Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Havskatt

Waeco 18 Kylbox, hur länge kan man köra?

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en kylbox Waeco 18 och funderar på hur länge man kan ha det igång innan batteriet blir så dåligt att motorn inte startar. Har en Yamarin 63BR med en 150hk Yamaha 4-takt. Tyvärr vet jag inte vilket batteri jag har gissar på runt 100Ah. Jag har heller inget extra batteri.

Jag hade tänkt att åka ut och övernatta 1-2 nätter, frågan är om batteriet klarar at köra kylboxen ett eller två dygn?

Hur mycket/länge behöver man köra motorn för att ladda, räcker det att köra på tomgång?

Någon som vet?

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Waeco har flera 18 liters boxar så det var inte lätt. Termoelektrisk eller kompressor?

Jag köpte en Waeco TropiCool TC-21 förra året men det gick inte att ha den igång vid mer än drygt ett dygn trots att jag laddade med 35 W solpanel. Förbrukning som ett halvljus på bilen ( 55W ) och den gick nästan hela tiden när det var riktigt varmt ute.

I höstas köpte jag istället en riktig box med kompressor,  

http://www.waeco.se/(S(ktqayf55wekinr55sabbce3m))/engine.wbf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett vilket kylskåp du har så drar den ut startbatteriet.

Tror inte du har ett 100Ah batteri ( ovanliga ) men tänk på att du inte kan dra ur ett vanligt startbatteri mer än MAX ca 40%. Det drar ett kylskåp antagligen ut på 1-3 dygn?

Så lösningen är som många andra gjort - jag med när jag hade en mindre båt - köp ett extra batteri samt komplettera med en solpanel. Batteriet bör vara av sk AGM typ som klarar djupa urladdningar bättre än vanliga batterier. Sedan kånkar du hem extrabatteriet och laddar från eluttaget då och då. Och ett AGM kan laddas ut mer än 50%, kanske 60-70% så det har stor kapacitet i praktiken.

Då ligger du med kylskåpet i 3-6 dygn utan att behöva oroa dig för startbatteriet
( beroende på om du har kompressor eller ej, skillnad i strömförbrukning är stor... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har förmodligen ett batteri runt 100Ah då det är det minsta som rekommenderas till en F150. Bilden visar laddkurvan på motorn. Det finns små spänningskänsliga brytare som bryter bort kylen när batteriet börjar bli svagt, tror Waeco själva har det som tillbehör. En mer säker lösning är att sätta i ett batteri till som driver förbrukarna. F150 har dubbla laddkretsar så du behöver inte krabba med skiljereläer eller dioder.  I den här tråden finns bilder och text som beskriver min installation av ett dubbelbatterisystem.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337085&highlight=dubbelbatteri

post-26269-1394236546,037_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylboxen har kompressor, tror den heter CDF-18. Effektbehov 35W enligt manual. Det står i manualen att om man kör boxen på startbatteriet ställer man den på High vilket skall göra så att boxen automatiskt slår av när batteriet underskrider 11,2V - 0,3V. Hoppas detta kan ge lite mer. Jag kommer att göra 1-2 övernattningar på en hel sommar därför känns det inte som jag vill kosta på extra batteri mm.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompressorbox går ju likt ett hemmakylskåp bara ibland så snittförbrukningen blir inte så hög. Lägger du dessutom i något fryst i den hemma funkar det säkert. Jag gjorde en provkörning hemma med min och stängde av den under natten. Minns jag rätt höll den fortfarande 10 grader på morgonen. Skrev om det i en tråd för lite sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga klockrena svar men det verkar som det inte kommer att vara några problem.
Enligt din bild Jarb så verkar man ha en bra laddning redan på tomgång.
Det blir till att prova i sommar.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du förmodligen har något nedkylt i den redan från början ( fryst dricksvatten eller annat) kommer den knappt att dra något första dagen då du också kör båten och laddar. Ställer du ned tempen till nära 0 under färden ( boostfunktion brukar finnas) räcker den kylan rätt länge till skillnad mot en box utan kompressor. Stänger du sedan av den under natten har jag svårt att tänka mig att du får problem dagen efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...