Westfjord26 9 Postad 14 November , 2010 Upptäckte i somras ett litet läckage på mitt roderlager(hjärtstock), ytterst litet, kan röra sig om ett par liter på hela säsongen, det är ett rör som kommer upp och efter ca10 cm så sitter det utanpåliggande gängor, sedan kommer en mutter litte gänga igen och ytterligare en mutter, och det var blött emellan dessa muttrar, någon som kan förklara hur jag skall åtgärda detta och hur det är uppbyggt? Jag kan inte känna något glapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 November , 2010 En bild kanske hjälper till att analysera vad det är för konstruktion på din rodertätning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 November , 2010 Men vad fan Kalle, den målande beskrivningen borde väl räcka, skämtåsido, kastar in en bild nästa helg efter att jag varit ute vid skeppet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2010 Här kommer en bild, hittade en i en annan tråd. Senast ändrad av Westfjord26 | 15 november 2010 | 10:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 November , 2010 Jag skulle tro att du har en tätning av snöre. Den övre muttern är egentilgen en kopp som rymmer ett väl infettat hampasnöre. Den undre muttern används för att låsa dem två tillsammans, det är ganska normalt att man får lossa den undre och dra åt den övre något kvarts varv eller så och sedan dra åt igen. Om man inte vet statusen på delarna så skulle jag lossa dem och kolla. Ett nytt snöre och fett kostar ju inte mycket. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2010 Ja det var presis så som jag föreställde mig din tätning från din målande beskrivning.Ville bara kolla av att jag fattat rätt. Instämmer med föregående skrivare, men jag kallar snöret gland. Kolla bara att inte styrningen blir för tung efter justering/byte av gland. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2010 Strålande svar, hampatätning har jag liggande, men vad använder jag för fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 109 Postad 15 November , 2010 Använd färdiginfettad talgfläta eller grafitgarn som du köper hos exempelvis Kapella Marin. Det är samma som används i många propelleraxel tätningar. Grafitgarnet tål högre värme annars samma funktion. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 15 November , 2010 Detta är ett bra exempel på packbox. Det säger vi ofta fast då vi menar tätningsring eller radialtätning. Packboxen rymmer vaxat snöre som kläms ihop av den övre ringen som här verkar dragen i botten. Lite mer snöre, dra åt och kolla tätningen. Ska kolla om det är den modellen på våran också. Den läckte när båten satte sig i högre fart och vattenytan nådde upp över rörets övre ände. Där kunde man sätta en strumpa av ihoplimmad gummiduk som gjorde att läcket upphörde. Skulle tro att det är många som har den modellen men inte förstått att det är en packbox i övre änden av röret. Tack för den fina bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 November , 2010 Håller med Marcus angående muttrarnas funktion. På bilden syns två muttrar lämpliga att greppas av t.ex en jätteskiftnyckel, däremellan ett slätt rör. Det släta röret hör till den övre muttern. Den nedre muttern är bara en kontra-låsmutterring. Forgus slutsats att den övre ringen verkar dragen i botten är nog - för ovanlighetens skull - förhastad. Det är alltså den nedre muttern som är en låsring, den övre bildar ihop med röret själva kapseln, det justerbara utrymme som klämmer emot genomförings-rörets ända. Under bildens nedre låsrings-mutter syns gott om kvarvarande gänglängd, så med all sannolikhet krävs bara en justering enligt Marcus. Skulle alltså bara krupit in och justerat tätningen, dvs först dragit åt ganska hårt - gärna med lite värmepistol för att mjukgöra vaxet - och sen lättat bara lite. Gymnastiserat rodret hit o dit för att få bra rörlighet plus tätning. (En gammal stelnad smutsig glandtätning kan nog behöva lite värme o våld bara för att ändra form, tänker jag mig.) Hur som helst är kraven helt minimala på en roderaxeltätning ovan vattenlinjen, och blir det ändå inte bra kan jobbet alltid göras om lika lätt&bra då båten ligger i sjön. Roder kan ju knappast heller åstadkomma nån större friktionsvärme om de råkar vara för trögt/trångt ansatta, iaf inte som sajtens snurrande maskinaxlar ...http://www.specma.se/archive/seals_produktblad2008_pdf/MonteringsanvisningarBoxpackingar.pdf / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 18 November , 2010 Det här tror jag många har nytta av att veta. Bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 21 November , 2010 Jag har nästan samma problem som dig westfjord26. Fast jag vet inte om vi har samma typ av uppbyggnad av roderstocken eller vad man kallar det. Som synes på min bild så har någon klåpare försökt täta med plastic padding eller något sådant för att täta ev. tidigare läckage och runt roderaxeln fanns det sådant garn som hade torkat eller lösts upp. Hur ska jag gå till väga tycker ni? Ska jag ta bort all gammal lagning (man skymtar en bult längst upp) och se om det finns någon packning där inne, eller ska jag sätta nytt garn på självaste roderaxeln som tätar mot hålet? Svårt att förklara men hoppas ni förstår. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 November , 2010 Kolla på Thomas-1 s svar, en utförlig beskriving på hur en glandtätning funkar, att linda snöre om roderaxeln kommer inte att funka, tätningen måste vara konstruerad för att tätas med gland. Har man tillräckligt lång fri axel mellan hylsröret och roderarmen så funkar VPs black jack Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 November , 2010 Jag kommer att titta på detta utefter thomas-1 svar, tror inte heller på snöre, utan garn som pressas ihop måste vara melodin, tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 30 Oktober , 2012 Såhär ser den ut på min Hr 352 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser