Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026
Westfjord26

Roderlager

Rekommendera Poster

Upptäckte i somras ett litet läckage på mitt roderlager(hjärtstock), ytterst litet, kan röra sig om ett par liter på hela säsongen, det är ett rör som kommer upp och efter ca10 cm så sitter det utanpåliggande gängor, sedan kommer en mutter litte gänga igen och ytterligare en mutter, och det var blött emellan dessa muttrar, någon som kan förklara hur jag skall åtgärda detta och hur det är uppbyggt? Jag kan inte känna något glapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild kanske hjälper till att analysera vad det är för konstruktion på din rodertätning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad fan Kalle, den målande beskrivningen borde väl räckalaugh, skämtåsido, kastar in en bild nästa helg efter att jag varit ute vid skeppet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild, hittade en i en annan tråd.

Senast ändrad av Westfjord26 | 15 november 2010 | 10:57

post-23170-1394236558,9887_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att du har en tätning av snöre. Den övre muttern är egentilgen en kopp som rymmer ett väl infettat hampasnöre. Den undre muttern används för att låsa dem två tillsammans, det är ganska normalt att man får lossa den undre och dra åt den övre något kvarts varv eller så och sedan dra åt igen. Om man inte vet statusen på delarna så skulle jag lossa dem och kolla. Ett nytt snöre och fett kostar ju inte mycket.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var presis så  som jag föreställde mig din tätning från din målande beskrivning.Ville bara kolla av att jag fattat rätt.

Instämmer med föregående skrivare, men jag kallar snöret gland.

Kolla bara att inte styrningen blir för tung efter justering/byte av gland.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd färdiginfettad talgfläta eller grafitgarn som du köper hos exempelvis Kapella Marin.

Det är samma som används i många propelleraxel tätningar. Grafitgarnet tål högre värme annars samma funktion.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ett bra exempel på packbox. Det säger vi ofta fast då vi menar tätningsring eller radialtätning. Packboxen rymmer vaxat snöre som kläms ihop av den övre ringen som här verkar dragen i botten. Lite mer snöre, dra åt och kolla tätningen.

Ska kolla om det är den modellen på våran också. Den läckte när båten satte sig i högre fart och vattenytan nådde upp över rörets övre ände. Där kunde man sätta en strumpa av ihoplimmad gummiduk som gjorde att läcket upphörde.

Skulle tro att det är många som har den modellen men inte förstått att det är en packbox i övre änden av röret. Tack för den fina bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Marcus angående muttrarnas funktion. På bilden syns två muttrar lämpliga att greppas av t.ex en jätteskiftnyckel, däremellan ett slätt rör. Det släta röret hör till den övre muttern. Den nedre muttern är bara en kontra-låsmutterring.

Forgus slutsats att den övre ringen verkar dragen i botten är nog - för ovanlighetens skull - förhastad.
Det är alltså den nedre muttern som är en låsring, den övre bildar ihop med röret själva kapseln, det justerbara utrymme som klämmer emot genomförings-rörets ända.
Under bildens nedre låsrings-mutter syns gott om kvarvarande gänglängd, så med all sannolikhet krävs bara en justering enligt Marcus.

Skulle alltså bara krupit in och justerat tätningen, dvs först dragit åt ganska hårt - gärna med lite värmepistol för att mjukgöra vaxet - och sen lättat bara lite. Gymnastiserat rodret hit o dit för att få bra rörlighet plus tätning. (En gammal stelnad smutsig glandtätning kan nog behöva lite värme o våld bara för att ändra form, tänker jag mig.)

Hur som helst är kraven helt minimala på en roderaxeltätning ovan vattenlinjen, och blir det ändå inte bra kan jobbet alltid göras om lika lätt&bra då båten ligger i sjön. Roder kan ju knappast heller åstadkomma nån större friktionsvärme om de råkar vara för trögt/trångt ansatta, iaf inte som sajtens snurrande maskinaxlar ...
http://www.specma.se/archive/seals_produktblad2008_pdf/MonteringsanvisningarBoxpackingar.pdf
/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nästan samma problem som dig westfjord26. Fast jag vet inte om vi har samma typ av uppbyggnad av roderstocken eller vad man kallar det. 
Som synes på min bild så har någon klåpare försökt täta med plastic padding eller något sådant för att täta ev. tidigare läckage och runt roderaxeln fanns det sådant garn som hade torkat eller lösts upp. Hur ska jag gå till väga tycker ni? Ska jag ta bort all gammal lagning (man skymtar  en bult längst upp) och se om det finns någon packning där inne, eller ska jag sätta nytt garn på självaste roderaxeln som tätar mot hålet? Svårt att förklara men hoppas ni förstår.

Mvh Elfanomad

post-19763-1394236561,7067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Thomas-1 s svar, en utförlig beskriving på hur en glandtätning funkar, att linda snöre om roderaxeln kommer inte att funka, tätningen måste vara konstruerad för att tätas med gland.

Har man tillräckligt lång fri axel mellan hylsröret och roderarmen så funkar VPs black jack

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer att titta på detta utefter thomas-1 svar, tror inte heller på snöre, utan garn som pressas ihop måste vara melodin, tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...