fina innan man klär den. Att få det att inte se ut att vara av trä är lätt då. Enda är att man bör måla MDF'en med någon färg för att minska risken att det ska kunna suga fukt så det håller längre. Skulle sätta högtalarna så högt upp det går. Blir lite sämre ljud fram men lär rocka på bra ändå. Är ju en båt och inte en hemmastereo. Och din lösning gör att du inte kommer göra någon åverkan i båten alls.
  14. Din idé är riktigt bra. Om du bygger nya bakstycken sådär skulle jag personligen gjort dom i MDF. 16 mm tjock. skurvat och limmat ihop det och klätt med någon snygg vinyl. Högtalare kan jag rekomendera DLS marinsortiment. www.dls.se kan du se vad de har för nått. Kostar lite men är också kvalité och låter riktigt bra. Skulle nog passat på att bygga de där bakstyckena som slutna lådor och lagt i lite dämpull för att få till lite bättre ljud. Gör ganska mycket om de sitter i lådor som är anpassade för högtalaren eller om den sitter open air monterat. Lådvolymer har jag för mig att DLS har rekomenderat i papprena till högtalarna. Stereo finns det många olika. Enklast är att välja någon med de funktioner du själv efterfrågar. MP3, styrning av iphone eller vad du nu önskar. Har du fler frågor kan jag svara efter bästa förmåga. Har jobbat som bilstereomontör tidigare och tävlat i bilstereo i många år och har många bil och båtbyggen bakom mig.
  15. Handlar väl inte bara om momsen. Är tyvärr så mycket mer som gör att vi får höga priser, efterfrågan bland annat. USA som togs i exemplet är ju ett ganska stort land med många kunder. Där kanske en handlare säljer 1000st GPS'er väldigt lätt medan en svensk handlare bara säljer 100. Ska då svensken få ihop sina marginaler och dessutom kunna göra vinst, dvs pengar att stoppa i sin egen ficka så måste han ju hålla ett högre pris. Det lär ju knappast räcka att göra 100:- i vinst per GPS för att få ihop pengarna. Handlaren i USA däremot lär ändå göra stora vinster på sin försäljning trots bara 100:- i vinst per GPS. Just på grund av en större marknad. Trist för oss i Sverige. Men det är så här på det mesta. En tshirt av märket Billabong kostar runt 350:- i sverige. I USA $18. En klocka som kostar 8400:- i sverige köper du i usa för 2800:-, alltså en rejäl skillnad i pris även på det sakerna. Så det är inte bara båtdelar som är dyra här hemma.
×
×
  • Skapa nytt...